Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

פטור ממס הכנסה – איך ומה חשוב לדעת?

על פי פקודת מס הכנסה החל מ-1 בינואר 2000 ניתן זיכוי מיוחד במס הכנסה למשתחררים משירות סדיר. כמו כן, נכים בכלל, ולאו דווקא נכי צה"ל, בעלי שיעור נכות משוקללת של 90% ומעלה גם כן זכאים לפטור ממס הכנסה. איך מגישים את הבקשה ובמה זה כרוך? על כך במאמר הבא.

 

פטור ממס הכנסה למשתחררים משירות סדיר

כל מי שעשה שירות סדיר, בין אם זה בצה"ל, במשמר הגבול או במשטרה, ובין אם זה שירות לאומי, זכאי על פי פקודת מס הכנסה, לפטור ממס על הכנסתו מיגיעה אישית עד לתקרה מסוימת, במשך 36 החודשים הראשונים שלאחר החודש בו שוחרר מהשירות.

חישוב תקופת השירות המזכה משתנה בהתאם לאורך השירות, סוג השירות ומן החייל. למשל, חיילים גברים משוחררים ששירתו 23 חודשים לפחות זכאים לפטור ממס הכנסה על הכנסה חודשית של עד 8,460 ₪ (נכון ל 2020) ועד לתקרה של 101,520 ₪ כשמדובר בהכנסה שנתית.
מי ששירת בין 12 ל 23 חודשים, הסכום נמוך יותר כמובן. במקרה של חיילות הסכום גבוה יותר במקצת. שירות בקבע אינו נחשב כשירות סדיר לעניין חישוב תקופת השירות המזכה.

מדובר בהטבה משמעותית, ורצוי לנצל אותה ולצאת לעבוד מייד לאחר השחרור מהשירות הצבאי, ואולי לדחות את הטיול הגדול לחו"ל לאחר מכן.

 

פטור ממס הכנסה לנכי צה"ל ובכלל לנכים

כאמור, פטור ממס הכנסה ניתן גם לנכי צה"ל ונכים בכלל.

התנאי לכך הוא שייקבעו לנכה 90% נכות משוקללת לפחות בוועדה הרפואית שתבדוק אותו במוסד לביטוח לאומי. לפני הבדיקה בוועדה יש כמובן צורך להגיש בקשה מתאימה למס הכנסה ולשלם את סכום האגרה בגינה.

לאחר מכן, הבקשה תועבר לביטוח הלאומי שיזמן את הנכה לוועדה רפואית שבה ייבדקו כל הנכויות שלו. לפיכך, רצוי לפרט בבקשה את כל הנכויות מהן סובל הנכה, בין אם מדובר בנכויות שהוא מוכר עליהן כנכה צה"ל ובין אם מדובר בנכויות אחרות.

רצוי לצרף לבקשה חוות דעת רפואית או הערכת נכות בכל תחום רלוונטי, שבה יוערכו אחוזי הנכות לפי תקנות הביטוח הלאומי.

מי שנקבע כי זכאותו לפטור החלה בשנים שקדמו לשנת המס הנוכחית, עשוי לקבל החזרי מס רטרואקטיבית עד 6 שנים מיום הגשת הבקשה. סכום הפטור מוגבל בתקרה לפי שנים.


תנאי הזכאות

זכאים לפטור מי שעונים על ארבעת התנאים הבאים:

  1. מי שיש לו הכנסה חייבת במס.
  2. מי שנקבעה לו דרגת נכות רפואית לצמיתות או לתקופה זמנית של 185 ימים ומעלה.
  3. מי שדרגת הנכות שנקבעה לו היא באחד מהשיעורים הבאים: שיעור של 100% עבור ליקוי אחד או שיעור של לפחות 90% בשל כמה ליקויים (החישוב של האחוזים נעשה באמצעות שקלול)
  4. הנכות נקבעה על-פי אחד מהחוקים הבאים: חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (נכי צה"ל); חוק נכי המלחמה בנאצים (נכי המלחמה בנאצים); חוק נכי רדיפות הנאצים (ניצולי שואה המקבלים תגמול ממשרד האוצר); חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה (נפגעי פעולות איבה); חוק לפיצוי נפגעי גזזת (נפגעי גזזת); חוק הביטוח הלאומי (פגיעה בעבודה, נכות כללית, ילד נכה או פגיעה במהלך התנדבות). בנוסף, זכאים לפטור גם בעלי תעודת עיוור / לקוי ראייה.

 

לסיכום

לסיכום, אם אתם נכים ויש לכם הכנסה חייבת במס ונכותכם הכוללת עשויה להיות בשיעור 90% או יותר, כדאי לשקול להגיש בקשה לפטור ממס הכנסה. פנייה לעו"ד המתמחה בתחום, עשויה לקדם את הצלחת ההליך וקבלת הפיצוי המקסימלי.

לאנשים אשר השתחררו משירות צבאי מגיע פטור ממס הכנסה למשך שלוש שנים ממועד השחרור. הפטור הוא בהתאם לרמת הכנסה מסוימת ובהתאם לכמות החודשים ששירת החייל במהלך שירותו הצבאי.

מעבר לפטור ממס הכנסה אשר מגיע לכל חייל שהשתחרר משירות בצה"ל, עבור אנשים שהוכרו כנכי צה"ל, מגיע פטור ממס הכנסה (תחת תנאים מסוימים) לכל תקופת ההכרה.

על מנת להיות זכאים לפטור ממס הכנסה יש לעמוד בכמה תנאים הקבועים בחוק, לדוגמא, דרגת הנכות צריכה להיות לפחות 90 אחוזי נכות בכל כמה ליקויים, או 100 אחוזים בשל ליקוי אחד.

על מנת לקבל פטור ממס הכנסה יש להגיש בקשה לקבלת הפטור, אנו מזמינים אתכם קודם ללחוץ כאן ולקבל ייעוץ באם מגיע לכם לקבל פטור וכיצד לקבל אותו.

פטור ממס הכנסה – איך ומה חשוב לדעת
פטור ממס הכנסה – איך ומה חשוב לדעת
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>