Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

תאונת דרכים בשירות הצבאי

השירות במסגרת כוחות הביטחון, בצה"ל, במשטרה, בשירות בתי הסוהר, שב"כ, מוסד וכו', כרוך לא פעם בנסיעה ברכב, בין אם מדובר ברכב צבאי או משטרתי ובין אם ברכב אזרחי. במסגרת זו, בדומה לאזרחות, עלולות להתרחש תאונות דרכים, ובחלקן עשויים המעורבים בהן להיפגע ואף חלילה למות. כידוע, לצערנו תאונות הדרכים במדינתנו הפכו ל"מכת מדינה" ובכל שנה מתרחשות מאות תאונות דרכים, שלא מעט מהן מסתיימות בפציעות קשות ואף במוות. צה"ל אמנם חרט על דגלו להילחם בתאונות הדרכים, ואכן מספר תאונות הדרכים בצה"ל פחת באופן משמעותי, אך יחד עם זאת, עדיין לא ניתן להימנע כליל מתאונות דרכים במסגרת השירות, וכמובן גם לא מתאונות דרכים של חיילים באזרחות בהיותם בחופשה. כיצד מתנהל הליך התביעה במקרה של תאונת דרכים בשירות ומה הן האפשרויות העומדות בפני הנפגע – על כך במאמר הבא.

 

הזכות להגיש תביעה בגין חבלה בתאונת דרכים בתפקיד בשירות

מי שנפגע בתאונת דרכים במהלך תפקידו בהיותו נמנה על כוחות הביטחון, זכאי להגיש תביעה נגד משרד הביטחון. גם איש כוחות הביטחון אשר היה מעורב בתאונת דרכים בדרכו מביתו לשירות או מהשירות לביתו ונפגע, זכאי להגיש תביעה נגד משרד הביטחון. גם בתביעה שכזו יש להוכיח שהנכות נגרמה בזמן ועקב השירות.

אם התאונה התרחשה בזמן פעילות בשירות, הדבר יוצר את הקשר הסיבתי באופן אוטומטי, ותביעה שכזו שתוגש לקצין התגמולים תופנה לטיפול ב"מסלול הירוק" מה שאומר שהנפגע יופנה ישירות לבדיקה בוועדה רפואית להערכת נכותו. הפיצוי במקרה שכזה ייקבע בהתאם לסכומי הפיצוי הניתנים למי שנפגע במהלך ועקב פעילות בשירות. גובה הפיצוי תלוי בגובה אחוזי הנכות שייקבעו בוועדה הרפואית, ובלבד שייקבעו בשיעור של 10% מינימום, שכן אחוזי נכות נמוכים מ 10% אינם מזכים בפיצוי. לסכומי הפיצוי ראה המאמר " קביעת אחוזי נכות לנפגעי משרד הביטחון".

ייתכנו מקרים בהם יתעורר חשד אם מדובר בתאונת דרכים או לא, ובמקרים אלו, בהחלט ישנה חשיבות לייצוג ע"י עורך דין, על מנת להוכיח שאכן מדובר בפגיעה במהלך תאונת דרכים, כמשמעותה בחוק.

אם תאונת הדרכים התרחשה במהלך חופשה מהשירות, יחול על המקרה חוק תגמולים לחיילים ולבני משפחותיהם (חבלה שלא בעת מילוי תפקיד) תשמ"ח – 1988. הדבר אומר שעל מנת לזכות בהכרה כנכה צה"ל, על הנפגע לקבל לפחות 20% נכות בוועדה הרפואית של משרד הביטחון. לפירוט והרחבה ראו המאמר "חבלה בזמן חופשה מהצבא".

אם כבר הוכרתם בגין נכות שנגרמה לכם עקב תאונת דרכים בשירות ונקבעה לכם 20% נכות צמיתה לפחות, קחו בחשבון שמשרד הביטחון תובע תביעת שיבוב את חברת הביטוח שביטחה את הרכב. מה זה אומר? משרד הביטחון אומר לחברת הביטוח: אני פיציתי את הנפגע בתאונה שהתרחשה עם רכב שאתם ביטחתם, החזירו לי את הכסף ששילמתי לנפגע. חברת הביטוח מצדה "לא פראיירית" והיא לא תשלם אוטומטית למשרד הביטחון את הכסף ששילם לנפגע, אלא היא תבדוק ותברר את נסיבות החבלה, כולל את הנכות, לפני שתשלם. לשם כך, תתבקשו לחתום על טופס ויתור על סודיות רפואית לטובת חברת הביטוח ולשתף פעולה עם נציגי חברת הביטוח.

 

האם יש הבדל בין חייל בשירות חובה ובין חייל בשירות קבע?

חשוב להדגיש כי יש הבדל בין חייל/ שוטר/ סוהר בשירות חובה ובין חייל/ שוטר/ סוהר בשירות קבע. איש קבע שנפגע בתאונת דרכים בשירות, יהיה זכאי להגיש תביעה אך ורק אם ניתן להגדיר את החבלה בתאונה כ"חבלת שירות". זו מוגדרת בחוק הנכים כ"חבלה שנגרמה בפעילות מבצעית או באימון לפעילות כאמור, או באירוע אחר שאופיו, מהותו ונסיבותיו ייחודיים לשירות הצבאי". כלומר, אם מדובר בתאונת דרכים שאינה במהלך פעילות מבצעית או אימון מבצעי או בדרך לביצוע פעילות/ אימון מבצעי, אזי מדובר בתאונת דרכים רגילה, ואותו איש קבע לא יהיה זכאי להגיש תביעה לקצין התגמולים במשרד הביטחון. במקום זאת, תעמוד לו הזכות להגיש תביעה לחברת הביטוח שביטחה את הרכב וזאת לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כמו כל אזרח רגיל.

