Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 117 ביקורות
×
js_loader

מחלות עור עקב השירות הצבאי

מחלות עור, כמו עוד מחלות תורשתיות, עשויות להתפרץ בגופו של אדם כאשר ייחשף לתנאי לחץ נפשי. השירות הביטחוני טומן בחובו לא מעט מצבי לחץ, במיוחד עבור חיילים וחיילות צעירים, ולכן מי שנושא בגופו את הגנטיקה ללקות במחלת עור, ובמהלך שירותו נחשף לתנאי לחץ נפשי, יש אפשרות שאותו לחץ יפעל כטריגר ויגרום להתפרצות מחלת העור בגופו. אותו חייל יכול להגיש תביעה לקצין התגמולים במשרד הביטחון. אם הוא יצליח להוכיח את תנאי הלחץ שחווה בשירותו, והדבר אינו פשוט, ייתכן ויצליח לזכות בהכרה כנכה צה"ל, הכרה המגלמת בתוכה זכויות והטבות רבות וכמובן גם טיפול רפואי ושיקום.

 

מהן מחלות עור וכיצד הן נגרמות?

מחלות עור כשמן כן הן, הן מחלות המתבטאות על העור בפצעים, פריחות, כתמים, שלפוחיות, פטריות, אדמומית ועוד. ישנם מספר סוגים של מחלות עור כגון: פסוריאזיס, סבוריאה, אורטיקריה ועוד. וישנה גם מחלת עור סרטנית כמו מלנומה. כאשר תסמינים אלה מופיעים על העור במקומות חשופים בגוף, הדבר עשוי להציק, להשפיע על המראה החיצוני ולגרום לבושה ואי נוחות. במקרים של סרטן העור הדבר אף עשוי להסתיים במוות במקרים הגרועים. מחלות עור יכולות להיגרם מסיבות רבות, אך שניים מהגורמים הנפוצים ביותר הם חשיפה לחומרים כימיים מסוכנים וחשיפה ללחץ נפשי. 

 

הוכחת הקשר הסיבתי בין השירות הצבאי למחלת העור

על מנת לזכות בהכרה בתביעה נגד משרד הביטחון בנושא המחלה העורית, יש להוכיח שקיים קשר סיבתי בין המחלה ובין תנאי העבודה בשירות. תנאי העבודה שצריך להוכיח יהיו לרוב לחץ נפשי וחשיפה לחומרים כימיים שונים. לחץ נפשי ניתן למצוא במסגרת הצבאית בכל תפקיד כמעט, החל משלב הטירונות והקורס, וכלה בשלב השירות עצמו. בשירות קרבי ניתן כמובן להיחשף לגורמי מתח רבים יותר. באשר לחשיפה לחומרים כימיים או שמנים, סולר, ספירט וכו' הרי שלכך ניתן להיחשף בעיקר במסגרת עיסוק של מכונאי, או נשק. החשיפ להיות במגע עם החומרים הללו או בשאיפה שלהם. אין ספק שחשיפה לחומרים כאלה פוגעת בבריאות, ואצל מי שיש לו תורשה למחלת עור, הדבר יכול לגרום להתפרצות המחלה בגופו.

יש כמובן צורך להוכיח את החשיפה מבחינה עובדתית ושתהיה במשך זמן מספיק, וכמובן שיש צורך להוכיח שסימני המחלה הופיעו בסמוך לאחר החשיפה לאותם חומרים או בסמוך לאחר החשיפה ללחץ הנפשי. במקרה בו הדבר הוכח היטב, והחייל לא סבל מהמחלה טרם גיוסו, ייקבע שהמחלה העורית נגרמה בזמן ועקב השירות הצבאי.

במקרה בו החייל סבל מהמחלה טרם גיוסו, ועקב החשיפה לגורמים של לחץ נפשי או חומרים מסוכנים חלה החמרה במחלתו, הרי שיהיה ניתן לתבוע את אותה החמרה במצב.

הוכחת הקשר הסיבתי בין המחלה העורית לבין השירות הצבאי אינה דבר פשוט, ולכן רצוי לשכור את שירותיו של עורך דין מנוסה בתחום הייצוג של נכי צה"ל.

 

הוועדה הרפואית

אם התביעה להכרה במחלת העור התקבלה, באופן מלא או באופן חלקי, השלב הבא יהיה שתופנו לוועדה רפואית על מנת שתעריך את מצבכם ותקבע את אחוזי נכותכם בהתאם לחומרת הבעיה העורית והשפעתה על תפקודכם היום יומי. ככל שהתסמינים העוריים הנם חמורים יותר ומפושטים יותר על העור, כך ייקבעו אחוזי נכות גבוהים יותר.

הוועדה תכלול רופא עור ואולי רופא נוסף. אחוזי הנכות נקבעים על סמך תקנות הנכים. הסעיפים הרלוונטיים למחלות עור הם סעיפים 75 – 89 ובסופם מופיעה טבלה לבחינת חומרת המצב. במסגרת זו יילקחו בחשבון חומרת הפגיעה, התגובה לטיפול, שטח הנגעים בעור, המראה שלהם, התפקוד היומיומי, האם קיימים זיהום משני, גירוד, ורגישות.

 

לסיכום, אם נחשפתם במהלך שירותכם הביטחוני לתנאי לחץ נפשי או שעבדתם עם חומרים כימיים מסוכנים, ובסמוך לאחר מכן התפתחו אצלכם נגעים בעור שאובחנו כמחלת עור, יש באפשרותכם להגיש תביעה למשרד הביטחון. בתביעה זו עליכם להוכיח את תנאי השירות בהם שירתתם אשר גרמו להתפרצות מחלת העור או להחמרתה (במקרה בו הייתה קיימת קודם לשירות).

במידה ותביעתכם תתקבל, תועמדו בוועדה רפואית שתעריך את נכותכם כתוצאה מהמחלה ובהתאם לחומרתה. בהתאם לאחוזי הנכות שייקבעו לכם, תקבלו את הפיצוי המגיע לכם, ובהתאם את הטיפול והשיקום. תביעה שכזו היא הליך משפטי לא פשוט, ולכן רצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין מיומן הבקיא בנושא. בהצלחה.

אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 117 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>