Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

נכות נפשית משרד הביטחון

חייל בצבא נפצע במהלך שירותו הצבאי, במקרה בו הוא מתמודד עם פגיעה בבריאותו בעקבותיו, הוא רשאי להגיש תביעת נזיקין לקצין התגמולים במשרד הביטחון, על מנת שנכותו תוכר ותזכה אותו בפיצוי כספי ו / או זכויות רפואיות שונות.

 

נכות נפשית משרד הביטחון – היבט כללי

קצין התגמולים משרד הביטחון מאשר את תביעת הנכות שהנפגע הגיש, התובע נדרש להופיע מול ועדה רפואית שבודקת את חומרת הנזק שספג, וקובעת על בסיסו מה היא דרגת הנכות של החייל. אולם כאשר עסקינן בנכות שאינה בעלת מאפיינים פיזיים, אלא נכות נפשית, משרד הביטחון אינו ממהר לאשר אחוזי נכות לנפגעים. לשם כך נכתב המדריך הבא בו נסביר כיצד יש להגיש תביעה בגין נכות נפשית משרד הביטחון.

 

שירות צבאי העלול לגרום להתפתחות של נכות נפשית אצל חייל

במקרים רבים חיילים מפתחים פגיעות נפשיות עקב תנאי השירות הצבאי שלהם או בעקבות אירועים טראומטיים שחוו במהלך שירותם. לעיתים, הפרעות נפשיות אשר חיילים סובלים מהן מתגלות רק בחלוף תקופה ממושכת מתום האירועים המלחיצים שהם חוו בצבא. אולם פגיעה כזו עדיין יכולה להוביל לנזקים משמעותיים ונרחבים המשפיעים על מגוון תחומים בחייו של הנפגע.

 

סוגים של פגיעות נפשיות בצבא

ישנו מגוון רחב של סוגי פגיעות נפשיות שיכולות להתפתח כתוצאה ממצבים מעוררי לחץ ו / או מסכני חיים, שחיילים נדרשים להתמודד עמם במקרים רבים במסגרת השירות הצבאי שלהם.

עם ההפרעות הנפשיות שעלולות להתעורר או להחמיא בעת השירות בצה"ל ולהפוך לנכות נפשית של ממש, ניתן למנות: הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), המוכרת גם כ"הלם קרב", הפרעה הסתגלותית, הפרעת פאניקה, הפרעת חרדה, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), סכיזופרניה ועוד.

 

מה הקשר בין נכות נפשית לבין משרד הביטחון?

במהלך השירות הצבאי, חיילים רבים חווים סוגים שונים של טראומה, לחץ חמור וכן מצבי התעללות הגורמים להחמרת המצב הנפשי של החייל עד כדי הופעת הפרעות נפשיות חדשות.
חיילים שפיתחו נכות נפשית בעקבות שירות בצבא, שמורה הזכות להגיש תביעת נזיקין למשרד הביטחון עם תום שירותם הצבאי.


איך ניתן לקבל פיצויים על נכות נפשית משרד הביטחון?

כדי לקבל פיצויים על נכות נפשית משרד הביטחון, התובע נדרש להוכיח שקיים קשר סיבתי ברור בין הנכות הנפשית ממנה הוא סובל לבין תנאי השירות שלו או אירועים ספציפיים שהוא חווה כחלק משירותו בצה"ל. במידה ויוכח קשר כזה, ישנה אפשרות שהנפגע יוכר כנכה צה"ל ויזכה לקבלת פיצוי כספי והטבות שונות בעקבות זאת.

 

חוק הנכים על הגשת תביעת פיצויים למשרד הביטחון בשל נכות נפשית

בדומה לתביעת פיצויים בגין פגיעה גופנית בצבא, גם במקרה של נכות נפשית שהתפתחה בעקבות השירות הצבאי, חובת ההוכחה מונחת על כתפי התובע. חיילים וחיילים משוחררים המעוניינים לתבוע את משרד הביטחון על נכות נפשית, יידרשו להציג ראיות שיתמכו בכך שאכן ישנו קשר סיבתי עובדתי בין אירועים שהתרחשו במסגרת השירות שלהם בצה"ל ובין הפגיעה בנפשם שהפכה לנכות תפקודית. בין ההוכחות אותן נדרש התובע להציג לטובת תביעת הפיצויים שלו, יהיו רשומות רפואיות של רופאים / פסיכיאטרים / גורמים מקצועיים אחרים בתחום בריאות הנפש וכדומה.

 

על הקושי להוכיח נכות נפשית מול משרד הביטחון

למרבה הצער במקרים בהם מוגשת תביעת פיצויים בגין נכות נפשית, לא תמיד יש בנמצא תיעוד רפואי שמאשש את חומרת המצב של הנפגע או את קיומה של בעיה נפשית בכלל. מצב כזה הופך לבעייתי במיוחד כשמדובר על פגיעה נפשית שהופיעה באופן מדורג או מושהה, כדוגמת פגיעות מסוג הלם קרב שהפכו להפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) שהמשיכה להחמיר במשך שנים רבות לאחר שחרורו של החייל משירותו הפעיל בצבא.

 

הוכחת קיומו של קשר סיבתי בין נכות נפשית לבין השירות הצבאי

למרות האמור לעיל, בכל זאת ישנה אפשרות להוכיח שהתובע נפגע בנפשו כתוצר של השירות הצבאי שלו. לטובת העניין, במידה ואפשר להוכיח במסגרת תנאי השירות של החייל הוא חווה חשיפה למצבי לחץ חריפים, אירועים גורמי חרדה או מצבים בהם הוא היה נתון בסכנת חיים, ישנה סבירות גבוהה לכך שמשרד הביטחון יסכים להכיר בכך שהנכות הנפשית שממנה סובל הנפגע, היא בגדר פגיעה נפשית שנגרמה עקב שירותו הצבאי ולא כתוצר של גורמים אחרים. הסתייעות בשירותיו של עורך דין משרד הביטחון, משפרת את הסיכויים לכך, כמובן.

