Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

איך להתכונן לוועדה רפואית במשרד הביטחון?

הגשתם תביעה למשרד הביטחון, התביעה התבררה זמן רב, ולבסוף, למזלכם, החליט קצין התגמולים להכיר בקשר שבין הנכות שלכם ובין תנאי השירות (אם הוא דחה את תביעתכם, לא תגיעו לוועדה רפואית, אלא יהיה עליכם להיאבק בהחלטה זו בוועדת הערעורים שבבית משפט השלום. ראו המאמר "איך להתמודד עם החלטה של קצין התגמולים הדוחה את תביעתכם"). ואתם מוזמנים לוועדה רפואית בה יבחנו את התביעה שלכם. ריכזנו עבורכם את כל מה שחשוב לדעת רגע לפני הוועדה ונסביר איך להתכונן לוועדה רפואית במשרד הביטחון. 

עניינים טכניים בהכנות לוועדה במשרד הביטחון ואיך להתכונן לוועדה רפואית במשרד הביטחון

תקבלו בדואר מכתב זימון לוועדה עם פרטי הוועדה, מקום התכנסותה ושעת הוועדה, ומה להביא לוועדה. לרוב תקבלו גם מסרון שמודיע לכם על כך.

חשוב לדעת כיצד להיערך לוועדה הרפואית ולקבל הדרכה מ"עורך דין המומחה לתביעות נגד משרד הביטחון". אם אינכם מיוצגים עדיין, זה הזמן לפנות לעורך דין כדי שייצג אתכם בוועדה.

רצוי להגיע כחצי שעה קודם, ייתכנו פקקים בדרך ובעיית חנייה במקום. עדיף להקדים מאשר לאחר, למרות שלא פעם קורה שהוועדה תחל באיחור, לפעמים אפילו באיחור רב, אך עדיף שאתם תגיעו בזמן.

הגיעו עם תעודה מזהה ובבגדים נוחים לבדיקה (כשמדובר בוועדה גופנית, להבדיל מנפשית), רצוי ללא נשק. הביאו אתכם דיסקים של בדיקות שביצעתם. לפעמים הרופאים רוצים לראות את הדיסק עצמו ולא מסתפקים בפענוח הכתוב. המתינו מחוץ לחדר הבדיקה שיקראו בשמכם. כשתיכנסו לחדר, תתבקשו להזדהות עם תעודה מזהה.

מזכיר/ת הוועדה יציגו בפניכם את חברי הוועדה ואת המומחיות שלהם. אם אתם מיוצגים על ידי עורך דין, הוא יתחיל ויטען את טענותיו. לאחר מכן תתבקשו לפרט את התלונות שלכם. רצוי שתעשו זאת בעל פה ולא תקראו מתוך דף, אלא אם כן יש לכם בעיית זיכרון, וזאת כדי שהתלונות תישמענה אותנטיות. אתם הרי סובלים וחיים את זה יום יום ולכן אמורים "לשפוך" את התלונות מהפה ולא מתוך דף. דברו בקצב הכתבה על מנת שמזכיר/ת הוועדה יספיקו לרשום את כל מה שאמרתם. דברו בכבוד אל חברי הוועדה. הם ה"שופטים" אתכם.

אם יש אתכם מלווה, גם הוא יוכל לפרט את המגבלות שלכם מהזווית שלו. על פי חוק, אתם זכאים למלווה אחד אתכם בוועדה. אותו מלווה יכול להיות עורך הדין שלכם או חבר או בן משפחה.

אם תבקשו שיהיו שני נוכחים אתכם בוועדה, יש אפשרות שהוועדה תאפשר זאת. רצוי לא לוותר על מלווה, מאחר והוא יוכל להיות עד למה שקורה בחדר ואולי גם לעזור לכם לפרט את תלונותיכם, במידה ושכחתם משהו מרוב התרגשות. אם חברי הוועדה יבקשו לבדוק אתכם לבד ללא המלווה, רצוי שהדבר יירשם בפרוטוקול ומה הסיבה לכך, שכן דבר זה הנו החריג, ובכל זאת שיקול דעת מקצועי של חברי הוועדה עשוי למנוע את נוכחות המלווה.

למרות שזה לא לטובתכם, לא הייתי מתווכח עם חברי הוועדה ולא הייתי מתעקש על נוכחות המלווה, במידה והוועדה ביקשה שהוא יצא, וזאת כדי לא לעורר התנגדות מצדם כלפי התיק. הם בסופו של וועדה אמורים לקבוע את אחוזי הנכות שלכם, ולא הייתם רוצים "לעצבן" אותם.