אם אותו איש קבע נפגע בתאונת דרכים במהלך חופשה, הרי שגם אז לא יהיה זכאי להגיש תביעה לקצין התגמולים, והזכות שתעמוד לו היא הגשת תביעה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים בלבד.

בהקשר זה חשוב לציין, שמי שנפגע בתאונת דרכים בהיותו בשירות ביטחוני, בידו הברירה לבחור מכוח איזה חוק הוא רוצה לקבל את הפיצוי המגיע לו: חוק הנכים או חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. הפיצוי בהתאם לכל חוק הוא שונה, וכאמור, יש הבדל בין חייל בסדיר לאיש קבע, ולכן במקרה של תאונת דרכים בשירות, מומלץ לכל נפגע להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום על מנת להבין את הכדאיות של כל מסלול ובאיזה מסלול הוא יקבל את הפיצויים שישתלמו לו יותר. מעבר לכך, מדובר כמובן בתביעה משפטית לכל דבר, וחשיבות הייצוג ע"י עורך דין הינה לא רק בתביעה עצמה אלא גם בייצוג בוועדה הרפואית על מנת לזכות באחוזי הנכות הראויים.


מוות בתאונת דרכים

כאמור, לא מעט מתאונות הדרכים מסתיימות במוות. במקרה של תאונת דרכים במהלך פעילות בשירות או במהלך חופשה מהשירות, שהסתיימה במוות של החייל, יחול על המקרה חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), תש"י-1950. כלומר, החייל המת יחשב כנספה, כמו כל חייל שנספה במהלך פעילות צבאית. לפירוט בנושא ראו המאמר "תהליך ההכרה במשפחות שכולות".

בדומה לחבלה של איש קבע בתאונת דרכים, כך גם לגבי מוות של איש קבע בתאונת דרכים. משפחתו של איש הקבע תהיה זכאית לתבוע תגמולים לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה רק אם יוכח כי המוות נגרם עקב תאונת דרכים שניתן להגדירה כ"חבלת שירות". כלומר, רק אם איש הקבע מת בתאונת דרכים במהלך פעילות מבצעית או אימון מבצעי או בדרך לביצוע פעילות/ אימון מבצעי. בכל מקרה אחר, יוגדר האירוע כתאונת דרכים רגילה, ומשפחתו של איש הקבע לא תהיה זכאית להגיש תביעה לקצין התגמולים, והזכות שתעמוד לה היא הגשת תביעה לחברת הביטוח בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

כנ"ל לגבי מוות של איש קבע בתאונת דרכים במהלך חופשה. גם אז תהיה משפחתו זכאית להגיש תביעה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים בלבד.

 

לסיכום

גם נושא התביעות בגין תאונות דרכים בשירות יכול להיות מורכב לא פעם, למרות שמדובר בחבלה, בה הוכחת הנזק פשוטה יותר יחסית, ולכן, כמו בכל תביעה משפטית, יש חשיבות לליווי התיק ע"י עורך דין מומחה בתחום, הן בשלב התביעה והן בשלב הייצוג בוועדה הרפואית.

במקרים בהם תאונת הדרכים התרחשה במסגרת השירות הצבאי, לדוגמא בנסיעה בבסיס או בנסיעה לפעילות ברור כי אכן תהיה זאת תאונת דרכים בשירות. אך חשוב שתדעו שגם תאונת דרכים בדרך לשירות או בדרך לביתו מהשירות זכאי להכרה כנפגע בתאונת דרכים בשירות הצבאי. לא בטוחים לגבי המצב שלכם? לחצו כאן לפרטים נוספים.

על מנת לקבל פיצוי לאחר תאונת דרכים בשירות הצבאי צריך המעורב בתאונה להגיש תביעה למשרד הביטחון ובה פירוט המצב. התביעה צריכה להיות בגין פגיעה שחווה החייל, כלומר אם היה בתאונת דרכים ולא נגרמה לו נכות כתוצאה מכך אין עילה לתביעה.

תאונת דרכים במהלך חופשה מהשירות הצבאי עדיין עשויה להיות עילה לתביעה, אך על פי החוק על מנת לקבל הכרה בכך נדרש החייל להיות זכאי ל-20 אחוזי נכות לפחות, לעומת בתאונת דרכים לא במהלך חופשה אלא בנסיעה הביתה שדורשת רק 10 אחוזי נכות. 

חשוב לדעת שבהחלט כן, בגלל שמדובר בתאונת דרכים גם חברת הביטוח של הרכב לוקחת חלק בהליך. הצבא מעוניין שהיא גם תפצה את הנפגע או את הצבא על מה שהתרחש ולכן ההליך יתבצע גם מולם.

תאונת דרכים בשירות הצבאי
תאונת דרכים בשירות הצבאי
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>