Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

חרדות בצבא

המסגרת הביטחונית, לאו דווקא הצבאית, היא מסגרת בה ניתן להיחשף למגוון של אירועים הכרוכים במתח נפשי, ובמקרים הקיצוניים אף בסכנה לחיים. אירועים שכאלו עשויים ליצור קושי נפשי שעשוי להתבטא בקשיי הסתגלות לתנאי השירות ולעיתים גם בהתקפי חרדה. תסמינים אלו יכולים להיות זמניים וחולפים, אך הם יכולים גם להישאר קבועים וללוות את הנפגע כל חייו. במידה והחייל ממשיך לסבול מהתקפי חרדה שלא חולפים, אז מעבר לחשיבות של הטיפול הנפשי בכך, הוא רשאי להגיש תביעה לקצין התגמולים במשרד הביטחון לצורך קבלת טיפול ושיקום. כל הפרטים על חרדות בצבא – במאמר הבא.

 

חרדה (Anxiety) מוגדרת כהפרעה נפשית שמאופיינת במתח גבוה, פחדים רבים ואי שקט פנימי. במקרים קשים יותר, היא מקשה על ניהול חיים תקינים בשל הקושי להשתלב בחברה עם לחצים וחששות כה רבים. פעמים רבות האדם הסובל מחרדה מתקשה להתמודד עם אתגרים פשוטים בעצמו ונמנע מיציאה מאזור הנוחות שלו, עקב חוסר האונים שחש. הטיפול בחרדה לרוב כולל טיפול פסיכולוגי, ולעיתים גם טיפול פסיכיאטרי ותרופתי.

חרדה יכולה להיגרם עקב חשיפה למתחים ולחצים נפשיים, וכשמדובר בחיים הצבאיים, ישנם לא מעט נסיבות וגורמים שיכולים לגרום לפרוץ הפרעת חרדה, בין אם מדובר בשירות רגיל, וקל וחומר אם מדובר בשירות קרבי או ביחידות העילית הביטחוניות.

בגלל שמאפייני הפרעת החרדה דומים להפרעה פוסט טראומטית, לא פעם קורה שהרופאים המטפלים לא יודעים לאבחן את המצב הנפשי בצורה הנכונה, וגם אם החולה אובחן כסובל מהפרעה פוסט טראומטית והוא מקבל טיפול שמתאים לאבחנה זו, גם אז יהיו רופאים מטעם קצין התגמולים שיטענו שלא מדובר בהפרעה פוסט טראומטית אלא בהפרעת חרדה או דיכאון, ולרוב הם יטענו גם שמצב נפשי זה אינו נובע מהשירות. על מנת להתמודד עם טענות רפואיות ומשפטיות שכאלו, רצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה בתחום.

 

הליך התביעה במשרד הביטחון

אם התפתחה אצלכם הפרעת חרדה בזמן ועקב שירותכם הצבאי, זכותכם להגיש תביעה למשרד הביטחון להכרה בנכותכם ככזו שנגרמה או הוחמרה עקב השירות. בתביעה עליכם להוכיח כאמור שאכן זו האבחנה בה לקיתם. זאת עושים באמצעות מסמכים רפואיים של הרופאים המטפלים בכם. כמו כן, עליכם להוכיח שהגורם למצבכם הנפשי הזה נעוץ בתנאי השירות ששירתתם בהם, ולא בשום גורם אחר שאינו צבאי. קצין התגמולים יבדוק את התביעה ויתייעץ לגביה עם פסיכיאטר מומחה מטעמו, שגם יבדוק אתכם ויעבור על החומר הרפואי והאסמכתאות שהגשתם, ויחווה את דעתו בשאלת הקשר הסיבתי בין מצבכם הנפשי ובין תנאי השירות שלכם. בהתאם להמלצתו של הפסיכיאטר, יחליט קצין התגמולים אם לקבל את תביעתכם.

אם התביעה תתקבל, החייל יזומן לוועדה רפואית בה ייבדק על ידי פסיכיאטרים שיעריכו את חומרת מצבו באחוזי נכות, ובהתאם לכך יקבל את הפיצוי המגיע לו.

אם התביעה תידחה, תהיה לכם האפשרות להגיש עליה ערעור לוועדת הערעורים בבית משפט השלום.