לאחר הצגת הטענות בעל פה, תתבקשו לחתום על הפרוטוקול. אל תחתמו לפני שקראתם וראיתם שכל מה שאמרתם נרשם. אם נזכרתם בדבר נוסף, ניתן לבקש להוסיף אותו אחר כך. לאחר מכן תחל הבדיקה הקלינית, ובסיומה יסתיים הדיון בוועדה ותשוחררו. ייתכן שתתבקשו למלא טופס משוב על התנהלות הוועדה. אין זה חובה. בדרך כלל, הוועדה תסכם את הדיון באותו מועד, וכחודשיים לאחר מכן תגיע אליכם ההחלטה בדואר.

הוועדה לא תגיד לכם במקום מה החליטה כדי שלא לעורר מחלוקת מול חברי הוועדה. אם הוועדה לא סיכמה את הדיון באותו יום, למשל בגלל שנזקקה לבדיקה מסוימת.

לאחר כמה ימים תקבלו מכתב בו יודיעו לכם שהוועדה לא סיכמה את הדיון שלה כיוון שהיא מבקשת שתבצעו בדיקה מסוימת. רק לאחר שתבצעו את הבדיקה והיא תועבר לוועדה, תתכנס הוועדה שוב, לוועדה רפואית מסכמת, וזו תסכם את הדיון על סמך הבדיקה שערכה לכם בפעם הקודמת ועל סמך ממצאי הבדיקה שביצעתם. מסיבה זו בדרך כלל, אין צורך בנוכחותכם בוועדה זו.

אם אתם מיוצגים, רצוי שעורך הדין שלכם יטען בוועדה בהתייחס לממצאי הבדיקה שביצעתם.

 

עניינים מהותיים

זכרו שברגע שנכנסתם לחדר, כבר החלה הבדיקה ואתם תחת עיניהן הבוחנות של רופאי הוועדה. כל עוד לא יצאתם מהחדר, אתם עדיין תחת ביקורת.

כשתתבקשו לפרט את התלונות והמגבלות שלכם, עשו זאת בצורה עניינית תוך התמקדות באיך הנכות שלכם מפריעה לכם ומגבילה אתכם בתפקוד היומיומי שלכם. בפגימות פיזיות, ייתכן ותתבקשו להתפשט, זכרו שמסתכלים עליכם, ולכן כפי שהתפשטתם כך תתלבשו. אם אתם זקוקים לעזרה, היעזרו בה או במיטת הבדיקה או כיסא. זכרו שמסתכלים עליכם איך אתם מתפשטים ומתלבשים.

בבדיקה שתפו פעולה כפי יכולתכם, אך אל תצאו מגדרכם לבצע את הפעולות שתתבקשו לבצע שכן אם הפעולות מסבות לכם כאב ואתם בכל זאת מתאמצים לבצען, זה לא משקף את מצבכם האמיתי. אל תבצעו תנועות מהירות או חדות, זכרו שאתם צריכים להראות לוועדה איך הנכות משפיעה עליכם לא רק בתפקוד היומיומי אלא גם בתנועות שאתם מבצעים.

אם מדובר בוועדה בתחום הנפשי, בדרך כלל הרופאים בוועדה ישאלו אתכם שאלות הנוגעות לתפקוד היומיומי שלכם בכל תחום ותחום: החברתי, התעסוקתי, הזוגי, משפחתי, אישי, מבחינת השינה וההנאה ומבחינת ההתנהלות היומיומית, וזאת על מנת להעריך את מידת הפגיעה ואת חומרת המצב שלכם.

גם כאן רצוי לשתף פעולה ולא "לספר סיפורים" שלא קיימים במציאות. חשוב שרופאי הוועדה יאמינו לכם ויתרשמו מהאותנטיות של תלונותיכם ומגבלתכם.

אם רופאי הוועדה יתרשמו שאתם מגזימים או לא אמינים, הם עשויים לרשום זאת בפרוטוקול, ואז יהיה לכם קשה מאוד "לשקם" את האמינות שלכם. בעבר היה לרופאי הוועדה את הכלי שנקרא "מעקב סמוי" אך זה בוטל על ידי בית המשפט העליון. במקום זה, אין לרופאים כלי עזר אחר לבחון את אמינות תלונותיכם, ולכן אם הם יתרשמו שאתם מגזימים, הדבר עשוי "להתנקם" בכם באחוזי נכות נמוכים. ראו הוזהרתם. לקריאה נוספת אודות מעקב סמוי, ראו המאמר "האם משרד הביטחון רשאי לבצע מעקב סמוי אחר נכה?".

