Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

הפרעה הסתגלותית בצבא – התופעה שכל מלש"ב חייב להכיר

הלילה הראשון בצה"ל קשה לכל חייל וחיילת. הולכים אל הלא נודע, יוצאים מאיזור הנוחות. זה טבעי ומובן. אבל הבוקר שאחרי, משתנה אצל כל אחד ואחת. יש מי, שמסתער קדימה לעבר המציאות החדשה ומתאים את עצמו לכללי המשחק. יש מי, שמתקשה לעשות את ההתאמות הנדרשות ולא מצליח להסתגל.

במאמר זה נעסוק בהפרעה הסתגלותית בצבא. כמו בתחומי חיים אחרים, חשוב לציין, שלא כל קושי, הוא יוגדר כהפרעה של ממש.  אם אתה או מישהו מסביבתך סובל מהפרעה הסתגלותית לשירות הצבאי, חשוב לטפל בנושא ולמצות את הזכויות המגיעות לך.

 

מהי הפרעה הסתגלותית בצבא

לא כולם צולחים את המעבר שבין האזרחות לבין חיי הצבא, בין העצמאות והחופש לבין חיי ההיררכיה והפקודות. לכולם ישנה תקופת מעבר והסתגלות כלשהי אך יש מי שיחווה קשיי ההסתגלות עשויים לגרום למצוקות נפשיות ולהתבטא בתחושת עצבות ודיכאון, קשיי שינה, חרדה, מחשבות אובדניות, תחושת בדידות, חוסר מוטיבציה לעשות דברים, קשיים חברתיים וקשיי השתלבות ביחידה, מריבות תכופות עם הסביבה ועם הסגל הפיקודי ועוד. ההפרעה מקשה על התפקוד היומיומי בצורה משמעותית.

 

הפרעה הסתגלותית בצבא- על מה כל הקה"ס?

כבר בלשכת הגיוס מקבל המועמד לשירות בטחוני (מלש"ב) ציון המעריך את יכולתו להשתלב במסגרת הצבאית. הפרמטרים הנלקחים בחשבון כוללים בין היתר את היכולת לעבוד במערכת היררכית, לציית לפקודות, לשרת בבסיס סגור רחוק מהבית ולעבוד שעות מאומצות.

צוות המאבחנים בלשכת הגיוס יודע לזהות מלש"בים שעשויים להתקשות להסתגל לצבא ברמות משתנות ומעניק לכל אחד ציון קה"ס (קשיי הסתגלות). ככל שהציון גבוה יותר כך היכולת של המלש"ב להשתלב בצבא מוערכת כנמוכה יותר. ישנם חיילים שמקבלים פטור משירות משום שנראה כי לא יוכלו להשתלב במערכת הצבאית בכלל. ישנם שמשתחררים במהלך השירות הצבאי וישנם שמבינים רק שנים אחרי, מה עבר עליהם.

אני נמצא באמצע שירותי הצבאי ומזדהה עם התופעות שהוזכרו. איך אדע אם אני באמת סובל מהפרעה הסתגלותית?

ככל שאתה עדיין בשירות צבאי, עליך להיעזר בקצין בריאות הנפש (קב"ן) ביחידה שלך. בכל מקרה שאתה מרגיש שאינך מקבל מענה, כדאי להתייעץ גם עם גורמים חיצוניים על מנת שמצבך לא יחמיר.


 

מאז השירות, אני חושש מלישון מחוץ לבית. בכל פעם שהבוס שלי בעבודה אומר לי לעשות משהו, אני נלחץ ומתחיל להזיע. אני נזכר בפקודות הצבאיות ובשירות שלי בבסיס סגור ומרוחק. האם יש לי עילת תביעה?

ייתכן מאוד ואתה סובל מהפרעה הסתגלותית לשירות הצבאי, שיצרה אצלך מעין פוסט טראומה או מצוקה נפשית אחרת. עליך להיבדק על ידי מומחה שיקבע מה חלקו של השירות הצבאי במצבך הנפשי היום. ככל שהשירות הצבאי גרם או החמיר לך מצוקה נפשית, תוכל לבקש הכרה בנכות שלך ממשרד הביטחון.

 

היו לי אתגרים נפשיים עוד לפני הגיוס ומאז השירות הצבאי הם רק החמירו, האם עדיין אוכל לתבוע את משרד הביטחון?

כן, בהחלט. השירות הצבאי יכול להוות טריגר, זרז, להתפרצות של מצוקה נפשית. הפרעה וקושי בהסתגלות למסגרת הצבאית עשויים ללוות את האדם גם אחרי שחרורו.

 

לסיכום

הפרעת הסתגלות לשירות הצבאי עשויה לעורר מצוקות נפשיות שלעיתים מותירות נכות של ממש וקשיי תפקוד, אף לאחר השחרור מהשירות. במידה ואתם חושבים שיש לכם הפרעה שכזו, ניתן לתבוע את משרד הביטחון ולקבל הכרה כנכה צה"ל. מעמד זה מקנה זכויות, הקלות והטבות. יש לנו ניסיון רב במקרים מסוג זה. אל תהססו להתייעץ עם צוות המומחים במשרדנו – אמיר גרינברג ושות', משרד עורכי דין משרד הביטחון.

הפרעה הסתגלותית בצבא - התופעה שכל מלש"ב חייב להכיר
הפרעה הסתגלותית בצבא – התופעה שכל מלש"ב חייב להכיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>