Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 117 ביקורות
×
js_loader

קביעת אחוזי נכות לנפגעי משרד הביטחון

הליך הגשת תביעה למשרד הביטחון כולל שני שלבים: האחד, שלב הוכחת הקשר הסיבתי בין הנכות ובין השירות. והשני, הבדיקה בוועדה הרפואית לצורך הערכת הנכות, ובהתאם לגובה אחוזי הנכות ייקבע הפיצוי.

 

בדרך כלל, השלב הראשון של הוכחת הקשר הסיבתי בין הנכות ובין השירות הוא השלב הקשה ביותר, ובשלב זה נעצרים רוב התובעים שלא הצליחו להוכיח את הקשר. תובעים שקצין התגמולים דחה את תביעתם, תעמוד לזכותם האפשרות לערער על החלטת הדחייה לוועדת הערעורים שבבית משפט השלום (כל אחד לפי אזור מגוריו) ורק אם זו תקבע כי ישנו קשר בין הנכות ובין השירות, יוכלו להמשיך לשלב השני של הבדיקה בוועדה רפואית.

חשוב להבין כי לפעמים נקבע רק קשר חלקי בין הנכות ובין השירות. גם במקרה כזה יופנה הנכה לשלב השני של וועדה רפואית, אך חשוב להבין כי הכרה בקשר חלקי, תשפיע על גובה אחוזי הנכות שייקבעו בוועדה הרפואית. למשל, אם ייקבע שהנכות שיש לזקוף לחובת השירות היא בשיעור מחצית (ואת המחצית השניה יש לזקוף על חשבונו של הנכה), וייקבעו לנכה בוועדה הרפואית 20% נכות, אחוזי הנכות שיהיו לו "בנטו" הם 10% בלבד. קביעה שכזו יכולה להיות בעלת חשיבות והשפעה רבה כאשר הנכות "בנטו" לא תעבור את הסף הנדרש לקבלת תגמולים ויתר הזכויות וההטבות (20%).

נניח שעברתם את השלב הראשון של הקשר הסיבתי בהצלחה, ואתם מופנים לוועדה רפואית להערכת נכותכם. בוועדה הרפואית אחוזי הנכות יכולים להיקבע בין 1% ל 100%, תלוי בסוג הפגימה. באופן עקרוני, ככל שהנכות שהוכרה גורמת לפגיעה תפקודית קשה יותר, כך ייקבעו אחוזי נכות בשיעור גבוה יותר. אחוזי הנכות נקבעים בהתאם לתקנות הנכים (מבחנים לקביעת דרגת נכות), תש”ל-1969. מדובר ברשימה של פגימות ומצבים, שמזכים באחוזי נכות בהתאם לחומרת המצב. כך למשל, הגבלה קלה בתנועות עמוד השדרה המותני תזכה ב 10% נכות. הגבלה בינונית תזכה ב 20% נכות, והגבלה קשה תזכה ב 30% נכות. חשוב לציין כי ישנן תקנות דומות אך לא זהות במוסד לביטוח לאומי, ורופאים פרטיים שמעריכים את הנכות לתובעים חשוב שיעשו זאת בהתאם לתקנות הנכונות.


מה הוא הסף הנדרש לקבלת פיצוי ומה גובה הפיצוי?

על מנת לקבל פיצוי כלשהו ממשרד הביטחון, יש צורך שייקבעו לכם בוועדה הרפואית לפחות 10% נכות. ואם ההכרה בכם היא חלקית, אז יש צורך שיהיו לכם לפחות 10% "בנטו". למשל, אם אתם מוכרים בקשר חלקי של חצי על חשבון השירות ונקבעו לכם 10% נכות, "בנטו" יהיו לכם רק 5% נכות, שלא יזכו אתכם בשום פיצוי.

