Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 117 ביקורות
×
js_loader

הפרעה טורדנית כפייתית בצבא

השירות הצבאי ידוע בתור חוויה מלחיצה ומאתגרת נפשית עבור אנשים רבים. חיילים רבים מגלים שעליהם להתמודד עם לחצים מסוגים שטרם הכירו בעת גיוסם לצה"ל, ורבים וטובים אף מוצאים עצמם קורסים תחת הנטל ותחומי האחריות המרובים המוטלים עליהם פתאום. הלחץ שמעורר השירות בצבא גורם פעמים רבות להפרעות נפשיות להופיע או להחמיר.

אחת מן ההפרעות הללו נקראת OCD (ראשי תיבות של Obsessive Compulsive Disorder) או בעברית – הפרעה טורדנית כפייתית, והיא באה לידי ביטוי בביצוע טקסים חרדתיים, ו / או מחשבות טורדניות שמשבשות את תפקודו של החייל. במאמר שלפניכם נדון בהפרעה טורדנית כפייתית בצבא והאפשרות להכרה כנכה צה"ל במקרים שהפרעה זו הופיעה או הוחמרה בעקבות השירות הצבאי.

 

מה זה הפרעה טורדנית כפייתית (OCD)?

הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) היא הפרעה נפשית כרונית המאופיינת באובססיות המובילות למגוון של התנהגויות כפייתיות. אדם המאובחן עם הפרעה טורדנית כפייתית מרגיש כי הוא נאלץ לבצע טקסים מסוימים שוב ושוב, גם אם אינו מעוניין בכך – וגם אם זה מסבך את חייו שלא לצורך. הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) מאופיינת במחשבות חוזרות ונשנות (אובססיות) ודחפים בלתי הגיוניים ומוגזמים לביצוע פעולות מסוימות (קומפלסיות או בעברית "כפיות"). למרות שאנשים עם הפרעה טורדנית כפייתית עשויים לדעת שהמחשבות וההתנהגות שלהם אינן הגיוניות, הם לרוב אינם מסוגלים לעצור בעצמם. מצב זה מגביר את הקשיים שחווה החייל בעת שירותו הצבאי ועלול להוביל אף לריחוק ובידוד חברתי.

 

מהם התסמינים השכיחים של הפרעה טורדנית כפייתית?

מחשבות טורדניות או התנהגויות כפייתיות הקשורות להפרעה טורדנית כפייתית נמשכות בדרך כלל יותר משעה בכל יום ומפריעות לחיי היומיום של האדם הסובל מן ההפרעה הזו.

בין התסמינים השכיחים להפרעה אובססיבית כפייתית ישנם:

אובססיות

אלו הן מחשבות או דחפים פולשניים המופיעים שוב ושוב. אנשים עם OCD עשויים לנסות להתעלם או לדכא אותם, אך הם עשויים לפחד שאיכשהו המחשבות הטורדניות והפחדים שלהם יתמששו במידה ולא יבצעו את הטקס (הכפייה). החרדה הקשורה לדיכוי המחשבה הטורדנית יכולה גם להיות גדולה מכדי שהאדם יוכל להתמודד עמה, וכך לגרום לו לעסוק בהתנהגויות כפייתיות כדרך להפחית את החרדה שלו.


 

כפיות

אלה פעולות שחוזרות על עצמן המקלות באופן זמני על הלחץ והחרדה שמייצרת האובססיה. לעיתים קרובות אנשים הסובלים מכפיות מאמינים כי טקסים אלו ימנעו ממשהו רע לקרות.

 

גורמי סיכון של הפרעה טורדנית כפייתית בצבא

גנטיקה ממלאת תפקיד חשוב אצל אנשים הסובלים מ – OCD, אולם לעיתים קרובות מחמירים התסמינים כתוצאה ממתח, הנלווה לאירועים משני חיים כדוגמת הגיוס לצבא, היציאה למסגרות של קורסים והכשרות צבאיות או מבצעים צבאיים ומצבי לחימה.

 

כיצד מקשה הפרעה טורדנית כפייתית בצבא על תפקודו של החייל הסובל ממנה?

