Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

זכויות בגין פוסט טראומה לאחר שירות צבאי

מי שלקה בפוסט טראומה כתוצאה מהחוויות הקשות שחווה במהלך שירותו הצבאי או הביטחוני, זכאי להגיש תביעה כנגד משרד הביטחון, על מנת שיכירו בנכותו, ובהתאם לחומרתה ואחוזי הנכות שייקבעו לו, יזכה לפיצויים, טיפול, שיקום וזכויות והטבות שונות. אלא שהליך ההכרה בתביעה הנו ארוך ומייגע, ורק אם יוכח שאכן מדובר בפוסט טראומה ורק אם יוכר הקשר בין הפוסט טראומה ובין השירות, רק אז יזכה התובע בזכויות המגיעות לו בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו לו בוועדה הרפואית. כל מה שצריך לעדת על זכויות בגין פוסט טראומה לאחר שירות צבאי כאן בכתבה.

הפרעת הפוסט טראומה

ההפרעה הפוסט טראומתית (PTSD) הפרעת דחק בתר חבלתית, היא הפרעה נפשית, שבה כתוצאה מאירוע טראומטי נוצרת תגובה פיזית או נפשית. על פי ה DSM ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי, יש לעמוד בשמונת הקריטריונים הבאים לשם קביעת האבחנה של פוסט טראומה:

  1. נוצרה חשיפה לאירוע טראומתי, לרבות מקרים בהם הייתה עדות למקרה טראומתי עבור אדם אחר, מקרים שבהם אדם קרוב לבעל הפוסט טראומה חווה אירוע טראומתי וחשיפה חוזרת או קיצונית למקרים או פרטים טראומתיים תוך כדי מילוי תפקיד מקצועי.
  2. האדם הלוקה בפוסט טראומה חווה את האירוע הטראומתי שוב ושוב, באמצעות זיכרונות וחלומות חוזרים, פלאשבקים, ומצוקה פיזית או נפשית בהיתקלות עם גורמים המזכירים את האירוע הטראומתי.
  3. האדם הלוקה בפוסט טראומה נוטה להימנע מגירויים הקשורים לטראומה, באמצעות הימנעות ממקומות פיזיים, אנשים, מחשבות או תחושות הקשורים לטראומה.
  4. ישנם שינויים שליליים במצבי הרוח של הפגוע או ביכולותיו הקוגניטיביות (כמו בעיות זיכרון).
  5. ישנם סימפטומים עקביים של עוררות מוגברות כמו רגזנות, דריכות, בהלה ועוד.
  6. התסמינים נמשכים למעלה מחודש.
  7. בעקבות המצוקה, הפגוע חש מצוקה נפשית או מתקשה לנהל חיים תקינים.
  8. כל התופעות הנ"ל לא נגרמו בעקבות מחלות, תרופות או חומרים ממכרים, דוגמת סמים.

כיוון שלא תמיד מתקיימים כל הקריטריונים לאבחנה, קצין התגמולים והמומחה הרפואי מטעמו שבוחן את התביעה, יטענו כי מדובר באבחנה אחרת, שלא בהכרח קשורה לחוויות הקשות שהתובע חווה בשירותו, אלא אולי לסטרסים שחווה דווקא באזרחות, בלי קשר לשירות, ואז הדרך לדחות את התביעה היא קצרה. על מנת לשכנע את קצין התגמולים שמדובר בפוסט טראומה שנגרמה עקב השירות הצבאי, יש צורך בהוכחות וראיות שיצביעו על כך שכל הקריטריונים לאבחנה מתקיימים ושאין בנמצא שום גורם אחר פרט לשירות הצבאי שיכול להסביר את התפתחות ההפרעה הנפשית הזו. לפעמים ההפרעה מתפתחת שנים רבות לאחר השחרור מהשירות הצבאי, ואז הקושי להוכיח שהיא נגרמה עקב השירות עולה ביתר שאת. לכן ישנה חשיבות רבה לייצוג משפטי בתביעות שכאלה.

כיוון שידוע שההפרעה הזו עשויה להתפתח גם שנים רבות לאחר השחרור מהשירות, קצין התגמולים נוטה שלא לדחות תביעה בגין פוסט טראומה בגלל התיישנות, אלא הוא דן בה לגופה. בכל מקרה אחר, התביעה מתיישנת לאחר שלוש שנים מיום השחרור מהשירות.

