Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

צלקות בשירות הצבאי

מי שנחבל או חלה בזמן ועקב שירותו הצבאי, זכאי להגיש תביעה נגד משרד הביטחון בגין הנזק שנגרם לו. לא פעם קורה שהתובע שוכח לציין בתביעתו את הצלקת שנותרה בגופו לאחר החבלה או הניתוח שעבר, כיוון שצלקת לא תמיד מפריעה לתפקוד ולכן שוכחים או לא יודעים שגם היא מהווה נכות המזכה בפיצוי.

אם לא תבעתם את הצלקת, אל תצפו שקצין התגמולים יעמיד אתכם בוועדה רפואית גם בנושא זה, ואל תצפו שהוועדה הרפואית שבודקת אתכם מיוזמתה תקבע לכם אחוזי נכות בגין הצלקות, אם לא ביקשתם זאת ממנה במפורש. מה חשוב לדעת כשמגישים תביעה למשרד הביטחון בגין נזק גופני שגרם לצלקת? על כך בכתבה הבאה.

אז ראשית חשוב להבין שאם מדובר בצלקת שנגרמה כתוצאה מחבלה או מחלה או ניתוח שנגרמו בזמן ועקב השירות הצבאי, הרי שתחילה יש לקבל הכרה בנזק העיקרי שנגרם. אם הנזק העיקרי לא יוכר ככזה שנגרם עקב השירות, אז כמובן שלא ניתן יהיה לקבל הכרה בצלקת ולא אחוזי נכות בגינה.

 

הכרה באופן חלקי ומלא

במידה והנזק העיקרי יוכר באופן חלקי, כלומר יוכר ככזה שהוחמר עקב השירות הצבאי, למשל בשיעור מחצית על חשבון השירות – בדרך כלל גם הצלקת תוכר באותו שיעור של הכרה על חשבון השירות. לדוגמא: חבלה בברך שהוכרה בשיעור מחצית על חשבון השירות ונקבעו בגינה 10% נכות כאשר 5% מתוכם הם על חשבון השירות, במידה וייקבעו 10% נכות בגין הצלקת, גם לגביה ייקבעו רק 5% על חשבון השירות. ציינתי שבדרך כלל ייקבע כך, כי היו מקרים בהם הצליח משרדנו להשיג הכרה בנכות בגין צלקת באופן מלא, למרות שהנכות העיקרית הוכרה באופן חלקי.

כפי שנאמר, לעיתים שוכחים לציין את הצלקת בתביעה ואז לא מקבלים אחוזי נכות בגינה. לפעמים 1% בגין צלקת הוא שקובע אם הנכה יוכר עם מלוא הזכויות וההטבות אם לאו. כך למשל במקרה בו נכה קיבל 10% נכות בגין פגימה אחת ועוד 10% נכות בגין פגימה אחרת (שאינה איבר זוגי), בשקלול אחוזי נכותו ייקבעו לו 19% נכות ולכן ומאחר ולא עבר את הרף של 20%, לא יזכה לקבל לא תגמולים ולא שיקום (אלא רק מענק כספי חד פעמי). אם היו מוסיפים לו 1% נכות בגין צלקת, היה מגיע ל 20% נכות והיה מקבל תגמול ושיקום ועוד הטבות שונות. כנ"ל במקרה בו לתובע נקבעו 49% נכות, ותוספת של 1% נכות הייתה מביאה אותו ל 50% ומזכה אותו בזכויות והטבות שונות.

אם מדובר בתביעה בגין צלקת בלבד או אם מדובר בבקשה לוועדה רפואית חוזרת או וועדה לנכות מוסבת לפי תקנה 9 בגין צלקת, הדבר שונה, וחשוב להבין את אחוזי הנכות שנקבעים לצלקות בתקנות הנכים של משרד הביטחון (שאגב שונות מתקנות הנכים של המוסד לביטוח לאומי).

ראשית, יש להבין שהצלקות נחלקות לשני אזורים בגוף: האחד, פנים וצוואר, והשני, יתר הגוף מהצוואר ומטה. צלקת בכל אחד מהאזורים הללו מזכה באחוזי נכות נפרדים. יחד עם זאת חשוב להבין שאחוזי הנכות לא נקבעים פר צלקת, אלא לפי כלל הצלקות הנמצאות באותו אזור. כך למשל, אם וועדה רפואית קבעה לכם 1% נכות בגין צלקת בגוף, ובהמשך נחבלתם שוב עקב השירות ושוב נגרמה לכם צלקת קטנה בגוף, ייתכן שלא תהיו זכאים לאחוזי נכות נוספים. אך אם הצלקת הנוספת היא בפנים, אז כמובן שתהיו זכאים לאחוזי נכות נוספים בגינה.

אחוזי הנכות נקבעים בהתאם לתקנה 75 לתקנות הנכים, כאשר סעיף א' מתייחס לצלקות גוף, וסעיף ב' מתייחס לצלקות פנים. אם מדובר בצלקות שאינן מכוערות ואינן מכאיבות, ייקבעו בגינן 1% נכות. אם הצלקות מכוערות או מכאיבות, יש לקבוע בגינן 10% נכות. ייתכנו מקרי ביניים בהם הצלקות לא ממש מכוערות או לא ממש מכאיבות ולגביהן יש לוועדה הרפואית סמכות לקבוע נכות ביניים בין 1% ל 10% לפי שיקול דעתה המקצועי, שיקול שלצערנו אינו תמיד לטובת הנכה.

