Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

חבלות בצוואר בזמן השירות הצבאי

בצוואר עוברים עמוד השדרה, הוושט, דרכי האוויר וקנה הנשימה, ומכאן חשיבותו. הוא מכיל מספר שרירים שאחראים על תנועות הראש, ועוברים בו עצבים רבים. בגלל החשיבות של הצוואר ובגלל המורכבות שלו, פגיעה בו עלולה לגרום לנזקים משמעותיים, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.

חבלה בצוואר יכולה להיות ישירה או במנגנון טלטול בעקבות טראומה או תאונת דרכים ("צליפת שוט"). מה עושים במקרה שחייל נחבל בצוואר במהלך השירות? מה הן האפשרויות שלו לקבלת פיצוי כספי? על כך במאמר הבא.

על צליפת שוט וחבלות בצוואר בעת השירות הצבאי

אחת הפגיעות הנפוצות בצוואר, המתרחשת בעיקר בזמן תאונת דרכים, היא פגיעה במנגנון של "צליפת שוט" (באנגלית whiplash). חבטה או עצירה פתאומית של רכב נוסע, עלולות לגרום לתנועה של הצוואר אחורה וקדימה, או להיפך, כמו תנועה של שוט שמצליפים בו, ומכאן שמו של מנגנון החבלה.

חבלה שכזו יכולה לגרום לפגיעות בחוליות עמוד השדרה הצווארי 1-6C, דבר שעשוי לגרום להגבלות תנועה וכאבים המקשים על התפקוד היומיומי. מאחר ובשירות הצבאי ישנן הזדמנויות רבות להיות מעורב בתאונת דרכים, בין אם ברכב צבאי ובין אם ברכב אזרחי, בין אם במהלך פעילות בשירות ובין אם בדרך לבסיס או מהבסיס הבייתה, ובין אם במהלך חופשה מהשירות – הרי שיש סיכוי לא קטן להיחבל בחבלה כזו.

פגיעה נוספת היא פגיעה ישירה בצוואר כתוצאה מחבלה ישירה או נפילה על הצוואר. גם פגיעה ישירה בצוואר יכולה כמובן לגרום לנזק לחוליות הצוואריות. פגיעות ישירות בצוואר יכולות להתרחש במהלך פעילות קרב מגע למשל, במהלך נפילה או סתם עקב חבלה. בכל סוג של פגיעה בצוואר שהתרחשה עקב השירות – אפשרי לתבוע פיצוי בגין הנזק שנגרם.

 

מה עושים במקרה של חבלה בצוואר בזמן השירות?

הדבר החשוב ביותר לאחר חבלה בצוואר, לאחר הפנייה לטיפול הרפואי, הוא לשמור את התיעוד הרפואי, כולל דיסקים של בדיקות אליהן הופניתם. ישנן חבלות שיכולות לחלוף ולא להותיר נזק, אך ישנן חבלות שמותירות נזק קבוע ובלתי הפיך.

גם אם נותר לכם כאב בלבד, אל תתעלמו ממנו, אל תסבלו בשקט, אלא פנו לטיפול והתלוננו.

זכרו, אם תלונותיכם לא מתועדות, הן כמו לא קיימות. אם אתם סובלים, גם אם זה בחומרה משתנה, תתלוננו על מנת שיהיה תיעוד המוכיח את הסבל שלכם. חייל שנפגע בצוואר ומתלונן בסמוך לאחר הפגיעה, אך במשך חודשים ארוכים או שנים לאחר מכן לא מתלונן, ואז פתאום נזכר להתלונן כשמצבו מחמיר, ישנה אפשרות שיטענו נגדו כי אין קשר בין תלונותיו ובין החבלה, לאור הפער הקיים בתיעוד, ותביעתו תידחה.

לכן חשוב התיעוד הרציף, גם במהלך השירות, וגם לאחר השחרור מצה"ל. התלונות לא צריכות להיות כל שבוע וגם לא כל חודש, אך פער של שנים בתלונות בהחלט עשוי לנתק את הקשר בין החבלה לנזק.

דבר חשוב נוסף הוא לבקש שימולא לכם דוח פציעה וגם חשוב לאסוף עדויות לחבלה מחברים לשירות או המפקדים. לפעמים החבלה לא ממש ברורה, כמו לדוגמא במקרה שחייל נופל ממיטה והוא לא יודע להגיד אם צווארו היטלטל או חטף מכה. במקרים כאלה חשובות העדויות. במקרים של חבלה ברורה כמו במהלך תאונה, חשיבותן של עדויות היא פחותה.