כאשר חייל סובל מהפרעה טורדנית כפייתית במהלך שירותו הצבאי, עצם קיומן של מחשבות פולשניות (אובססיות) רק מגביר את הלחץ היומיומי שהוא חווה. במקביל, הצורך להוציא אל הפועל את הטקסים הכפייתיים, גורם למצוקה רבה מהחייל – הן בהיבט של כמות הזמן הניכרת שטקסים אלו גוזלים (והרי זמן הוא מצרך נדיר בעת השירות הצבאי ובפרט בשלבי הטירונות, הקורסים ובמצבי לחימה), והן בהיבט של המבוכה ואי הנוחות שהצורך הכפייתי גורם לחייל – שבא עם צורך בהסתרה.

 

האם ניתן לטפל בהפרעה טורדנית כפייתית בזמן השירות הצבאי?

הפרעה טורדנית כפייתית ניתנת לטיפול באמצעות טיפולי פסיכותרפיה (טיפולים פסיכולוגיים) ובאופן ספציפי – מגיבה היטב לטיפול קוגנטיבי התנהגותי (CBT) ולטיפול תרופתי בתרופות ממשפחת ה – SSRI (מעכבי ספיגה חוזרת סלקטיביים של סרוטונין). עם זאת, חיילים רבים מתמודדים עם הפרעה טורדנית כפייתית בזמן השירות הצבאי שלהם ואינם פונים לקבלת עזרה, משיקולים של בושה, חוסר זמן או חוסר מודעות לכך שיש פתרון לבעייתם. אולם בסופו של דבר, הימנעות מטיפול בבעיה יכול לגבות מחיר נפשי כבד ואף להגיע למצב של לקות נפשית מתמשכת.

 

מתי ניתן להגיש תביעה למשרד הביטחון בגין הפרעה טורדנית כפייתית בצבא?

במידה ואתם או יקיריכם סובלים או שסבלתם בעת שירותכם הצבאי מהפרעה טורדנית כפייתית (OCD) שהופיעה או הוחמרה עקב תנאי השירות שלכם, ייתכן ואתם זכאים להכרה כנכי צה"ל ולפיצויים ממשרד הביטחון. מומלץ ליצור קשר עם עורך דין המתמחה בהגשת תביעות בעזרת עורך דין משרד הביטחון, על מנת שתוכלו לקבל ייעוץ בכל סוגיה הנוגעת למצבכם הפרטני, לבדוק את ההיתכנות לזכאותכם לפיצויים ממשרד הביטחון ולהנות מליווי מקצועי ושקט נפשי בהליך הגשת התביעה.

הפרעה טורדנית כפייתית או בשמה המקצועי – OCD היא הפרעה נפשית אשר מתבטאת באובססיות של אדם אשר מביאות לכדי התנהגויות כפייתיות. ההפרעה יכולה לבוא לידי ביטוי בביצוע חוזר ונשנה שלטקסים והתנהגויות שלא בהכרח בשליטתו, וזאת כמובן פוגע בתפקוד היום יומי שלו.

הפרעה טורדנית כפייתית יכולה לבוא לידי ביטוי באובססיות כדוגמת מחשבות פולשניות או דחפים אשר יכול לנסות האדם לדחות ולהתעלם אך לרוב לא יצליח. כמו כן, פעמים רבות ירגיש האדם שהוא חייב לבצע כל מיני משימות או פעולות בצורה חוזרת ונשנית מתוך אמונה שזאת ימנע ממשהו רע לקרות לו או לסובבים אותו.

הפרעה טורדנית כפייתית בצבא יכולה להיגרם כתוצאה מכך שהסביבה הצבאית יכולה להביא למצבי מתח כתוצאה מחוויות מעמיסות ומלחיצות כדוגמת הכשרות, אימונים ומצבי לחימה שלא היה נתקל בהם אדם אם לא היה בשירותו הצבאי, גם אם הגנטיקה שלו כוללת הכוונה ל-OCD.

חשוב לדעת שאם חייל חווה הפרעה טורדנית כפייתית שנגרמה כתוצאה משירותו הצבאי מגיע לו לקבל הכרה בנכות כתוצאה משירות צבאי ובהמשך לכך לקבל זכויות המגיעות לאנשים כאלו על פי חוק.

הפרעה טורדנית כפייתית בצבא
הפרעה טורדנית כפייתית בצבא
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 117 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>