Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

PTSD בצבא

כאשר אדם מתמודד עם אירועי חיים מלחיצים או טראומטיים, הוא עשוי לפתח הפרעה נפשית שנקראת "הפרעת דחק פוסט טראומטית" (או באנגלית PTSD – ראשי תיבות של המונח Post Traumatic Stress Disorder). הפרעת דחק פוסט טראומטית יכולה לקרות לאדם לאחר שחווה אירוע טראומטי שגרם לו לחוש פחד, הלם או חוסר אונים. חוויות מסוג זה יכולות להיות בעל השפעות ארוכות טווח, כולל פלאשבקים, קשיי שינה וחרדה בלתי פוסקת.

הפרעת דחק פוסט טראומטית בצבא

הפרעת דחק פוסט טראומטית עשויה לגרום לאדם הסובל ממנה סבל רב ומתמשך ולפגוע מאוד באיכות חייו, ביכולתו לתפקד ביומיום שלו ובפרנסתו. לאור ההשפעות המתמשכות של הפרעת ה – PTSD מן הראוי שאנשים שהגיעו למצב זה בעקבות שירותם הצבאי יזכו לקבל התייחסות הולמת וסעד מן המערכת הצבאית.

 

על הקשר בין PTSD לשירות הצבאי

דוגמאות לאירועים העלולים לעורר הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) כוללות מלחמות, פשעים, שריפות, תאונות, מוות של אדם אהוב או שימוש בסמים וחומרים משני תודעה.

במסגרת השירות הצבאי נחשפים חיילים רבים בעל כורחם לשלל מראות קשים, מצבים מלחיצים וחוויות משנות חיים אשר מותירות בהם חותם לשארית חייהם.

על הנזקים ארוכי הטווח של פוסט טראומה

האדם אשר חי בצל ה – PTSD נאלץ להתמודד עם מחשבות מטרידות וזיכרונות חוזרים ונשנים גם לאחר שהסכנה חלפה. במקום להרגיש טוב יותר ככל שעובר הזמן, אנשים שסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית עלולים להפוך לחרדים ומפוחדים יותר. PTSD יכול לשבש את חייו של אדם במשך שנים, אף במצבים בהם הנפגע זוכה לקבל סיוע מקצועי הולם.

 

הפרעת דחק פוסט טראומטית בצבא – לא רק אצל חיילים קרביים

בעבר נהוג היה להתייחס לפוסט טראומה שנוצרה במהלך השירות הצבאי באמצעות המונח "הלם קרב". אולם בניגוד למה שמקובל להניח, הפרעת דחק פוסט טראומטית אשר מתפתחת בזמן השירות הצבאי, אינה בהכרח תלויה בחשיפה ממקור ראשון למצבים מבצעיים מסכני חיים כמו מלחמות או תקריות ירי, והיא יכולה להתרחש גם מחוץ לשטח האויב או תנאי קרב.

חיילים בתפקידים תומכי לחימה, כמו תצפיתנים, קציני קשר בחמ"לים ובקרי טיסה, נדרשים פעמים רבות להתמודד עם לחץ חריף ומתמשך הנובע מן החשיפה השוטפת להתרחשויות מהשטח והצורך לנהל מצבים מורכבים וקשים מאוד בזמן אמת. למשל, הצורך לתפעל חילוץ של פצועים בתקרית ירי בידיעה שהחיים של החיילים שנמצאים בסכנת חיים נמצאת בידיים שלך.

במצבים מסוג זה, עלולים גם חיילים וחיילות שאינם משרתים בתפקידי לחימה לפתח הפרעת דחק פוסט טראומטית. לעתים תגובת הלחץ היא מופיעה באופן הדרגתי או מושהה ופוגעת באופן חמור באיכות חייו של הנפגע, אף שכלפי חוץ לא בהכרח ניתן לזהות סממנים לפוסט טראומה.

 

מה ניתן לעשות אם נפגעת מ – PTSD בצבא?

על מנת לאבחן ולטפל בהפרעת דחק פוסט טראומטית יש לפנות להערכה פסיכיאטרית.