אם ייקבעו לכם בין 1% – ל9% נכות, בעצם מלבד: הכרה פורמלית כנכה צה"ל, ללא תקבלו שום זכות או פיצוי ממשרד הביטחון. את הטיפול בכם תקבלו מקופת החולים שלכם. במידה ותחול החמרה במצבכם בעתיד וועדה רפואית תעלה את אחוזי נכותכם, תוכלו רק אז לקבל את הפיצוי בהתאם לאחוזי הנכות שייקבעו לכם.

אם ייקבעו לכם בין 10% ל- 19% נכות:, תהיו זכאים למענק חד פעמי של כסף. פירוט הסכומים בהמשך. מלבד סכום הכסף הזה, לא תקבלו שום זכות נוספת, ואת הטיפול הרפואי תקבלו בקופת החולים אליה אתם שייכים.

אם ייקבעו לכם 20% נכות (כולל) או יותר, זה הוא בעצם "כרטיס הכניסה" שלכם לתוך המערכת של אגף השיקום במשרד הביטחון. במקרה כזה תזכו לקבל את הטיפול הרפואי בנכות שהוכרה לכם במרפאות של אגף השיקום, תקבלו עזרה ושיקום בעבודה, לימודים וכו', תקבלו תגמול חודשי מדי חודש בחודשו, ועוד רשימה ארוכה של זכויות והטבות ששוות לא מעט כסף. פירוט שלהן ניתן למצוא בחוברת הזכויות וההטבות. סכום התגמול החודשי, נכון ל 1.1.2020, עומד על כ 47 ₪ לכל אחוז נכות מעל 20% (כולל 20%). סכום זה מתעדכן מידי שנה. לדוגמא, 20% נכות יזכו אתכם בתגמול חודשי של כ 940 ₪. קחו בחשבון שמסכום זה מקוזזים לכם דמי חבר בארגון נכי צה"ל (אם תרצו) ודמי ביטוח בריאות פרטי.

כמובן שלא ניתן להתקיים מסכום של כ 900 ₪ בחודש, ולכן מי שלא מסוגל לעבוד עקב הנכות המוכרת שלו, יכול לקבל תגמולים מיוחדים (תג"מ) שיכולים להגיע לאלפי שקלים, תלוי במצבו ובסטטוס שלו.

יש לציין שמי שהוכר כנכה צה"ל לפני ה-1.1.1996 ונקבעו לו לפחות 10% נכות, יהיה זכאי לתגמול חודשי, ולא למענק.

עוד יש לציין שאחוזי הנכות בוועדה הרפואית יכולים להיקבע באופן זמני, לחצי שנה, שנה וגם שנתיים, והם יכולים להיקבע גם לצמיתות. מי שנקבעו לו בין 10% ל 19% נכות אך באופן זמני, לא יקבל את המענק הכספי, שכן אם אחוזי הנכות שלו יופחתו בהמשך, אז אין טעם לשלם לו כסף שיהיה עליו להחזיר. לעומת זאת, מי שנקבעו לו 20% נכות או יותר, גם אם באופן זמני, הוא יזכה לקבל את התגמולים המגיעים לו (בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו לו) ואף יקבל אותם באופן רטרואקטיבי מיום שחרורו מצה"ל (אם הגיש את תביעתו תוך שנה מהשחרור מצה"ל) או מיום הגשת התביעה (אם הגיש אותה לאחר שנה).

תשומת לבכם לכך שתביעה שכזו מתיישנת בתוך 3 שנים מהשחרור מצה"ל, וכאמור, רצוי להגיש אותה תוך שנה.

