Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

הפרעת אישיות בצבא

עבור רבים מאיתנו, המסגרת הצבאית היוותה מקור ללחצים, לחוסר נוחות ואפילו לקושי נפשי. לרבים מהמתגייסים והמתגייסות, הצבא הוא המסגרת הראשונה שבה הם נאלצים להתמודד עם ריחוק מהבית ומהמשפחה, משמעת קשה, תנאי מחייה לא נוחים ואתגרים פיזיים רבים. הקושי הנפשי הרב עשוי להוביל ליצירת הפרעה נפשית או להחמרת המצב הנפשי הקיים. חייל שלקה בנפשו בזמן ועקב שירותו הצבאי, רשאי לתבוע את משרד הביטחון ולבקש הכרה בנכות הנפשית שנגרמה לו וכמובן פיצוי וטיפול רפואי ושיקום.

 

הפרעות אישיות

הפרעות אישיות הן הפרעות נפשיות שמתבטאות בחוסר גמישות מחשבתי ודפוסי התנהגות נוקשים, המובילים לקשיים תפקודיים שונים. אדם הסובל מהפרעות אישיות לרוב מתקבע על דפוס התנהגות בעייתי מסוים שלרוב מתנגש עם צורת ההתנהגות הרצויה, ומתקשה לסטות ממנו. לרוב יתקשה להבדיל בין טוב ורע, לתפוס את הסביבה בצורה אובייקטיבית, לשלוט בדחפיו ולהתמודד בצורה בוגרת עם קשיים. ישנם סוגים רבים של הפרעות אישיות – הפרעת אישיות פרנואידית, סכיזואידית, סכיזוטיפלית, אנטיסוציאלית, גבולית, היסטוריונית, נרקסיסטית, חרדתית, תלותית, טורדנית כפייתית ועוד.

לעומת הפרעות נפשיות אחרות כמו חרדה או דיכאון, הפרעות אישיות מתפתחות כבר בילדות או בגיל ההתבגרות ולרוב אינן מתפרצות בגיל מאוחר. הן עשויות להתפתח עקב קושי התפתחותי בילדות, טראומה, חוסר במענה רגשי מצד הסביבה במהלך הילדות וכן הלאה.

הטיפול בהפרעות אישיות לרוב יכלול טיפול פסיכולוגי ובמידת הצורך גם טיפול תרופתי.

 

תביעת משרד הביטחון בשל החמרה במצב הנפשי

כאמור, הפרעת אישיות לרוב אינה מתפתחת בגיל מבוגר, ושורשיה נעוצים בילדותו המוקדמת של הסובל ממנה. לכן, לרוב לא תיתכן האפשרות שהפרעת האישיות תתפרץ בשירות הצבאי. עם זאת, אם השירות הצבאי המאתגר הוביל להחמרה במצב הנפשי של החייל, ישנה עילה לתביעה.

לשם כך, יש להגיש תביעה ראשונית לקצין התגמולים של משרד הביטחון. בבקשה יש לפרט את הנסיבות שהובילו להחמרה במצב הנפשי ואת ההשפעה של הפרעת האישיות על חיי החייל. תביעת משרד הביטחון בשל החמרת מצב נפשי עשויה להיות מורכבת כיוון שהפרעות נפשיות, והפרעות אישיות בפרט, הן מאוד חמקמקות, וקשה לעמוד על המועד בו החמירו ומה הסיבה המדויקת. יש להצטייד בחוות דעת פסיכולוגיות ופסיכיאטריות, מסמכים רפואיים וכל אסמכתא רלוונטית אחרת שתקשור את החמרת המצב הנפשי לצבא.

במידה שקצין התגמולים קיבל את הבקשה, החייל יזומן להתייצב בפני וועדה רפואית. בוועדה הוא או עורך דינו משרד הביטחון יתבקשו להציג את החמרת המצב הנפשי, ולהסביר מדוע הוא חמור עד כדי קבלת אחוזי נכות. אם הוועדה הרפואית אכן מחליטה להעניק אחוזי נכות, החייל עשוי להיות זכאי לפיצויים חד פעמיים, קצבאות חודשיות, הטבות והקלות סוציאליות ועוד.


מחדלים נוספים שעשויים להוות עילה לתביעה

חייל בעל הפרעת אישיות עשוי להוות אתגר עבור הצבא, אך אין הדבר אומר שאין עליהם להתמודד עם המצב כראוי. עם זאת, במסגרת גדולה והמונית כמו הצבא, ייתכן וחייל בעל הפרעת אישיות ייפול בין הכיסאות ולא יזכה בתנאים המגיעים לו. ישנם חיילים בעלי הפרעות אישיות שזוכים לפטור מצה"ל או לתנאים מקלים במיוחד, וייתכן שהימנעות ממתן פטור ותנאים אלה, בעקבות שיקול דעת מוטעה או אבחון שגוי במעמד ההליך המיוני, יעניק לחייל עילה לתביעה. כמו כן, היו מקרים בהם חייל אובחן במהלך שירותו הצבאי בהפרעת אישיות אך לא עודכן על כך, ולכן טופל בצורה שגויה מבלי לדעת שהטיפול הנוכחי מזיק לו.

אם אתם חשים כי המערכת הצבאית התנהלה בצורה שגויה בכל הקשור למצבכם הנפשי, או הובילה להחמרתו, ייתכן ואתם בעלי עילה לתביעה שתקנה לכם פיצויים גבוהים והקלות לכל חייכם. אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר גם אם אינכם בטוחים, על מנת שנוכל ליידע אתכם על זכויותיכם ולסייע לכם בתביעת משרד הביטחון. משרדנו בעל ניסיון של למעלה מ- 70 שנים בתחום זה, ויש בידינו את הכלים והידע על מנת לשפר משמעותית את סיכוייכם לזכות בתביעה, שפיצוייה עשויים לשנות את חייכם לטובה.

הפרעת אישיות היא הפרעה נפשית. ישנן כל מיני סוגים וביטויים של הפרעת אישיות כך שזה בא לידי ביטוי באופן שונה אצל כל אדם. ההפרעה מביאה לכדי קשיים בתפקוד היומיומי, במחשבה ובדפוסי ההתנהגות. כאשר ההפרעה מתפתחת במהלך השירות הצבאי, תהיה זאת הפרעת אישיות בצבא.

אם לצבא יש אחריות וחלק בכך שחוויתם החמרה במצבכם במסגרת הפרעת אישיות בצבא הוא צריך לקחת על כך אחריות ולפצות אתכם בהתאם. כל זאת במסגרת תביעת משרד הביטחון לקבלת הכרה במצב הרפואי וכן לקבלת פיצוי. חושבים שחוויתם החמרה עקב הצבא? לחצו כאן.

תביעה בגין החמרה במצב רפואי עקב הצבא מגישים לקצין התגמולים של משרד הביטחון אשר אמון על טיפול בתביעות בנושאים אלו ומתן פיצויים. התביעה כוללת פירוט של המצב ושל טענת התובע.

במידה וחייל תובע את משרד הביטחון בגין החמרה במצבו הרפואי, אם יש עניין בתביעה הוא יזומן לוועדה רפואית אשר בוחנת את מצבו הרפואי ובפרט את ההחמרה וקובעת בגין אחוזי נכות וכן פיצויים הולם למה שקרה.

הפרעת אישיות בצבא
הפרעת אישיות בצבא
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>