Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 117 ביקורות
×
js_loader

תביעת החמרת מצב

מאמר זה מיועד למי שכבר מוכר כנכה צה"ל ונקבעו לו לפחות 1% נכות על פגיעה מסוימת, פיזית או נפשית, ולדעתו חלה החמרה במצבו. נכה כזה רשאי להגיש בקשה להחמרת מצב ללשכת השיקום אליו הוא משתייך. לאחר בחינת בקשתו, יוזמן הנכה לבדיקה בוועדה הרפואית כדי שתעריך שוב את מצבו ותקבע מחדש את שיעור הנכות העדכני שהולם אותו. כיצד ואיך עובד ההליך וממה יש להיזהר? על כך במאמר הבא.

 

מי זכאי להגיש בקשה להחמרת מצב?

כל מי שהוכר כנכה צה"ל ונקבעו לו אחוזי נכות בגין פגימה מסוימת, יש לו את הזכות להגיש בקשה לוועדה רפואית חוזרת במידה והוא חש שיש החמרה במצב הנכות שהוכרה לו. בקשה כזו ניתן להגיש בכל ששה חודשים (לפחות) מאז עמד הנכה לבדיקה בוועדה רפואית בפעם האחרונה. לאחר שהגיש את הבקשה, הנכה יוזמן לבדיקה מחדש בוועדה הרפואית המחוזית (מהדרג הראשון), ובמידה והוועדה הרפואית תתרשם שאכן מצבו החמיר, היא תעלה לו את אחוזי הנכות בהתאם לחומרת המצב העדכנית. בהתאם לאחוז הנכות החדש שייקבע לו, הוא יקבל את הפיצוי המגיע לו. נכה שנקבעו לו אפס אחוזי נכות או שנקבע לגביו כי לא נותרה לו נכות עקב פגיעה מסוימת – לא יכול להגיש בקשה להחמרת מצב, ויהיה עליו להגיש בקשה לדיון חוזר לקצין התגמולים על מנת שיבחן שוב את נושא הקשר לשירות ובאם נותרה כיום נכות שניתן לקבוע לגביה כי היא קשורה למה שחווה בשירותו הצבאי. רק אם יוחלט שכן, יועבר עניינו של הנכה לבדיקה בוועדה הרפואית להערכת נכותו. במידה וייקבע שאין נכות או שאין קשר בין הנכות כיום ובין תנאי השירות – יקבל הנכה החלטה שבקשתו לערוך דיון חוזר בתביעתו נדחית, ועל כך הוא יוכל להגיש ערעור לוועדת הערעורים בבית משפט השלום.

כיצד יש להגיש את הבקשה?

לפני שמגישים בקשה להחמרת מצב, חשוב לדעת כי הוועדה הרפואית רשאית לקבל את הבקשה ולהעלות את אחוזי הנכות, היא רשאית לדחות את הבקשה ולהשאיר את אחוזי הנכות על כנם, והיא גם רשאית לדחות את הבקשה וגם להפחית את אחוזי הנכות, גם אם הם היו קבועים לצמיתות. לכן, גם אם לתחושתכם חלה החמרה במצבכם, רצוי לא למהר ולהגיש בקשה להחמרת מצב, אלא מומלץ קודם להתייעץ עם עורך דין ועם רופא מומחה הן לגבי סיכויי הבקשה והן לגבי הסיכונים הכרוכים בהגשת הבקשה, ובמקרים בהם הסיכון עולה על הסיכוי, יש לשקול היטב אם יש טעם בהגשת הבקשה, שכן לא הייתם רוצים להימצא במצב גרוע יותר מזה שהייתם בו טרם הגשת הבקשה.