חשוב להבין את שיטת חישוב אחוזי הנכות כשמדובר בשתי פגימות או יותר. אם מדובר בפגימה באיברים זוגיים, כמו ברכיים, עיניים, אוזניים וכו', אז מחברים את האחוזים, ולכן 20% בברך אחת ועוד 20% בברך שנייה יהיו שווים 40% נכות, אך במקרה בו לא מדובר באיברים זוגיים, אלא בשתי פגימות שונות, 20% ועוד 20% יהיו שווים 36% נכות כיוון שחיבור האחוזים נעשה בשיטת השקלול: ה 20% הראשונים הם מתוך 100% אך ה 20% הבאים הם מתוך 80% שנשארו (שהם 16%) והם מתווספים ל 20% הראשונים, וכן הלאה, אם נוסיף עוד 10% נכות, הם יהיו מתוך ה 64% שנשארו (לאחר שהפחתנו 36 מ 100) ולכן יהיו שווים רק 6.4%. לכן 20+20+10=42.4% שמעוגלים ל 43%. ואם אותם 20 ו 20 הם איברים זוגיים, אז יחד עם ה 10 הנוספים הם יהיו שווים 46% נכות.

להלן טבלה המפרטת את גובה המענק החד פעמי שניתן למי שנקבעו להם בין 10% ל 19% נכות לצמיתות (סכומים אלו נכונים ל 1.1.2020 ומתעדכנים מדי שנה):

 

10 50,830.20 ש"ח
11 64,713.75 ש"ח
12 80,198.76 ש"ח
13 94,835.20 ש"ח
14 109,379.06 ש"ח
15 123,544.75 ש"ח
16 139,312.40 ש"ח
17 154,419.30 ש"ח
18 170,279.16 ש"ח
19 192,259.45 ש"ח

 

סיכום

המאבק העיקרי והקשה בהליך התביעה נגד משרד הביטחון הוא בשלב של הוכחת הקשר הסיבתי בין הנכות ובין השירות. רק אם הצלחתם במאבק זה, תעברו לשלב השני של הבדיקה בוועדה הרפואית לצורך הערכת הנכות. גם בשלב זה צפוי לכם מאבק לא פשוט, הן בשכנוע הוועדה הרפואית לקבוע לכם אחוזי נכות גבוהים, והן בשכנוע הוועדה לקבוע את הנכות לצמיתות. הוועדות הרפואיות נוקטות מדיניות של יד צרה וקובעות את אחוזי הנכות המינימליים האפשריים, ופעמים רבות מעריכות את הנכות בחסר רב.

לפיכך, גם בשלב הבדיקה בוועדה הרפואית מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה ובעל ניסיון בתביעות נגד משרד הביטחון. חשיבות הייצוג ע"י עורך דין בוועדה הרפואית קיימת הן בוועדה המחוזית (מהדרג הראשון) והן בוועדה הרפואית העליונה (ערכאת הערעור). אל תוותרו על הזכות לייצוג הולם על מנת לקבל את אחוזי הנכות הראויים לנכות שלכם.

הוועדה הרפואית שאמונה על קביעת שיעור אחוזי הנכות בוחנים את המצב הרפואי של התובע, אך הם גם בוחנים את מידת הקשר בין הנסיבות והאירועים שחווה התובע בשירותו הצבאי לבין הנכות שלו.

קביעת אחוזי נכות לנפגעי משרד הביטחון מתבצעים על ידי הוועדה רפואית, פאנל של מומחים רפואיים אשר בוחנים את המצב הרפואי של התובע וממליצים מה הוא שיעורי אחוזי הנכות המתאים למצבו של התובע.

גובה הפיצוי שעתיד אדם אשר הוכר כנה צה"ל או נכה משרד הביטחון בתחום אחר מהוועדה, משתנה בהתאם לשיעור אחוזי הנכות שקיבל התובע. כמו כן, המענק נע בין כ-50,000 שקלים לבין כ-192,000 שקלים.

על מנת לקבל הכרה בנכות משרד הביטחון והתאמת שיעור אחוזי נכות יש להוכיח קשר נסיבתי מובהק לשירות הצבאי ולהראות כי אכן כל מה שחווה התובע נגרם כתוצאה מהשירות הצבאי.

קביעת אחוזי נכות לנפגעי משרד הביטחון
קביעת אחוזי נכות לנפגעי משרד הביטחון
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 117 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>