Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

טרשת נפוצה עקב השירות הצבאי

טרשת נפוצה היא מחלה בה דלקת כרונית פוגעת בתפקודם התקין של תאי העצב במוח ובחוט השדרה של החולה. כלומר הפגיעה היא במערכת העצבים המרכזית בגוף. מהות הפגיעה הינה שיבוש הפעילות התקינה של המערכת החיסונית בגוף של החולה. מהי טרשת נפוצה ומה גורם להתפתחותה? כיצד ניתן לתבוע את משרד הביטחון בגין טרשת נפוצה שפרצה במהלך השירות הצבאי? על כך במאמר הבא.

 

מהי טרשת נפוצה ומה גורם להתפתחותה?

טרשת נפוצה היא מחלה אוטואימונית – כלומר, מחלה שבה הגוף תוקף את עצמו. המערכת החיסונית של הגוף, שאמורה להגן עליו, תוקפת את מערכת המיאלין. המיאלין הינו שכבה שומנית העוטפת את תאי העצב ומגנה עליהם. אובדן המיאלין פוגע ביכולת של המוח להעביר פקודות באמצעות התאים הפגועים. עם הזמן, המערכת החיסונית של הגוף פוגעת בתאי העצב עצמם ולא רק במיאלין. מדובר במחלה נוירולוגית המתפתחת כתוצאה מפגיעה במערכת העצבים המרכזית בגוף האדם.

הגורמים לטרשת נפוצה אינם ברורים די הצורך. ישנו כמובן מרכיב גנטי התורם להיווצרות המח

לה, אך נדרש בנוסף גם מרכיב סביבתי. אחד המרכיבים הסביבתיים שעלול לגרום לפרוץ המחלה הוא לחץ נפשי חריג.

כיצד להגיש תביעה בגין טרשת נפוצה שפרצה בזמן השירות הצבאי?

מעבר להגשה של טופס תביעה וצירוף כל התיעוד הרפואי, הדבר החשוב ביותר הוא להוכיח את הפן העובדתי, שעליו אחר כך יבוסס הקשר הסיבתי הרפואי והמשפטי. כאמור, לחץ נפשי הנו אחד הגורמים הסביבתיים שיכולים לגרום לפרוץ המחלה (אצל בעלי הגנטיקה המתאימה).

דבר ידוע הוא שבשירות הצבאי ישנם מגוון תנאים ותפקידים הכרוכים בלחץ נפשי, אך על מנת לעורר את המחלה מרבצה, יש צורך בלחץ נפשי חריג, או בהצטברות של נסיבות ואירועים שיחד מהווים לחץ חריג. מילת המפתח היא החריגות, וזה הוא גם השלב הקשה ביותר בהוכחת תביעה שכזו. כיצד מוכיחים את הלחץ הנפשי החריג? באמצעות תצהיר ועדויות תומכות של חברים לשירות ומפקדים, אם ניתן.

מעבר לכך, יש צורך להוכיח שהתובע לא סבל מתסמיני המחלה לפני השירות הצבאי, וכי התסמינים הראשונים, שבדיעבד התברר שהם תסמיני המחלה, הופיעו בסמוך לאחר חשיפתו לתנאי הדחק הנפשי החריג שהוא טוען להם.

נושא הלחץ הנפשי כגורם למחלה הנו שנוי במחלוקת עדיין בקרב המחקרים והספרות הרפואית, אך למרות זאת, אם הוכח לבית המשפט שבמהלך שירותו הצבאי התובע נחשף ללחץ נפשי חריג בסמיכות זמנים להופעת תסמיני המחלה הראשונים, הנטייה תהיה להכיר במחלה ככזו שנגרמה עקב תנאי השירות.

יש צורך כמובן לתמוך את הקשר הזה בחוות דעת רפואית של מומחה לנוירולוגיה שמבוססת על מחקרים וספרות רפואית מתאימה. במקרים בהם תסמיני המחלה הופיעו שלא בסמוך לגורם הלחץ הנפשי, עדיין ניתן לבדוק את האפשרות שהמחלה החמירה עקב הלחץ הנפשי, שכן ידוע שלחץ נפשי לא רק יכול לגרום למחלה אלא גם להחמיר אותה, במידה והיא כבר קיימת.

יוער כי בגלל שיש צורך להוכיח לחץ נפשי חריג, ולא סתם לחץ רגיל של שירות, מעטים המקרים שהוכר בהם הקשר בין המחלה לשירות. הסתייעות בעורך דין המתמחה בתביעות נגד משרד הביטחון ובפרט במחלת הטרשת הנפוצה, יכולה לסייע להוכחת הקשר והצלחת התביעה.


 

טרשת נפוצה עקב השירות הצבאי
טרשת נפוצה עקב השירות הצבאי
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>