Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

הפרעה הסתגלותית בצבא

הפרעה הסתגלותית (Adjustment Disorder) היא הפרעה נפשית שיכולה להופיע כאשר אדם מתקשה להתמודד עם שינויים גדולים בחיים או אירוע חיים מלחיץ. אירועי חיים משני-חיים יכולים לכלול מוות של אדם אהוב, בעיות במערכות יחסים, וגם התמודדות עם לחצים נפשיים הכרוכים בשירות צבאי כמובן. בעוד שכל אדם חווה מידה מסוימת של סטרס כאשר נסיבות חייו משתנות, ישנם אנשים שמתקשים להתמודד עם גורמי לחץ מסוימים יותר מאחרים. חוסר היכולת להסתגל למסגרת הצבאית יכול לגרום לתסמינים פסיכולוגיים חמורים ולעיתים אף לתסמינים גופניים. כאשר חייל שחווה סטרס מפתח הפרעת הסתגלות, הדבר הנכון לעשות הוא להרחיק אותו מאותו גורם סטרס ואז ישנו סיכוי שהפרעת ההסתגלות תחלוף מעצמה. הבעיה בשירות הצבאי היא שלא תמיד ניתן להרחיק את החייל מאותם גורמי סטרס שהוא חווה בשירות שכן מדובר במערכת מסורבלת שלא תמיד יודעת לתת את הטיפול הנפשי והסוציאלי הנכון ובזמן לחייל הנתון במצוקה, וכך יוצא שהפרעת ההסתגלות שהחייל פיתח, עלולה להתגבר ולהחמיר ואף להתפתח למחלה נפשית של ממש.

במידה ואובחנה אצלכם הפרעה הסתגלותית שהתפתחה במסגרת השירות הצבאי שלכם ובגלל תנאי השירות שלכם, דעו שניתן לתבוע את הנזק הנפשי שנותר לכם.

 

מהם הגורמים להיווצרות הפרעת הסתגלות בצבא?

כאשר אדם חווה שינוי קיצוני בחייו, כגון המעבר מחיי האזרחות הנוחים לשירות צבאי נוקשה, הוא עלול למצוא עצמו מתקשה להסתגל לתנאי השירות הצבאי. נעיר כבר כעת כי עצם המעבר מחיי האזרחות לחיים הצבאיים, איננה יכולה להיות סיבה מספקת כדי לקבוע כי ההפרעה הנפשית שהתפתחה בשירות – מקורה בתנאי השירות, אלא נדרש דבר מה נוסף. אותו דבר מה נוסף יכול להיות הצטברות של נסיבות שיחד יוצרות סטרס גדול כגון: מיעוט בשעות שינה, טרטורים נפשיים וגופניים עם עומס עבודה פיזי ונפשי, לימודים עיוניים ומעשיים ואיומים לעמוד בלוח זמנים צפוף. כל אלה בהחלט יכולים להוות סביבה רווית סטרס שיכולה לגרום להפרעת הסתגלות. כאשר קשיי ההסתגלות הללו אינם חולפים מאליהם, יתכן ומדובר בהפרעה נפשית כרונית שמצריכה טיפול נפשי ושינוי בתנאי השירות. הפרעה זו נוצרת אצל אותם חיילים בעלי מאפיינים אישיותיים מסויימים בשילוב עם גורמי דחק סביבתיים, כמו תנאי הסטרס שחיילים רבים נחשפים אליהם במסגרת שירותם בצה"ל. אותם תנאי סטרס פועלים כטריגר (גורם הדק) ומוציאים את הנטייה להפרעת ההסתגלות מן הפועל אל הכוח.

 

הפרעת הסתגלות במהלך השירות הצבאי – כיצד היא באה לידי ביטוי?

כפי שציינו, עם גיוסו של אדם לצה"ל הוא עלול להיתקל בשינויים רבים ומשמעותיים ביותר בחייו. כאשר סביבת המחיה, תחומי האחריות, והמעטפת החברתית של החייל משתנים כולם בבת אחת, במידה וקיימת פגיעות נפשית למצבי לחץ – הדבר עשוי לבוא לידי ביטוי בתור קשיי הסתגלות מתמשכים של אותו אדם. חיילים רבים חשים כי הגיוס לצה"ל הוא חוויה מעט טראומטית עבורם, ונתקלים בקשיים כאלו ואחרים בתחילת דרכם במערכת הצבאית. חשוב לציין כי חיילים רבים מצליחים להסתגל לשירות הצבאי בחלוף תקופת המעבר הראשונית וליהנות משירותם.

לעומת זאת, עבור חיילים מסוימים אין הטבה ברמות המתח והחרדה הנוצרים בעקבות תנאי השירות, והם נתונים במצוקה מתמשכת הפוגעת באיכות חייהם וביכולתם לתפקד. מצב נפשי כזה עשוי לבוא לידי ביטוי בתחושת ריחוק וקושי של החייל להשתלב במסגרת היחידתית, בתפקיד שהחייל שובץ בו, למפקדים וליתר החיילים עמם הוא משרת.


הכרת הסימפטומים של הפרעת הסתגלות

התסמינים הנפשיים והפיזיים הקשורים להפרעת הסתגלות בצבא מופיעים בדרך כלל בסמוך לגיוס לצה"ל או מיד לאחריו.

