Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

תסמונת כאב CRPS בצבא

CRPS ראשי תיבות של (Complex Regional Pain Syndrome) היא תסמונת כאב אזורי מורכב. מדובר במחלה עצבית שגורמת בעיקר לכאבים חזקים בחלקים שונים בגוף. במקרים חמורים, היא תתבטא בפגיעה קשה בניידות ובפגיעה נפשית. המחלה יכולה להתפתח עקב חבלה במהלך השירות הצבאי, וכשזה קורה, אז ניתן להגיש תביעה למשרד הביטחון.

 

התבטאות התסמונת והגורמים לה

תסמונת ה- CRPS מתבטאת כאמור בכאבים איומים ותמידיים, ברגישות ונפיחות, בשינויים בצבע העור בחלקים מסוימים של הגוף או בכולו. הפגיעה העצבית מובילה לעיתים להתנפחות האיבר, רעד, קושי בתזוזה ואפילו שיתוק. בשל עוצמת הכאב, רבים מהחולים בתסמונת סובלים גם מקשיים נפשיים והפרעות כמו דיכאון וחרדה. טיפול אפשרי בתסמינים הוא טיפול תרופתי, פיזיותרפיה, טיפול פסיכולוגי, סטרואידים וגירוי עצבי חשמלי. בשנים האחרונות טיפול בקנביס רפואי נמצא כיעיל ומועיל בהפחתת הכאב והמגבלה. יחד עם זאת, הטיפול עשוי להוביל להקלה בלבד והוא לא פותר את הבעיה. יש מספר גורמים אפשריים לתסמונת, וביניהם: חבלות ופציעות ספורט, תאונות דרכים, נפילה, נקיעה, שבר וטיפול באמצעות גבס, ניתוח, כווייה, דלקת זיהומית, תסמונות לכידה עצבית (במרפק, שורש כף היד, קרסול), ופציעות ממאמץ חוזר.

 

התפתחות התסמונת במסגרת הצבאית

כאמור, התסמונת יכולה להתפתח כתוצאה מחבלות, פציעות ומאמץ חוזר שיוצר עומס על הגוף. מאחר ואלו נפוצים מאוד במהלך השירות הצבאי, בעיקר אצל לוחמים, הרי שהאפשרות ללקות בתסמונת עקב השירות הצבאי בהחלט קיימת. כלומר, אם במהלך השירות הצבאי החייל נפצע או נחבל או עבר תאונה, ובעקבות זאת התפרצה אצלו התסמונת, הרי שניתן להגיש תביעה למשרד הביטחון ולטעון שהתסמונת נגרמה עקב השירות הצבאי.

הליך התביעה

למרות שמדובר בגורם של חבלה או פציעה, שלרוב ניתנים לזיהוי בקלות, הליך ההכרה בפגימה זו אינו פשוט, ורצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין מיומן המכיר את התחום.

כמובן שרצוי גם להיעזר בתיעוד רפואי ובקביעות של רופאים, מומחי כאב במקרה זה, שיקבעו שאכן מדובר באבחנה של CRPS כיוון שאבחנה זו אינה תמיד ברורה, ונדרש לעמוד במספר קריטריונים על מנת לאבחן תסמונת זו, ולא פעם עולה מחלוקת בשאלת האבחנה.

גם במקרה בו התביעה התקבלה ונקבע שמדובר באבחנה של CRPS ונקבע שיש קשר סיבתי בין התסמונת ובין החבלה או הפציעה בשירות, בזה לא מסתיים המאבק של הנכה בהכרה, שכן הוא צפוי לעמוד בוועדה רפואית על מנת שתעריך את מצבו ותקבע לו את אחוזי הנכות ההולמים את מצבו, וגם כאן מדובר במאבק משפטי לא קל. מאחר והתסמונת כוללת תסמיני כאב, שלרוב הוא סובייקטיבי ולא פרופורציונלי לרמת הפגיעה הפיזית, הרופאים בוועדות נוטים להעריך את חומרת המצב באופן מופחת. מעבר לכך, מאחר ולא תמיד יש בוועדה הרפואית מומחה לכאב, סוגיה בעייתית בפני עצמה, הרי שהרופאים מתקשים להעריך בצורה נכונה את מצבו של הנכה. הוסיפו לכך את העובדה שלנכות הפיזית נלווית לרוב פגיעה נפשית לא קלה, שגם אותה מתקשים הרופאים בוועדה להעריך, ושוב קיבלתם הערכה בחסר של מצבכם. מסיבה זו, חשוב עוד יותר להיות מיוצגים על ידי עורך דין מנוסה בתחום, ולהצטייד בחוות דעת רפואית של מומחה כאב, שרק הוא ידע להעריך כראוי את חומרת הפגיעה שלכם ולתרגם אותה לאחוזי הנכות להם אתם ראויים.