לאחר איסוף החומר הרפואי והעדויות, יש כמובן להגיש תביעה לקצין התגמולים. לתביעה יש לצרף תצהיר ערוך ומאומת על ידי עורך דין, המפרט את נסיבות החבלה בצוואר. ככל שהתביעה תתקבל ויוכר הקשר הסיבתי לשירות, תופנו לוועדה רפואית להערכת הנזק שנותר לכם בצוואר. בהתאם לחומרת הנזק, ייקבעו אחוזי הנכות לפי תקנות הנכים. הסעיף בתקנות הרלוונטי להגבלת התנועות בעמוד השדרה הצווארי (Cervical Spine) הוא 37 (2) שקובע כך:

חומרת הנזק אחוזי הנכות
כאבים כרוניים, מתועדים, ללא ממצא אורגני וללא הגבלת תנועות 1%
הגבלה מזערית 5%
הגבלה קלה 10%
הגבלה בינונית 20%
הגבלה קשה 30%
אי- יציבות של עמוד השדרה הצווארי שהוכחה בצילומי רנטגן בתנוחות שונות 30%

כל האמור לעיל מתייחס לחיילים בשירות חובה ומילואים בלבד. מי שנפגע בהיותו בשירות קבע, במשטרה, בשירות בתי הסוהר, שב"כ ומוסד – יוכל להגיש תביעה למשרד הביטחון רק אם החבלה הצווארית נגרמה לו במהלך פעילות מבצעית או באימון לפעילות מבצעית או במהלך פעילות שהנה ייחודית לשירות הצבאי. אחרת יאלץ להגיש התביעה למוסד לביטוח לאומי.

כמו כן, חייל בשירות חובה (בלבד) שנחבל בצוואר בהיותו בחופשה מאושרת, יוכר כנכה צה"ל רק במידה וייקבעו לו בוועדה הרפואית 20% נכות לפחות, וזאת בכפוף לכך שיעמוד ביתר הקריטריונים להגשת תביעה בגין חבלה בחופשה. ראו המאמר חבלה בחופשה.

דבר נוסף שחשוב לדעת הוא, שכאשר החבלה בצוואר מתרחשת במהלך תאונת דרכים, עומדת לחייל הזכות לתבוע לפי אחד משני המסלולים: או את חברת הביטוח של הרכב לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, או את משרד הביטחון לפי חוק הנכים או חוק חבלה בחופשה.

על החייל לבחור מכוח איזה חוק הוא מבקש לקבל את זכויותיו, שכן לא ניתן לקבל פיצוי משני הגופים במקביל עבור אותה הפגיעה, שכן הדבר מהווה פיצוי כפו

מסיבה זו, לאחר הגשת תביעה למשרד הביטחון יתבקש החייל לחתום על מסמך בו הוא מודיע על בחירתו. לרוב, התביעה מכוח חוק הנכים תהיה עדיפה לאור הפיצוי והשיקום הניתן מכוחו. יחד עם זאת, ייתכנו מקרים ספציפיים בהם יהיה דווקא עדיף לתבוע לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.


לסיכום

אם נחבלתם בצוואר במהלך ועקב השירות ונותרתם עם נזק בלתי הפיך, תוכלו לתבוע את משרד הביטחון. עורך דין המתמחה בתביעות נגד משרד הביטחון, יכול לעזור לכם לקבל את הפיצוי המגיע לכם, ויכול לעזור לכם לקבל החלטה מושכלת לפי איזה חוק להגיש את התביעה.

חבלות בצוואר יכולות להיגרם בכול עת, ובפרט בזמן שירות צבאי של חייל. באם נפגעתם וחוויתם חבלה בצוואר, סביר כי אתם זכאים לקבל הכרה בכך מהצבא ובהמשך לכך לקבל פיצוי או קצבה שתסייע לכם להתמודד עם ההשלכות הרפואיות של המקרה.

ישנן כל מיני סוגים של חבלות שיכולות גם לבוא לידי ביטוי בכל מיני חלקים בצוואר. בין הנפוצות היא חבלת צליפת השוט אשר נגמרת בתאונת דרכים כתוצאה ממהירות מאוד גבוהה ש לבלימה. כמו כן, צליפת שוט יכולה לגרום לנזק רב בחוליות או להסתיים בכאבים בלבד שיעברו.

עוד לפני שניגשים לתביעה, אשר אותה מומלץ לעשות עם איש מקצוע, חשוב לתעד את כול ההליך הרפואי והצבאי שאתם עוברים במסגרת החבלה. הן בתיעודים רפואיים אודות הטיפולים והאבחנות, אך גם מכתבים והתייחסויות רשמיות של הצבא למה שקרה. לא בטוחים מה לעשות? צרו איתנו קשר.

דוח פציעה ממולא לאחר פציעה של חייל ומטרתו לפרט אודות הפציעה. לדוח הזה יש חשיבות רבה מאוד ועל כן שימו לב טוב מה כותבים בו וכמה אנשים תומכים במה שקרה מבחינת עדות.

חבלות בצוואר בזמן השירות הצבאי
חבלות בצוואר בזמן השירות הצבאי
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>