Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

פריצת דיסק בצבא

חייל צעיר שנגרמה לו פריצת דיסק במהלך שירותו הצבאי. האם יוכל להיות מוכר בגינה כנכה צה"ל? מה הם התנאים להכיר בפגימה זו ככזו שנגרמה או הוחמרה עקב השירות? האם יש הבדל בין חייל בשירות חובה לחייל בשירות קבע? התשובות לשאלות הללו במאמר הבא.

כמו בכל תביעה בגין מחלה או חבלה, המוגשת לקצין התגמולים במשרד הביטחון, יש להוכיח כי המחלה או החבלה נגרמה או הוחמרה בזמן השירות ועקב תנאי השירות הצבאי. לא מספיק להראות שהפגיעה התרחשה בהיותכם בשירות, ויש לבסס את הקשר הסיבתי בין המחלה או החבלה ובין תנאי השירות, הן מבחינה רפואית והן מבחינה משפטית. הקשר הסיבתי הרפואי מבוסס על מחקרים וספרות רפואית שקושרים בין גורמים או תנאים מסוימים ובין התפרצות המחלה. יש להוכיח כי אלו התקיימו בשירותו של התובע שחלה. את הקשר הסיבתי המשפטי יש לבסס מבחינה עובדתית ולהראות שסימני המחלה לא היו קיימים עובר לשירות הצבאי (במקרה של גרימה) או שהיו קיימים בעוצמה נמוכה (במקרה של החמרה), ושתסמיני המחלה הופיעו בסמוך לאחר חשיפת החייל לגורמי המחלה בשירות, אשר נובעים מהשירות. הוכחת התביעה וביסוס הקשר הנם דבר מורכב בכלל, במיוחד כשמדובר במחלות, ולכן ישנה חשיבות רבה לייצוג של עורך דין מומחה בתביעה שכזו. ומה בנוגע לפריצת דיסק?

 

פריצת דיסק

רובנו נסבול במהלך החיים מכאבי גב תחתון. לחלקינו זה יעבור, לחלקינו זה לא יעבור אך לא יגביל בתנועות עמוד השדרה, ולחלקינו לא רק שזה לא יעבור, אלא זה יחמיר ויהפוך כרוני, ובמקרים הקשים גם יביא לפריצת דיסק.

אז מה זה אומר בעצם פריצת דיסק? בין חוליות עמוד השדרה שלנו יש דיסקים ובהם יש חומר ג'לטיני, שאמור לספוג את הזעזועים שסופג עמוד השדרה במהלך החיים. הדיסקים עשויים סיבים, וכאשר אלה נקרעים והחומר הג'לטיני שבתוך הדיסק פורץ החוצה – זו פריצת דיסק. חוט השדרה העובר דרך החוליות בגב, מכיל עצבים. כאשר העצבים נלחצים על ידי דיסק שפרץ, הם יוצרים כאבי גב באזור הפריצה. פריצות הדיסק השכיחות יתרחשו לרוב בחוליות 1S-5L או 5L-4L או 4L-3L.

ייתכנו גם פריצות דיסק בכל אחת מהחוליות הצוואריות הנקראות C. ייתכן מצב בו רק חלק מסיבי הדיסק נקרעים והנוזל הג'לטיני לא פורץ החוצה. מצב כזה נקרא בלט דיסק. מצב מתקדם יותר של בלט דיסק הוא בקע דיסק, בו רוב סיבי הדיסק נקרעים, אך החומר הג'לטיני עדיין לא פורץ החוצה. למרות זאת, ייתכנו מקרים בהם החולה יסבול מכאבי גב תחתון חזקים למרות שאובחן אצלו בלט דיסק ולא פריצת דיסק.

הגורמים לפריצות דיסק

בדרך כלל מה שגורם לפריצה של דיסק הוא אירוע חבלתי לגב, שיכול להיות ממכה ישירה לגב או מהרמת משא כבד, לרוב בתנוחה לא נכונה של הגב, כמו למשל כפיפה לפנים ברגליים ישרות עם תנועה סיבובית. גם מאמץ ממושך או חוזר ונשנה בתנוחה לא נכונה ותוך נשיאת משא כבד, יכול לגרום לפריצת דיסק במרוצת הזמן.


הקשר בין השירות הצבאי לפריצות דיסק

הצבא כידוע, חושף את החיילים למאמצים גופניים עצימים, בין אם בשלב הטירונות ובין אם במהלך ביצוע התפקיד הייעודי. במיוחד נכון הדבר בשירות קרבי, בו הלוחמים והלוחמות נדרשים להרמת ציוד כבד במשקל של עשרות קילוגרמים ואיתו לצעוד במסעות, לרוץ, לקפוץ, ולהסתער במקרה הצורך. גם תומכי לחימה, כמו תותחנים, נדרשים לסחוב ולהרים משקלים כבדים כמו פגזים כבדים ולטעון אותם בתותח, וכשהדבר חוזר על עצמו עשרות פעמים במשך תקופה, הוא עלול לגרום לנזק לגב.