קביעת אחוזי הנכות

אחוזי הנכות הנקבעים להפרעת חרדה נקבעים בהתאם לתקנות הנכים. האחוזים יכולים להיקבע בין 5% ל- 100%, תלוי בחומרת הפגיעה התפקודית הנלווית להפרעה הנפשית. התקנה הרלוונטית היא תקנה 33 שהנוסח שלה הוא:

33.      הפרעות פסיכוטיות ופסיכונוירוטיות PSYCHOTIC AND PSYCHONEUROTIC DISORDERS

א.    הפרעה נפשית מזערית, כושר תפקודי תקין                                                     5%

ב.    הפרעה נפשית עם הגבלה קלה בכושר התיפקודי                                           10%

ג.    הפרעה נפשית עם הגבלה בינונית בכושר התיפקודי                                       20%

ד.    הפרעה נפשית עם סימנים אובייקטיביים ניכרים, קיום צירוף הפרעות של סף גירוי נמוך, הפרעות בריכוז, בחשיבה, באפקט, בכוח ההתמדה וברציה, המגבילות את הכושר התיפקודי בצורה ניכרת                             30%

ה.    הפרעה נפשית עם סימנים אובייקטיביים קשים בקיום קשרים בין-אישיים תקינים ובצירוף הפרעות של סף גירוי נמוך, הפרעה בריכוז, בחשיבה, באפקט, בכוח ההתמדה וברציה, המגבילות את הכושר התפקודי בצורה קשה     50%

ו.    הפרעה נפשית המלווה בהפרעה קשה בקיום יחסים בין-אישיים, בבחינת המציאות ובשיפוט, בצירוף סימנים אובייקטיביים קשים של ירידה בסף הגירוי, בריכוז, בחשיבה, באפקט, בכוח ההתמדה וברציה, המגבילה את הכושר התיפקודי בצורה קשה ביותר           70%

ז.    מצב נפשי חמור ביותר עם אי-יכולת מוחלטת לתפקד באופן עצמאי, צורך בסיוע מתמיד בחיי יום-יום או צורך באשפוז       100%

אם נקבעים בין 5 ל 9 אחוזי נכות – אחוזי נכות אלו מקנים לתובע הכרה כנכה צה"ל אל לא מזכים בפיצויים.

אם נקבעים בין 10 ל -19 אחוזי נכות – אחוזי נכות אלו מקנים לתובע הכרה כנכה צה"ל ומזכים בפיצוי חד פעמי.

אם נקבעים 20 אחוזי נכות ומעלה – אחוזי נכות אלו מקנים לתובע הכרה כנכה צה"ל, טיפול ושיקום, וקצבה חודשית לכל החיים.

 

זכרו כי הליך התביעה להכרה בנכות – הנו הליך משפטי מסורבל ומייגע, שכרוך הן בהתמודדות נפשית והן בהתמודדות מול מערכת קשה כמו משרד הביטחון. לכן, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין המומחה בתביעות נגד משרד הביטחון. ייצוג משפטי נכון עשוי להקל עליכם את הדרך הלא פשוטה וגם עשוי לעזור לכם לזכות בפיצויים המגיעים לכם. אנו מזמינים אתכם לפגישת ייעוץ במשרדנו. בידינו ניסיון של למעלה מ- 70 שנים וידע משפטי רב, ונשמח ללוות אתכם בכל שלב של התהליך.

חרדות בצבא ואירועים אחרים אשר קשורים לנפש לא תמיד קלים לאבחון ולסיווג. ישנם מקרים בהם אנשי מקצוע מאבחנים בצורה לא נכונה את המצב וכתוצאה מכך גורמים לנזק בטיפול. זאת כמובן יכול לקרות גם במסגרת צבאית.

באם הוחמרו או התפרצו חרדות בצבא, החייל שחווה אותם זכאי לקבל הכרה בכך ממשרד הביטחון ובהמשך לכך לקבל פיצוי כדוגמת קצבאות או מענקים. על מנת לדעת אם אתם זכאים, לחצו כאן ליצור איתנו קשר. לעיתים הליך התביעה עשוי להיות מייגע בשל הצורך להוכיח את הקשר לצבא.

כן, לאור העובדה כי חרדות גורמים להפרעה בתפקוד היומיומי וכתוצאה מכך לדוגמא להתפרנס כפי שהיה יכול החייל ללא ההפרעות, לפי מקרה מגיע לחייל אחוזי נכות. אלו נעים בין 5 אחוזי נכות לבין 100 אחוזי נכות כמובן שכתלות במקרה.

על מנת לקבל אחוזי נכות יש תחילה להגיש תביעה למשרד הביטחון ובה לפרט אודות המצב הרפואי והקשר הסיבתי לשירות הצבאי. לאחר קבלת התביעה מופנה התובע לוועדה רפואית אשר בודקת את מצבו הרפואי ועל פי הסעיפים בחוק קובעת כמה אחוזי נכות מגיעים לו.

חרדות בצבא
חרדות בצבא
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>