 

הליך תביעת משרד הביטחון לקבלת זכויות בגין פוסט טראומה לאחר שירות צבאי

אם התובע יאובחן כלוקה בפוסט טראומה, וייקבע שהיא נגרמה עקב שירותו הצבאי או הביטחוני, הוא יופנה לוועדה רפואית על מנת שתבדוק אותו ותעריך את חומרת הפגיעה התפקודית שלו ותקבע לו אחוזי נכות. בהתאם לגובה אחוזי הנכות שייקבעו לו, יקבל התובע פיצויים, טיפול רפואי, שיקום, זכויות והטבות שונות.

רק אם ייקבע בוועדה הרפואית שהפגיעה התפקודית בחייו של התובע היא בחומרה בינונית לפחות, וייקבעו לו 20% נכות לפחות, הוא יזכה לתגמול חודשי (לסכום התגמולים, ראה פירוט במאמר הבא) ויזכה לקבל טיפולים רפואיים שונים במצבו הנפשי. טיפולים אלו יכולים לכלול טיפולים פסיכולוגיים, טיפול תרופתי או טיפול בקנביס רפואי, שהוא אחד הטיפולים הנפוצים יותר לאחרונה בטיפול בנפגעי פוסט טראומה. חשוב להבין שסכומי התגמול הניתנים כבסיס, אינם תלויים בהכנסת התובע והם ניתנים לכולם. מי שעקב מצבו הנפשי לא מסוגל לעבוד ולפרנס את עצמו, יוכל לקבל תגמול מיוחד (תג"מ) בתוספת לתגמול הבסיסי, בסכום שיכול להגיע לאלפי שקלים בחודש.

מעבר לטיפול הרפואי והעזרה הכלכלית, זכאי התובע לשיקום. שיקום זה יכול להיות מבחינה לימודית, בהנחה והתובע טרם למד לתואר או טרם למד לימודי תעודה מקצועית, והן מבחינה תעסוקתית במציאת מקום עבודה בו יוכל לעבוד בהתאם למגבלותיו. כאמור, אם לא ניתן לשקמו בעבודה מתאימה, וכך ייקבע על ידי וועדת צוות רב מקצועי (צר"מ) בראשות פסיכיאטר ומומחה תעסוקתי, יקבל התובע תגמול מיוחד שסכומו תלוי בגובה אחוזי נכותו ובסטטוס שלו, אם הוא נשוי או לא, אם הוא בעל ילדים או לא.

במסגרת ההטבות והזכויות להן זכאי הנכה המוכר בגין פוסט טראומה, ישנן למשל הקלות במיסים כמו ארנונה, או פטור או הנחה במסים כמו מס רכישה ומס שבח. הטבות אלו עשויות להיות בעלות סכומים גבוהים. בנוסף, זכאי הנכה להטבות כגון השתתפות ילדיו בקייטנות, טיפולי שיניים, ימי הבראה ועוד. בחוברת הזכויות וההטבות של אגף השיקום ישנה רשימה ארוכה של זכויות והטבות. 

הפיצויים הניתנים למי שמתמודד עם פוסט טראומה עשויים להסתכם בסכומים לא קטנים, כולל טיפול רפואי, שיקום, הטבות וזכויות שונות, שיכולים להקל על ההתמודדות עם המחלה בחיי היום יום. אנחנו מזמינים אתכם לא לוותר על הזכות שמגיעה לכם, וליצור קשר עם משרדנו על מנת שנוכל ללוות אתכם בכל שלב ושלב של ההליך, ולהבטיח כי תזכו לפיצויים הגבוהים ביותר שאתם זכאים להם.

על מנת לקבל זכויות בגין פוסט טראומה לאחר שיורת צבאי יש לעמוד בכמה קריטריונים שמציב משרד הביטחון, חושבים שאתם עומדים בקריטריונים הללו? לחצו כאן לקבלת מידע נוסף.

על מנת לקבל זכויות בגין פוסט טראומה לאחר שירות צבאי יש להגיש תביעה למשרד הביטחון ובה להוכיח שיש קשר בין הפוסט טראומה שחווה התובע לבין הדברים שחווה בשירותו הצבאי וכתוצאה מכך כי מגיעים לו פיצויים מהמדינה בשל כך.

קבלת הזכויות מותנית בהליך של תביעה שמוגשת למשרד הביטחון והמטרה שלה להוכיח שאכן לצבא יש קשר לפוסט טראומה שחווה האדם, זאת על ידי מעבר והסתכלות של וועדה רפואית שבודקת את המצב הרפואי של התובע. 

קבלת הכרה בפוסט טראומה כתוצאה משירות צבאי מזכה בפיצויים הכוללים גם תשלום כספי, אך גם טיפולים רפואיים וסיוע בשיקום והתמודדות עם המצב.

זכויות בגין פוסט טראומה לאחר שירות צבאי
זכויות בגין פוסט טראומה לאחר שירות צבאי
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>