גם חיילי המפקדה עשויים להידרש להרמת חפצים כבדים, הנדרשים לפעילות הצבאית השוטפת כגון: אוהלים, שולחנות, ארגזי תחמושת וכו', וגם הם עשויים להיחשף לעומס גופני, נקודתי או מתמשך, אשר עלול להוביל לפריצת דיסק. לא נמנה כאן את כל בעלי התפקידים בצבא, אך כמובן שישנם לא מעט תפקידים פיזיים המצריכים הרמה וסחיבה של ציוד כבד, תוך הפעלת עומסים על עמוד השדרה.

כמובן שאם הרמת המשאות הכבדים מבוצעת בתנוחה שאינה מומלצת על ידי הרופאים, הדבר עלול להוביל לפריצת דיסק בקלות יותר.

כאשר מדובר באירוע נקודתי של חבלה לגב, שמולא בגינו דוח פציעה ויש תיעוד רפואי מאותו יום של החבלה, וסבל שנמשך באופן קבוע, מבלי שהיה קיים לפני השירות – ביסוס הקשר הסיבתי בין הנזק לשירות אמור להיות פשוט יותר. היכן אם כן מתעוררות הבעיות?

בעיה אחת יכולה להתעורר כאשר אין תיעוד לאירוע החבלתי, לא מולא בגינו דוח פציעה או שלא היו עדים לאירוע. אם החייל גם לא הגיע לטיפול רפואי באותו יום או למחרת, וגם זה קורה לא פעם בצבא בו שירותי הרפואה לא תמיד זמינים מעכשיו לעכשיו, גם זה יכול להוסיף על הקושי להוכיח את האירוע.

אם לא מדובר באירוע חבלה נקודתי אלא בעומסים מצטברים לאורך זמן, גם אז עשוי להתעורר קושי להוכיח את הקשר הסיבתי בין אותם עומסים ובין פריצת הדיסק, במיוחד אם קשה להשיג עדויות תומכות למשך החשיפה לעומסים ולתדירות המאמצים ועוצמתם.

לא פעם גם אין תיעוד במסמכים הרפואיים, בגלל שהחייל לא פונה לטיפול או שלא מפנים אותו לטיפול הנכון לו. וגם כשכבר יש תיעוד, קורה לא פעם שהוא לא מדויק ואף שגוי. כך למשל, יכול להיות כתוב "ללא סיפור של חבלה" למרות שהייתה חבלה. או שיכול להיות כתוב שהחייל סובל מהכאבים מזה מספר ימים, כאשר בפועל מדובר במספר חודשים. מאחר ומסמכים רפואיים אלו נחשבים כאובייקטיביים, והחייל התובע הוא בעל אינטרס בתביעה שלו, הרי שאם ירצה לטעון בניגוד למה שכתוב במסמכים, יהיה עליו להוכיח זאת היטב בראיות ועדויות תומכות, ואם לא יצליח להשיג ראיות ועדויות משכנעות, תביעתו עשויה להידחות. לפעמים יש תיעוד בתיק, שאפילו מייחס את הכאבים לעומסים של השירות, אך אין רציפות של התלונות. כלומר, יש הפסקה גדולה בין התלונה הראשונה להבאה אחריה עם המשך פעילות בין מועדי התלונות. במקרה כזה ישמחו לטעון במשרד הביטחון שהכאבים חלפו, כי אכן זה יכול לקרות, ושהכאבים שהופיעו חודשים מאוחר יותר לא קשורים לשירות, במיוחד אם החייל כבר לא נחשף לעומסים נוספים. אם נסכם, יש להוכיח היטב את החבלה לגב או העומסים הגופניים המצטברים באמצעות ראיות ועדויות. יש להראות כי אותם עומסים גרמו לכאבים ותלונות אחרות שתועדו בתיק הרפואי הצבאי, ואם מדובר בחבלה, על התלונות להיות מתועדות בסמוך אליה. על התלונות להיות רציפות על מנת להראות שנותר נזק בלתי הפיך שמגביל בתפקוד היומיומי, שכן אם הנזק חלף ואין תלונות, הרי שאין מה לתבוע. וכמובן שצריך להראות ש"העבר הרפואי" שלכם הוא ללא תלונות הקשורות לגב. במקרה בו כבר היו תלונות על כאבי גב לפני השירות, גם אם לא הורד לכם הפרופיל הצבאי עקב כך, עשויה להיות לזה השלכה על ההכרה בקשר הסיבתי, שעשוי להיות מוכר באופן חלקי בלבד. כלומר, ייקבע שהשירות החמיר את מצבכם, ולא גרם לו. קביעה שהיא כמובן פחות טובה מבחינתכם.