באופן כללי, ככל שמידת הפגיעה התפקודית שלכם גדולה יותר, כך ייקבעו אחוזי נכות גבוהים יותר. גם הנכים וגם חברי הוועדה יודעים זאת, ולכן רופאי הוועדה מבינים שיש נכים שמגזימים בתלונותיהם, מה שמביא את רופאי הוועדה להטיל ספק בכל נכה שנבדק בפניהם.

אם אינכם מיוצגים על ידי עורך דין, רצוי שתדעו שאחוזי הנכות נקבעים לפי תקנות הנכים, כאשר לכל פגימה ישנו סעיף עם קריטריונים ספציפיים הקובע את אחוזי הנכות. חשוב שתכירו את הסעיפים הרלוונטיים לפגימה שלכם על מנת שתדעו להראות לחברי הוועדה שאתם עונים על כל הקריטריונים של הסעיף המזכה אתכם באחוזי הנכות שלדעתכם ראוי שייקבעו לכם. לקריאה נוספת בנושא, אתם מוזמנים לקרוא את המאמר "קביעת אחוזי נכות לנפגעי משרד הביטחון". 

לאחר כחודשיים כשתקבלו בדואר את החלטת הוועדה הרפואית, במידה ולא תהיו שבעי רצון מההחלטה, תוכלו להגיש ערעור עליה לוועדה הרפואית העליונה וזאת תוך 45 יום מהיום שקיבלתם את ההחלטה ליד (לא מהיום שיצאה ההחלטה). הליך הוועדה הרפואית העליונה די זהה לוועדה הרפואית המחוזית, מלבד העובדה שיש בה רופאים אחרים. אם לא תהיו שבעי רצון גם מהחלטת הוועדה הרפואית העליונה, תוכלו להגיש ערעור עליה לבית המשפט המחוזי באזור השיפוט של הוועדה (מרכז, תל אביב, חיפה וירושלים).

הערעור לבית המשפט המחוזי הוא בנקודה משפטית בלבד. לא ניתן לערער על קביעה רפואית כיוון שבית המשפט המחוזי אינו רופא והוא לא יכול וגם אסור לו להתערב בשיקול הדעת הרפואי מקצועי של חברי הוועדה הרפואית. גם ערעור זה יוגש תוך 45 יום מהיום שקיבלתם את ההחלטה (מניין ימי הפגרה בבתי המשפט לא נמנים בימים אלה). עד כאן על איך להתכונן לוועדה רפואית במשרד הביטחון. שיהיה לכם בהצלחה, רפואה שלמה ובשורות טובות. לטיפים נוספים, ראו המאמר "טיפים בנושא וועדה רפואית של משרד הביטחון". אתם כמובן מוזמנים לפנות למשרדינו ולהתייעץ איתנו ללא תשלום וללא התחייבות מצדכם.

אם הגשתם תביעה למשרד הביטחון, השלב הבא שעליכם לצפות לו הוא קבלת זימון לוועדה רפואית שתבחן את המצב שלכם ותקבע בדבר ההכרה בכם כבעלי נכות משירות צבאי וכן, את חומרת המצב. את הזימון תקבלו בדואר ובו יפורטו כל הפרטים שאתם צריכים לדעת על הוועדה.

הוועדה הרפואית מתבצעת מול מומחים של משרד הביטחון אשר אמונים על בחינת מצבכם הרפואי והתפקוד שלכם. במהלך הוועדה תתבקשו לשתף אודות המצב שלכם ולאחר מכן יבצעו המומחים בדיקות שנראות להם רלוונטיות אודות המצב.

במהלך הוועד הרפואית תדרשו להסביר אודות המצב שלכם, מוזמן להתכונן לחלק הזה (מוזמנים ללחוץ כאן ולקבל סיוע מאיתנו מה נכון להגיד וממה דווקא להימנע). בגלל שאתם יודעים שהחלק הזה יגיע, וכי הוא הבסיס לכל הוועדה, מומלץ להתאמן על הנאום שלכם מראש ולהתכונן לכך.

את התשובה לוועדה תקבלו לאחר כמה ימים, במידה והתשובה לא תספק אתכם, תוכלו להגיש ערעור על החלטת הוועדה והנושא יבחן מחדש.

איך להתכונן לוועדה רפואית במשרד הביטחון
איך להתכונן לוועדה רפואית במשרד הביטחון
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>