מאחר והטיפול בתסמונת זו הוא חשוב, ולא פעם יקר, הרי שהייתם רוצים שאגף השיקום במשרד הביטחון ייקח אחריות עליו. אלא שעל מנת לחסות בצלו של אגף השיקום לצרכי טיפול, יש צורך שייקבעו לכם לפחות 20% נכות. פחות מזה, לא תהיו זכאים לטיפול על חשבון משרד הביטחון. אם ייקבעו לכם בין 10% ל 19% נכות, תהיו זכאים למענק כספי חד פעמי וזהוא. אם ייקבעו לכם פחות מ 10% נכות, לא תקבלו לא כסף ולא טיפול. מכאן שישנה חשיבות רבה להשגת ההכרה והשגת 20% נכות לפחות.


 

ערעור על החלטת הוועדה הרפואית

אם הוועדה הרפואית קבעה את נכותכם בשיעור פחות מ 20% ולדעתכם קביעה זו מפחת אתכם, זכותכם להגיש ערעור על ההחלטה לוועדה הרפואית העליונה תוך 45 ימים מיום קבלת ההחלטה. כאמור, הרופאים בוועדה הרפואית לרוב נוטים להעריך בחסר את מצבו של הנכה, והדבר נכון גם לגבי הרופאים בוועדה הרפואית העליונה. אם גם הוועדה הרפואית העליונה קבעה את נכותכם בשיעור נמוך מ 20%, זכותכם להגיש ערעור על כך לבית המשפט המחוזי בנקודה משפטית בלבד ותוך 45 יום. ערעורים רבים בנושא תסמונת ה CRPS הוגשו בנושא העובדה שלא נכח בוועדה מומחה לכאב. אגף השיקום טוען שאין לו מומחה לכאב לשבץ בוועדה. בתי המשפט חזרו וקבעו שמאחר ומדובר בתחום התמחות ספציפי והוא זה שמתאים לצורך הערכת נכותו של נכה החולה בתסמונת, הרי שיש חשיבות רבה לכך שישובץ בוועדה מומחה לכאב. בוועדות הרפואיות המתקיימות בביטוח הלאומי גם כן עלתה הסוגייה הזו, ולבסוף המוסד לביטוח לאומי יישר קו עם פסיקת בית המשפט ושיבץ בוועדות אלו מומחה לכאב. נכון לכתיבת שורות אלה (מאי 2020) אין מומחה לכאב בוועדות הרפואיות במשרד הביטחון, ונקווה שישובץ כזה בהקדם. יוער כי החתום מטה פנה ליו"ר הוועדות הרפואיות בנושא חשוב זה וגם הציע מספר שמות של מומחים, ונכון להיום הנושא בטיפול.

לסיכום, תביעה למשרד הביטחון לשם קבלת הכרה בתסמונת הכאב האזורית ולאחר מכן קבלת אחוזי נכות ראויים – איננה הליך פשוט. היא מצריכה התמצאות בתחום, הן מבחינה רפואית והן מבחינה משפטית, ונדרשת מיומנות על מנת להציג את המקרה בצורה הנכונה בפני הוועדה הרפואית על מנת לזכות באחוזי הנכות הראויים שיזכו אתכם בתגמולים ובטיפול בתסמונת כאב קשה זו. מסיבות אלה, ישנה חשיבות רבה לליווי ההליך המשפטי על ידי עורך דין מנוסה בתחום הייצוג של נכי צה"ל.

תסמונת כאב CRPS היא תסמונת אשר באה לידי ביטוי בכאבים חזקים. כמו כן, היא יכולה לגרום לשינויים בצבע העור, להתנפחות של האיבר שלוקה בתסמונת וכן קושי בתזוזתו עד כדי שיתוק.

בשל העובדה שבמהלך הצבא חווים חיילים עומס רב על איברים מסוימים, וכן הם חשופים בצורה מוגברת לפציעות ולחבלות ובשל כך שתסמונת כאב CRPS  יכולה להיגרם כתוצאה מחבלה או מפציעה באיבר מסוים, ישנם מקרים רבים של חיילים אשר כתוצאה משירותם הצבאי לוקים בתסמונת CRPS.

באם אתם חווים כאבים ותסמינים של כאב CRPS כתוצאה משירותכם הצבאי אתם זכאים לתבוע את משרד הביטחון להכרה בנכות שאתם חווים אך גם להכרה בכך שיש לצבא אחריות בכך. מטרת התביעה לקבלת ההכרה היא מיצוי זכויות המגיעות על פי חוק לחיילים שנותרו עם נכות כתוצאה משירותם הצבאי.

באם הוועדה החזירה תשובה שלא מספקת את החייל בהתאם למצבו הרפואי ולקשר הברור של הצבא לפגיעה, יכול החייל להגיש ערעור על ההחלטה ולנסות לשנות אותה כך שאכן יקבל הכרה בנכות.

תסמונת כאב CRPS בצבא
תסמונת כאב CRPS בצבא
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>