עד עכשיו דיברנו על עומסים גופניים שגורמים לכאבי גב תחתון ופריצות דיסק, אבל חשוב לציין שהמומחים הרפואיים של משרד הביטחון מחזיקים בדעה שגורמים שכאלה אינם מוכרים בספרות הרפואית ככאלה שיכולים לגרום לפריצת דיסק, ולא מעט תביעות נדחות בהסתמך על חוות דעת רפואיות מייעצות שאותם אורתופדים או נוירוכירורגים כותבים לקצין התגמולים. למרות דעה זו, עדיין בתי המשפט השונים נוהגים להכיר בקשר בין עומסים גופניים מצטברים ובין פריצת דיסק, במקרים בהם הוכחו הנסיבות המתאימות.

 

הערכת הנכות

ככל שקצין התגמולים יקבע שיש קשר סיבתי בין הנזק שלכם בגב ובין תנאי השירות הצבאי שלכם, תופנו לוועדה רפואית של משרד הביטחון להערכת נכותכם. בוועדה זו יהיה אורתופד או נוירוכירורג שיבדוק אתכם ויעריך את חומרת המצב שלכם. אחוזי הנכות בגין הגבלת התנועות בעמוד השדרה המותני נקבעים לפי תקנות הנכים (מבחנים לקביעת דרגות נכות) תש"ל 1969 בהתאם לחומרת המצב שלכם. בהתאם לתקנה 37 (2) ג' אחוזי הנכות נקבעים כך:

  1. כאבים כרוניים, מתועדים, ללא ממצא אורגני וללא הגבלת תנועות 1%
  2. הגבלה מזערית 5%
  3. הגבלה קלה 10%
  4. הגבלה בינונית 20%
  5. הגבלה קשה 30%

אחוזי הנכות יכולים להיקבע גם בגין הגבלת התנועות בעמוד השדרה הצווארי וגם עמוד השדרה הגבי.

קחו בחשבון שאם עקב פריצת הדיסק נגרמה לכם גם נכות נוירולוגית, המתבטאת בהקרנת הכאב לידיים או הרגליים, מה שנקרא גירוי שורשי מותני, אתם עשויים להיות זכאים לאחוזי נכות נוספים.

דבר שחשוב לציין, כיוון שרבים טועים בו, הוא שאחוזי הנכות לא נקבעים לפי מספר פריצות הדיסק או בלטי הדיסק בגב, אלא לפי מידת המגבלה שלכם וחומרת הפגיעה בתפקוד היומיומי שלכם. לכן, לא ניתן להעריך מראש את אחוזי הנכות כיוון שהם נקבעים כאמור בהתאם למגבלה של כל אחד ואחת באופן אישי.

 

האם יש הבדל בין חייל בשירות חובה ובין חייל בשירות קבע?

כל מה שנאמר לעיל התייחס בעצם לחיילים בשירות חובה בלבד. מאז התיקון שנעשה בחוק הנכים באפריל 2017, אנשי קבע שלקו בפריצת דיסק בזמן שירותם צריכים להוכיח שגורם המחלה בשירותם, אותו אירוע חבלתי לגב או אותם עומסים מצטברים, נבעו עקב השתתפותם בפעילות מבצעית או אימון לפעילות שכזו, או עקב פעילות שהנה ייחודית ומיוחדת לשירות הצבאי. רק אז יוכלו להגיש תביעה לקצין התגמולים. בכל מקרה אחר, יהיה עליהם להגיש תביעתם למוסד לביטוח לאומי ולתבוע הכרה כנפגעי עבודה, כמו כל אזרח אחר.

ראוי להדגיש כי גם אם אנשי הקבע יעמדו בקריטריונים להגשת תביעה לקצין התגמולים, עדיין הוכחת הגורם שגרם למחלתם הנה דבר מורכב. עובדה זו, כשהיא מצטרפת להוכחת טענת הסף של "מחלת שירות" אצל איש הקבע, כמובן שמקשה עוד יותר על הוכחת התביעה של איש הקבע, ולכן במקרים כאלה, יותר ממומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה בתחום.

 

לסיכום

כפי שניתן להבין, ניתן לקבל הכרה בתביעה בגין פריצת דיסק שפרצה בעת השירות הצבאי בתנאי שיוכח הגורם לה בשירות ויימצא תיעוד התומך בתלונות רציפות וקיומו של נזק כרוני. אם אלו לא יוכחו כנדרש, עלולה התביעה להידחות, ולכן, כמו בכל תביעה, יש חשיבות רבה לייצוג ע"י עורך דין מומחה בתחום. משרדנו השיג הצלחה במספר רב של פסקי דין בנושא פריצות דיסק, ונשמח לתת לכם ייצוג מקצועי.

פריצת דיסק בצבא
פריצת דיסק בצבא
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>