סמכותה של הוועדה הרפואית להפחית את אחוזי הנכות שלכם היא סוגיה קצת בעייתית ואף מקוממת, שכן לא פעם, לא ברור לנכה כיצד זה כשהוא טוען שמצבו הוחמר, הוועדה אומרת לו שלא זו בלבד שמצבו לא הוחמר אלא הוא אפילו הוטב ואז היא מפחיתה לו את אחוזי הנכות שלו. דבר זה כאמור הנו קצת קשה לעיכול ומקומם, וכשהוא קורה, ולצערנו הוא קורה לאחרונה לא מעט, אין לנכה מה לעשות אלא להגיש ערעור לוועדה הרפואית העליונה. חשוב להבין שכשוועדה רפואית מפחיתה לנכה את אחוזי הנכות והם יורדים מתחת לסף מסוים, למשל מתחת ל 20% נכות, יש לכך השלכות רפואיות, כלכליות ושיקומיות משמעותיות עבור הנכה. מסיבה זו כאמור, יש לשקול היטב את הסיכויים בטרם הגשת בקשה שכזו. התייעצות עם עורך דין מומחה בתחום, בהחלט יכולה לעזור לכם לקבל החלטה מושכלת.

אז אחרי שהתייעצתם עם עורך דין והתייעצתם עם מומחה רפואי מתאים והחלטתם להגיש את הבקשה להחמרת מצב, יש להכין בקשה מנומקת ולצרף אליה את כל המסמכים הרפואיים התומכים בהחמרת המצב שלכם, כולל פענוח של בדיקות הדמייה שביצעתם ובעיקר חוות הדעת הרפואית מטעמכם, שבה אמור הרופא מטעמכם להעריך את מצבכם החדש באחוזי נכות לפי תקנות הנכים. חשוב לציין כי אחוזי הנכות במשרד הביטחון נקבעים לפי תקנות הנכים ולא לפי תקנות הביטוח הלאומי, שהן אמנם דומות אך בכל זאת שונות. לכן יש חשיבות שהמומחה מטעמכם ידע להעריך את מצבכם בהתאם לתקנות הרלוונטיות.

את הבקשה להחמרת מצב יש להגיש ללשכת השיקום אליה אתם משתייכים (בהתאם לאזור מגוריכם). רצוי לשלוח אותה בדואר רשום ולוודא שהיא התקבלה ומטופלת. לאחר שהבקשה תיבחן ותיבדק, התיק ישובץ לוועדה רפואית עם רופא או רופאים מתחום המומחיות לפגימה הרלוונטית שלכם. תקבלו בדואר ובמיסרון זימון לוועדה הרפואית ובו יצוין מקום הבדיקה ושעתה ומה עליכם להביא עמכם. בדרך כלל מדובר בתעודה מזהה, ובמקרים של וועדה אורתופדית, גם בגדים ונעליים נוחים לבדיקה.

חשוב להבין שלא ניתן לבקש בבקשה להחמרת מצב לדון בהחמרה של פגימה רפואית שאינכם מוכרים עליה, אלא אם כן מדובר בנכות שהנה מוסבת מהנכות המוכרת. במקרה כזה עליכם להגיש את הבקשה בהתאם לתקנה 9 ולטעון תחילה שיש קשר רפואי ישיר בין הנכוות המוכרת שלכם ובין הנכות המוסבת שהתפתחה כתוצאה ממנה, ורק אז לטעון שיש לקבוע את אחוזי הנכות גם לפגימה הנוספת. רק אם הוועדה הרפואית תקבע שיש קר בין הפגימה המוכרת ובין הפגימה המוסבת, כמו למשל במקרה של כאבי גב שנובעים מצליעה ממושכת הנובעת עקב נכות מוכרת בברך, רק אז תבחן הוועדה את מצב הנכות הנוספת ותקבע את אחוזי הנכות בגינה. אחוזי נכות אלו יצטרפו לאחוזי הנכות של יתר הפגימות וישתכללו יחד. לפרטים נוספים על אופן הגשת בקשה כזו, אתם מוזמנים לקרוא את המאמר הבא.


כיצד נקבעים אחוזי הנכות ומה הם מקנים?