כיום ניתן להגיע תביעת פיצויים למשרד הביטחון על פגיעות נפשיות בצבא, לרבות פוסט טראומה.

אולם על מנת שהתביעה תאושר, יש צורך להוכיח קשר סיבתי בין הפרעת הדחק הפוסט טראומטית שהנפגע מתמודד עמה ובין נסיבות השירות הצבאי שלו.

כאשר מדובר בתביעות הנוגעות לנזק גופני, קל יותר להציג קשר בין הפגיעה הפיזית לשירות בצה"ל ולהעריך את חומרת ההשלכות של הפגיעה על חייו של האדם שנפצע או חלה. אולם כשמדובר בפגיעות נפשיות, מדובר באתגר מורכב יותר.

 

מה עושים כאשר הפרעת לחץ פוסט טראומטית מתגלה רק לאחר השירות הצבאי?

היות ופגיעה נפשית עלולה לתת את אותותיה רק בחלוף שנים מן האירוע הטראומטי, איתור המקור לבעיה עשוי להיות מאתגר מאוד. במקרים מסוימים, אנשים עשויים להימנע מפניה לקבלת סיוע מקצועי עם הקשיים הנפשיים שהם חווים במסגרת השירות הצבאי שלהם, ולו בגלל החשש מדעות קדומות, פחד להיות מתויג בתור חייל "בעייתי" או חוסר מודעות לכך שהוא סובל מתסמינים המעידים על צורך בקבלת טיפול.

החדשות המעודדות הן שקיימת אפשרות להגשת תביעה למשרד הביטחון בנושא PTSD גם כעבור שנים מתום השירות הצבאי. אולם כאמור, יש צורך לספק הוכחה לכך שבמהלך השירות נחשפו החייל או החיילת לאירוע טראומטי שגרם להתפתחות הפגיעה הנפשית שהם חווים כיום.

 

מדוע ייצוג של עורך דין בתביעת פיצויים מצה"ל היא כה נחוצה

אנשים שמתמודדים עם טראומה מהעבר שלהם כבר עברו מספיק. אולם על מנת לקבל ממשרד הביטחון את הפיצויים להם הם עשויים להיות זכאים, הם נדרשים להתמודד גם עם הליך ביורוקרטי מורכב אשר עלול להציף מחדש חוויות טראומטיות קשות. על מנת למצות את זכויותיכם בתביעת פיצויים ממשרד הביטחון ולחסוך מעצמכם או מיקיריכם סבל נוסף ומיותר, עדיף לאפשר לעורך דין משרד הביטחון מיומן המתמחה בתחום של ייצוג נפגעי PTSD מול משרד הביטחון, להלחם את המלחמה הזו עבורכם.

PTSD היא הפרעת דחק פוסט טראומטית אשר מקבלת הכרה על ידי משרד הביטחון כנכות עקב שירות צבאי. לאור העובדה שאנשים חווים אירועים וחוויות מורכבות בצבא, התפתחות של PTSD היא יחסית נפוצה.

למרות התפיסה שפוסט טראומה מתפתחת רק אצל חיילים קרביים או אפילו כאלו שלקחו חלק בלחימה, ישנם ביטויים ששל פוסט טראומה גם עבור חיילים לא קרביים וגם הם זכאים לקבל הכרה במצב שלהם באם הוא אכן נגרם מהצבא מה שבהחלט עשוי לקרות.

ראשית – לטפל! אך מעבר לכך, חשוב גם להילחם על הזכויות לקבלת הכרה בנכות ופיצויים מהצבא. לאור העובדה כי פוסט טראומה דורשת טיפול, מומלץ להעביר את כל ההליך המשפטי לטיפולו של איש מקצוע ולפחות להוריד כאב ראש אחד מההתמודדות.

לאור העובדה כי לעיתים לוקח זמן רב עד שיש הבנה כי חייל משוחרר חווה פוסט טראומה, ניתן להגיש תביעה בעקבות PTSD בצבא למשרד הביטחון גם שנים רבות לאחר השחרור.

PTSD בצבא
PTSD בצבא
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>