בעבר, לא הייתה אפשרות לקבוע נכות ביניים, והוועדות הרפואיות היו קובעות את הנכות על הצד הנמוך יותר. לאחר שינוי החוק, לצערנו ניצלו הוועדות את המצב שוב לרעת הנכים וקבעו אחוזי נכות נמוכים גם במקרים שבהם היה מוצדק לקבוע 10% נכות. במקרים כאלה, יש אפשרות להגיש ערעור לוועדה הרפואית העליונה, ועל החלטתה ניתן לערער לבית המשפט המחוזי אך בנקודה משפטית בלבד. משרדנו זכה במספר ערעורים בנושא צלקות, בהם נקבעו אחוזי נכות נמוכים ללא הצדקה.

עוד דבר שהיה קיים בעבר ובוטל הוא קביעת הנכות לפי שטח הצלקות. למרות שדבר זה בוטל, עדיין על הוועדה הרפואית למדוד את שטח הצלקות ולרשום אותו בפרוטוקול. הסיבה לכך היא ששטח הצלקות הוא אחד הקריטריונים המעידים על כיעורה של הצלקת. קריטריונים נוספים למדידת כיעור של צלקת הם מראה הצלקת. ככל שהצלקת נמצאת במקום בולט בגוף ופוגעת במראה האסטטי, כך השיקול לקבוע בגינה אחוזים גבוהים יותר עולה. האם הצלקת באותו הצבע של העור או כהה ממנו. האם הצלקת בולטת מעל העור או בגובה העור. בודקים גם האם הצלקת מגרדת או רגישה למגע שאם כן, היא יכולה לזכות ב 10% נכות.

רוב המקרים של הצלקות יזכו באחוזי נכות שינועו בין 1% ל 10%, אך ייתכנו מקרים של צלקות נרחבות או באזורים מרובים בגוף, אשר יצדיקו נכות בשיעור גבוה יותר. במקרים כאלה, תיקבע הנכות בשיעור 20% או לפי "שיטת התשיעיות" לפי הגבוה מבינהם.

על פי שיטת התשיעיות THE RULE OF NINE ייקבע שטח הצלקות ביחס לשטח הכולל של הגוף (בהתאם לציור); לדוגמה: צלקות על גפה תחתונה בשלמותה ובנוסף על מחצית קדמת הגוו (חזה כולו או בטן) מקנות 27% (9%+18%).

לגבי צלקות המחוברות לרקמות או לאיברים וגורמות להפרעה בתפקוד האיבר, תיקבע דרגת הנכות על פי חומרת הפגיעה באותו איבר ובהתאם לתקנות המתייחסות לאותו איבר, וזאת בנוסף על דרגת הנכות שנקבעה בשל הצלקת.

הערה לציור: 100% שטח גוף – 2 מטרים רבועים.


מקרים של צלקות בפנים בשירות הצבאי

במקרים של צלקות פנים מכערות או הגורמות לשינוי בצורה של אחד מאברוני הפנים (אף, אוזן, עפעף, שפה) תיקבע נכות בשיעור 10%. אם היתה פגיעה כאמור ביותר מאברון פנים אחד, תיקבע דרגת הנכות לפי פסקאות (3) עד (5):

(3) צלקות נרחבות עם כיעור ניכר 20%

(4) צלקות הגורמות לשינויים בולטים בצורת הפנים 30%

(5) צלקות הגורמות לשינויים בצורת הפנים המעוררים דחייה 50%

גם לגבי צלקות פנים המחוברות לרקמות או לאיברים וגורמות להפרעה בתיפקוד האיבר, תיקבע דרגת הנכות על פי חומרת הפגיעה באותו איבר ובהתאם לתקנות המתייחסות לאותו איבר, וזאת בנוסף על דרגת הנכות שנקבעה בשל הצלקת.

כאמור, ניתן לבקש אחוזי נכות בגין הצלקת גם במסגרת בקשה לוועדה רפואית חוזרת או לנכות מוסבת לפי תקנה 9. במקרה כזה בו ייקבעו לכם אחוזי נכות, הם ייקבעו מיום הגשת הבקשה ולא מיום הנזק שגרם לצלקת. משרדינו כבר נתקל בלא מעט פרוטוקולים של וועדות רפואיות שציינו בבדיקתן צלקת אך לא קבעו בגינה אחוזי נכות. הנכה לא ידע ולא ביקש את אחוזי הנכות האלה כל השנים, ולצערו, הוא לא יוכל לקבל את הנכות באופן רטרואקטיבי אלא מיום בקשתו.

חשוב להבין שצלקות מכוערות הן בעיני המתבונן, ולא פעם קשה לשכנע את הרופאים בוועדה הרפואית שמדובר בצלקת מכוערת. תופתעו לגלות שצלקת ארוכה באורך כ 20 ס"מ בקדמת הברך לאחר ניתוח החלפת הברך, תזכה אתכם לא פעם ב 1% נכות בלבד, בדיוק כמו צלקת באורך 1 ס"מ לאחר ניתוח ארתרוסקופיה. נשמע לא הוגן ולא הגיוני, אך לצערנו זה המצב בוועדות. בעזרת חוות דעת רפואית של פלסטיקאי מיומן וטיעון לגבי הפגיעה התפקודית של הצלקת, ניתן לפעמים לשכנע את הוועדה הרפואית להעלות את אחוזי הנכות.

 

לסיכום

לסיכום, אל תשכחו את הצלקות, לפעמים 1% נכות יכול לקבוע את גורל התביעה או את האפשרות לקבל תגמולים, שיקום והטבות שונות, ואל תוותרו על אף אחוז שמגיע לכם. לייעוץ בנוגע לתביעה או בקשה לוועדה רפואית חוזרת בנושא צלקות או כל נושא אחר, אל תהססו לפנות אלינו.

צלקות בשירות הצבאי
צלקות בשירות הצבאי
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>