אם הוועדה הרפואית תתרשם שאכן מצבכם החמיר, היא תעלה לכם את אחוזי הנכות בהתאם לחומרת הפגיעה. למשל, אם הייתם מוכרים על הגבלה בינונית בתנועות עמוד השדרה המותני, וחלה החמרה במצבכם וכעת הגבלת התנועות היא קשה, אחוזי הנכות יעלו מ 20% ל 30%. אך אם יש לכם כמה אחוזי נכות, למשל 10% ועוד 20%, שיחד בשקלול הם 28%, וה 20% יעלו ל 30%, אז סך אחוזי הנכות שלכם ייקבע בשיעור 37%. הסבר על שיטת השקלול: 20% הראשונים הם מתוך 100% ולכן הם במלואם, אך ה 10% הנוספים הם מתוך 80% שנשארו אחרי שהורדנו את ה 20% הראשונים (כי אתם כבר לא 100% בריאים). 10% מ 80 הם 8% ויחד עם ה 20% הראשונים זה 28%, וכן הלאה, אם נרצה להוסיף עוד 10% ל 28% הם יהיו מתוך 72, כלומר יהיו שווים ל 7.2%, ויחד עם ה 28% הם יהיו 35.2% שמעגלים כלפי מעלה ל 36%. כלומר, 20% ועוד 10% ועוד 10% שווים 36% (ולא 40%). רק אם מדובר באיברים זוגיים שנפגעו (עיניים, אוזניים, ברכיים וכו') וכל איבר זוגי שכזה נפגע ונקבעו בגינו אחוזי נכות, רק אז יחוברו אחוזי הנכות יחד בלי לשקלל. כלומר, 20% בברך אחת ועוד 10% בברך שנייה יהיו שווים 30%.

כל אחוז נכות מעל ל20% (כולל) שווה (נכון לשנת 2020) כ 47 ש"ח. כך שאם נקבעו לכם 20% נכות, תהיו זכאים לתגמול בסכום של כ 900 ש"ח בחודש. במידה ואחוזי הנכות שלכם עמדו על בין 10% ל 19% ולאחר הגשת התביעה להחמרת מצב הם עלו מעל ל 20%, יקזזו לכם את סכום המענק שקיבלתם מהתגמול החודשי שתקבלו, מעט בכל חודש. במידה ואחוזי הנכות שלכם עמדו על בין 10% ל 19% ולאחר הגשת התביעה להחמרת מצב הם עלו עדיין לבין 10% ל 19%, נניח עליתם מ 10% ל 15% נכות, במקרה כזה ישולם לכם הפרש המענקים שבין הנכות הגבוהה לנכות הנמוכה. כלומר, אם 10% נכות מזכים במענק של כ 50,000 ש"ח ו 15% נכות מזכים במענק של כ 123,000 ש"ח, תקבלו את ההפרש של כ 73,000 ש"ח. לפירוט הסכומים אתם מוזמנים לקרוא את המאמר הזה.

לסיכום, גם אם לתחושתכם מצבכם הוחמר, יש לשקול היטב את סיכויי הגשת בקשה להחמרת מצב, שמא הסיכון גדול מהסיכוי ויש לדעת כיצד להגיש את הבקשה כראוי. התייעצות עם עורך דין מומחה בתחום תעזור לכם לקבל החלטה מושכלת באם להגיש בקשה כזו ולקבל את התוצאה הטובה ביותר במקרה והחלטתם להגיש בקשה. בריאות.

לאחר שאדם הוכר כבעל נכות משרד הביטחון, בזכותו להגיש תביעת החמרת מצב אשר המטרה שלה להוכיח שיש החמרה במצב שבגינו הוא קיבל את ההכרה. הגשת הבקשה תביא לוועדה רפואית חוזרת שבה יבחן המצב מחדש.

באם אתם לא בטוחים כיצד לפעול ולאן מגישים את התביעה אתם מוזמנים ללחוץ כאן ליצירת קשר עם איש מקצוע מומחה בתחום ולקבל את כל המידע הדרוש לכם על מנת להגיש את התביעה ולקבל את מה שמגיע לכם.

באופן כללי אתם צריכים לעשות כל שאתם יכולים כדי להשיג מה שמגיע לכם, אך כחלק מכך, כדאי קודם כל להתייעץ עם איש מקצוע ולהבין האם כדאי לכם להגיש תביעה להחמרת מצב או שדווקא יכול להיות שהתביעה תפגע בזכויות שלכם.

אחוזי הנכות נקבעים על ידי הוועדה הרפואית וכאמור, אם יש החמרה במצב ניתן גם לקבל עדכון בהכרה באחוזי הנכות. כל אחוז נכות מזכה בגידול של הפיצוי החל מ-20 אחוזים ועד ל100 אחוזים כמובן.

תביעת החמרת מצב
תביעת החמרת מצב
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 117 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>