 

כך מגישים תביעת נזיקין על נכות נפשית משרד הביטחון

על מנת שתוכלו לקבל את פיצוי בגין נכות נפשית שהתפתחה בעקבות תנאי שירותכם, תידרשו להגיש תביעת נזיקין למשרד הביטחון באמצעות טופס שנקרא: "בקשה להכרת זכות בגין מחלה". במילוי הטופס עליכם למלא את פרטי הנכות ומהותה, מועד האירועים מעוררי הפגיעה, פרטים הנוגעים לנזקים נפשיים שאתם סובלים מהם עקב השירות הצה"לי, ותיעוד רפואי אשר עשוי להיות רלוונטי לנושא.

 

מהו חלון הזמן להגשת תביעת נכות נפשית משרד הביטחון

ישנו חוק התיישנות שלפיו הגשת תביעת נזיקין על נכות נפשית משרד הביטחון אפשרית במשך עד 3 שנים ממועד שחרורו של הנפגע משירות צבאי פעיל. היה ותביעתכם תוגש בשלב מאוחר יותר, אתם עשויים לגלות שמשרד הביטחון מסרב להכיר בהם כנכי צה"ל. יחד עם זאת, ישנן מספר הקלות המאפשרות להאריך את המועד להגשת תביעה, כגון במקרים של נכות נפשית שהתפתחה בצורה הדרגתית או מושהית, או במצבים שבהם פגועי נפש לא בהכרח היו מודעים למלוא זכויותיהם, לאור מצבם.

 

מה קורה אחרי שמגישים תביעת פיצויים על נכות נפשית משרד הביטחון?

הגורם האחראי להכריע בנוגע לאישור תביעת הנכות הנפשית במשרד הביטחון הינו קצין התגמולים של משרד הביטחון. במידה והתביעה למשרד הביטחון בגין נכות נפשית תאושר בידי קצין התגמולים, השלב הבא יהיה הופעה בפני ועדה רפואית שתתכנס לשם הכרעה בתביעה.

 

פיצוי על נכות נפשית משרד הביטחון על החמרה נפשית בצבא

גם אם קיבלתם פיצוי ממשרד הביטחון בגין נכות נפשית המופיעה בעקבות השירות הצבאי, חשוב לדעת שהתגמולים אינם מסכמים את האחריות של משרד הביטחון כלפי חיילים שנפגעו נפשית בעקבות השירות הצבאי. למעשה, קיימת אפשרות גם לתבוע את משרד הביטחון על החמרה במצב הנפשי, ולקבל גמלה חודשית גבוהה יותר ושלל הטבות והקלות, ככל שאכן חלה החמרה במצב הנפשי של הנפגע.

 

נכי צה"ל על רקע נכות נפשית

היה והוכרתם במשרד הביטחון נכי צה"ל על רקע נכות נפשית, ומצבכם הנפשי החמיר מאז, באפשרותכם להגיש תביעה נוספת למשרד הביטחון, בשל החמרה נפשית בצבא וכך להעלות את אחוזי הנכות שנקבעו לכם. ההיגיון אשר עומד מאחורי האפשרות הזו, הינו שפעמים רבות, נכות נפשית עלולה להחמיר בחלוף הזמן, ואין כל דרך לצפות את האפקט המושהה של נכות נפשית מבעוד מועד.

 

נכות נפשית משרד הביטחון: כיצד למצות את זכויותיכם באמצעות עורך דין?

תביעות פיצויים המוגשות למשרד הביטחון הן קשות ומורכבות מטבען. אמירה זו נכונה במיוחד כשמדובר בתביעה בשל נכות נפשית בצבא, אשר קשה יותר להוכיח בצורה חד משמעית את הקשר העובדתי בינה לבין תנאי השירות של הנפגע. לכן, כדי למצות את זכויותיו של הנפגע מול קצין התגמולים במשרד הביטחון, נחוצה תמיכה מקצועית של עורך דין המתמחה בהגשת תביעות נכות בצבא, ובקיא במכלול הסוגיות הנוגעות לתחום בריאות הנפש.

השירות הצבאי יכול להביא לכדי מצבים מורכבים שיכולים לגרום לכל מיני דרכי התמודדויות ובין היתר, גם התפתחות של נכויות נפשיות כדוגמת פוסט טראומה, הפרעת פאניקה, הפרעת חרדה ועוד…

באם אתם חווים מקרה של נכות נפשית משרד הביטחון כנראה שמגיעים לכם פיצויים ממשרד הביטחון אודות מה שאתם חווים. על מנת לקבל את הפיצויים שמגיעים לכם עליכם להגיש תביעה למשרד הביטחון.

נכות נפשית הנגרמת כתוצאה מאירועים שחווה אדם במהלך שירותו הצבאי מזכה בפיצויים, אך כדי לקבל אותם יש להוכיח את הקשר בין התסמינים והמצב לבין האירועים שחווה התובע במהלך שירותו הצבאי, וזאת לרוב משימה לא פשוטה כלל, צריכים עזרה? לחצו כאן.

על תביעות בגין נכות נפשית כתוצאה משירות צבאי ניתן להגיש תביעה כל עוד לא עבר מועד ההתיישנות החל על התביעה במסגרת החוק. בעיקרון, מדובר ב-3 שנים ממועד השחרור של התובע.

נכות נפשית משרד הביטחון
נכות נפשית משרד הביטחון
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>