Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

מהי "חבלת שירות"?

בעת הגיוס לשירות הצבאי לוקח צה"ל אחריות על החייל החדש עוד מהרגע שנכנס לבקו"ם ומנפיק את החוגר ועד לרגע השחרור. כחלק מהאחריות שנוטל הצבא על חייליו, אנשים אשר חווים תאונות או מצבים רפואיים כחלק משירותם הצבאי זכאים לקבל הכרה כנכי צה"ל ובהמשך לכך תמיכה וסיוע מהצבא. הכרה בנכות של חייל כתוצאה מהצבא תהיה עקב מקרה של חבלת שירות, מה היא חבלת שירות ואילו סוגים קיימים?

 

חוק הנכים

חוק הנכים (תגמולים ושיקום) נחקק בשנת 1959 ומאז כמובן שעבר שינויים ותיקונים רבים במרוצת השנים. החוק עוסק בהגדרות הזכאות לקבלת הכרה כנכות צה"ל ובהמשך לכך לעגן את שיעור גובה התגמולים שזכאי להם אדם אשר הוכר כנכה צה"ל, בהתאם לחומרת הנכות והרקע לנכות. כחלק מהחוק, מוגדר המושג חבלת שירות.

 

חבלת שירות

חבלת שירות הוגדרה בחוק הנכים במסגרת תיקון 29 שנחקק בשנת 2016. ראשית מוגדר המושג חבלה כנזק אנטומי שנגרם לגוף באירוע מסוים. יתרה על כך, חבלת שירות היא חבלה שנגרמה במהלך פעילות מבצעית או במהלך אימון לפעילות מבצעית וכן בכול אירוע שאופיו ייחודי לצבא.

 

אילו שינויים ביקש להכניס תיקון 29?

כאמור, חבלת שירות היא מושג חדש שהוגדר במסגרת תיקון 29 ומטרתו הייתה לצמצם את האירועים והמאפיינים של פגיעות במהלך שירות צבאי אשר מביאים לכדי הכרה בנכות צה"ל ובהמשך לכך גם למתן פיצויים על חשבון הצבא. התיקון "ביקש" לצמצם את היקף האירועים וזאת לדוגמא תוך הורדת ההכרה בנכות שנגרמת כתוצאה מפעילות שגרתית המבוצעת בלי הקשר לצבא אך כן בתקופת השירות של הנפגע.

אילו חבלות שהיו מוכרות בעבר כבר לא יקבלו הכרה?

ברור כי השירות הצבאי לא מסתכם רק בפעילויות מבצעיות מסביב לשעון בכל ימות השבוע ועל כן, ישנן כל מיני פעילויות ואירועים אשר בעבר היו מקבלים הכרה והיום כבר לא. לדוגמא:

  1. נסיעה לפעילות מבצעית – פגיעה במהלך נסיעה מפעילות מבצעית או אליה, עשויה לא להיחשב בגדר חבלת שירות בשל העובדה שהיא אינה הייתה חבלה במסגרת פעילות מבצעית, למרות שברור כי אם לא הייתה הפעילות המבצעית החייל לא היה מבצע את הנסיעה שנפגע בה.
  2. פגיעה בשגרה במהלך תקופת השירות – בפועל, התיקון צמצם את כל אותן הפגיעות אשר אנשים היו חווים במהלך תקופת השירות שלהם אך מחוץ לצבא. לצורך העניין, אם בעבר אדם אשר היה מעורב בתאונת דרכים במסגרת חופשה או במהלך סוף השבוע לדוגמא, היה מוכר כנכה צה"ל בשל כך שהוא משרת בצבא, לאחר התיקון לאור העובדה שלא מדובר בפעילות מבצעית, לא תהיה הכרה בנכות צה"ל עקב חבלה מכך.


 

קצוות פתוחים בהקשר חבלת שירות

אין ספק שהתיקון צמצם את היקף החבלות והאירועים אשר מביאים להכרה בנפגעים כנכי צה"ל, אך יחד עם זאת, ברור כי נותרו עדיין קצוות פתוחים שלא מכוסים במסגרת התיקון. ישנם עדיין אזורים אפורים של סוגי חבלות אשר עשויות לזכות את הנפגע בהכרה, ולאחר דיון ממושך בבית משפט יכול להיות גם שלא יזכו.

חבלת שירות היא חבלה אשר נגרמה לחייל במסגרת פעילות מבצעית או במסגרת פעילות שייחודית לצבא. חשוב להבין כי לעומת לפני התיקון שהגדיר חבלה זאת, מקרים רבים יותר היו מקבלים הכרה כנכות צה"ל אך גם כיום אם נפצעתם במסגרת הצבא, כנראה שמגיע לכם להיות מוכרים כנכי צה"ל ולקבל את הסיוע שמגיע לכל נכה צה"ל לפי ההגדרות בחוק.

מהי "חבלת שירות"?
מהי "חבלת שירות"?
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>