הסימפטומים הנפשיים של הפרעה הסתגלותית בצבא יכולים לכלול:

  • פעולות מרדניות או אימפולסיביות
  • חרדה
  • רגשות של עצב, ייאוש או מלכוד
  • בכי
  • ריחוק רגשי
  • חוסר ריכוז
  • אובדן הערכה עצמית
  • מחשבות אובדניות

במקרים מסוימים הפרעת הסתגלות עלולה לגרום גם לתסמינים גופניים אשר יכולים לכלול:

  • נדודי שינה
  • עוויתות שרירים
  • רעידות
  • תשישות פיזית
  • כאבים בגוף
  • בעיות עיכול

אף שהפרעה הסתגלותית לרוב אינה נמשכת במשך למעלה משישה חודשים, הסימפטומים שלה עשויים להימשך זמן רב יותר מכך, אם המטופל לא יורחק מגורם הלחץ שמשפיע עליו. בהתחשב בכך שהשירות הצבאי ארוך מחצי שנה והוא נוטה להיות תובעני מתחילתו ועד סופו, עם שלל גורמים סביבתיים שאינם נתונים לשליטתו של החייל, לא קשה להבין מדוע הפרעה הסתגלותית בצבא מלווה חיילים רבים באופן מתמשך. הוסיפו לכך את העובדה שלא תמיד גורמי הת"ש ובריאות הנפש זמינים לחייל או יודעים לזהות את מצוקתו הנפשית בזמן ולטפל בה או להעבירו בסיס ו/או תפקיד, והרי לכם סיבה נוספת לכך שהפרעה הסתגלותית הנה נפוצה מאוד בשירות הצבאי. כפי שניתן להבין, הפרעה זו יכולה להיגרם באופן ישיר עקב תנאי סטרס אליהם נחשף החייל, ובאופן עקיף עקב חוסר אבחנה ואי-מתן טיפול רפואי נפשי נאות ובזמן, מה שכאמור, עשוי להחמיר את ההפרעה עד להתפתחות מחלה ממש.

 

כיצד מטופלים חיילים עם הפרעה הסתגלותית בצבא?

במידה ולא חלה הטבה במצבו הנפשי של חייל המגלה תסמינים של הפרעה הסתגלותית, יש לפנות לקבלת טיפול נפשי מקב"ן (קצין בריאות הנפש). במידה והקב"ן לא מצליח להקל על ההסתגלות של החייל לתנאי השירות, הוא יפנה אותו להתייעצות עם פסיכיאטר צבאי, שיבדוק את החייל, ובמידת הצורך יציע לו טיפול מתאים, שיכול להיות טיפול תרופתי וגם מעבר לתפקיד או בסיס אחר בתנאי שירות קלים יותר ופחות מלחיצים.

ייתכן שהחייל יופנה לוועדה רפואית להורדת הפרופיל על רקע נפשי. מאחר וישנם לא מעט חיילים שמתלוננים על תסמינים נפשיים רק כדי להתחמק מעבודה ולהוציא גימלים, קורה לא פעם שהקב"ן או הפסיכיאטר הצבאי יתייחסו שלא ברצינות הראויה לבעיותיו של החייל וינסו לשכנע אותו להמשיך לתפקד ולנסות להסתגל לתנאי השירות והתפקיד. דווקא פעולות אלו עלולות להחמיר את המצב. גם מעבר מתפקיד לתפקיד או מבסיס לבסיס עשוי להתעכב לא פעם גם חודשים ארוכים, וכך יכול החייל למצוא את עצמו "נופל בין הכיסאות" כשמדובר בקבלת סעד נפשי דרך המסגרות הצבאיות.

 

הגשת תביעה בגין הפרעת הסתגלות שנגרמה או החמירה בצבא

במידה ופיתחתם הפרעה הסתגלותית עקב תנאי השירות אליהם נחשפתם בשירותכם הצבאי, או אם זכיתם לטיפול רפואי בלתי הולם במצבכם הרפואי ועקב כך נגרם לכם נזק נפשי, דעו כי ניתן להגיש תביעה למשרד הביטחון, ולקבל פיצוי על הנזק שנגרם לכם וגם טיפול רפואי ושיקום. תביעה שכזו הנה הליך מורכב ומסובך ולכן רצוי להגישה באמצעות עורך דין המתמחה בתביעות נגד משרד הביטחון שיוכל לסייע לכם למצות את הזכויות המגיעות לכם.

על מנת לקבל פיצוי מהצבא עקב כך שיש לו אחריות בהפרעה שאתם חווים, נדרש להגיש תביעה למשרד הביטחון. את התביעה מומלץ להגיש בסיוע של עורך דין שמתמחה בתחום.

הפרעה הסתגלותית בצבא היא הפרעה תחת הפרעות נפשיות אשר יכולה להוות עילה לשחרור מצה"ל. ישנם אנשים אשר מנסים לזייף הפרעה זאת על מנת להשתחרר מה שגורם לעיתים להתנהלות לא רצינית מצד אנשי המקצוע לחיילים שחווים זאת באמת.

ישנם תסמינים נפשיים אך גם תסמינים פיזיים כדוגמת נדודי שינה, רעידות וכאבים בגוף. אם אתם חווים הפרעה הסתגלותית בצבא ומרגישים שאין מענה מספק מצד הצבא, לחצו כאן ליצירת קשר עם עורך דין שמתמחה בתחום ויוכל לתת לכם סיוע הולם ומקצועי.

אצל כל חייל ההפרעה יכולה לבוא לידי ביטוי במצבים שונים, אך באופן כללי מדובר בקושי להסתגל. זאת יכול לבוא לידי ביטוי בלחץ, חרדה, ריחוק רגשי ועוד. כמו כן, עשויים להיות גם תסמינים פיזיים.

הפרעה הסתגלותית בצבא
הפרעה הסתגלותית בצבא
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>