Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

דיכאון בצבא

לצערנו, ישנם חיילים שמאובחנים עם דיכאון במהלך השירות הצבאי, בין אם מדובר באבחנה עצמאית של דיכאון, ובין אם מדובר בתסמין שנלווה לאבחנה נפשית אחרת כמו פוסט טראומה או סכיזופרניה. כך או כך, מדובר במחלה נפשית שלרוב אינה קלה. השירות הצבאי כרוך באין ספור מצבי לחץ נפשי שעשויים לגרום לדיכאון. הדרך לקבלת ההכרה בכך שהדיכאון נגרם בגלל הצבא – הנה לא פשוטה. ישנם לא מעט קשיים בדרך לשם, והקושי העיקרי הוא הוכחת תנאי הלחץ שחוויתם בשירות. בכתבה שלפניכם תמצאו את המידע הנדרש לשם הגשת תביעה למשרד הביטחון בגין דיכאון שנגרם בצבא/בשירות.

 

דיכאון היא תופעה נפשית שיכולה להתבטא באחד או יותר מהסימנים הבאים:

  • מצב רוח ירוד במשך פרק זמן ארוך
  • תחושות אשמה קשות מאד ללא סיבה אמיתית
  • דימוי עצמי נמוך
  • הפרעות אכילה או הפרעות שינה
  • תחושה כללית של חוסר אנרגיה וחוסר ריכוז
  • איבוד עניין והנאה

מי שסובל מדיכאון, עלול לסבול מירידה משמעותית בתפקודו היומיומי. מדובר בהפרעה שכיחה למדי בקרב צעירים ומבוגרים. במקרים הפשוטים, היא חולפת מעצמה, עם או ללא טיפול, ובמקרים הקיצוניים היא עלולה לעורר מחשבות אובדניות ואף להסתיים בהתאבדות.

 

דרכי הטיפול בדיכאון

ישנן מספר דרכי טיפול בדיכאון – דרך אחת היא פסיכותרפיה, כלומר באמצעות שיחות. לרוב טיפול מסוג זה יתבצע מול פסיכולוגים, עובדים סוציאליים או פסיכיאטרים. כאשר מדובר בצבא, גורמי בריאות הנפש הם הקב"נים והפסיכיאטריים הצבאיים. דרך זו יעילה במקרי דיכאון קלים יחסית. גם אם אתם חשים "מעט בדיכאון" וזה לא חולף, רצוי להתייעץ עם קב"ן על מנת שיבצע הערכה מקצועית שתכוון לדרך הטיפול המתאימה ביותר. חשוב להדגיש כי בפנייתכם הראשונה לקב"ן, יש לציין את תנאי הלחץ הנובעים משירותכם הצבאי.

דרך שניה להתמודדות עם דיכאון היא טיפול תרופתי. התרופות מעלות את רמת הסרוטונין במוח, וספיגתו מעוכבת לאחר שהוא מופרש. בגלל שסרוטונין הוא מוליך עצבי שמשפיע על מצב הרוח (בין היתר), עיכוב של הספיגה שלו יכול לסייע במקרים מסוימים לטיפול בדיכאון. יש מספר סוגים של תרופות נגד דיכאון. חשוב לדעת שלתרופות הללו יש תופעות לוואי שמשתנות מתרופה לתרופה ומאדם לאדם. מי שמאושר לרשום לכם טיפול תרופתי שכזה הוא פסיכיאטר צבאי. ייתכנו מקרים בהם יומלץ לכם על טיפול משולב של שיחות ותרופות.

כאמור, ייתכנו מקרים של דיכאון לא פשוט, ואז ייתכן וירצו להעביר אתכם לשרת בתפקיד או בסיס אחר ללא לחץ. גם אם לא הציעו לכם את האפשרות הזו, חשוב שתדעו על קיומה ותעלו אותה מיוזמתכם, שכן הישארות באותם תנאי לחץ שגרמו לכם לדיכאון, לא תועיל לכם ואף עלולה להחמיר את המצב. מעבר לכך, אם תתעקשו להישאר באותו מקום ותפקיד מלחיץ, זה עלול להעיד על כך שתנאי השירות שלכם אולי לא היו כל כך לוחצים כפי שתבקשו לטעון אחר כך בתביעה, ולכן אולי לא הם אלה שגרמו לכם לדיכאון.


מה הקשר בין דיכאון לשירות צבאי?

עם הגיוס לשירות הצבאי והמעבר מהאזרחות לחיים הצבאיים, החיילים עוברים שינוי דרסטי בחייהם ובתנאי המחיה שהיו רגילים להם באזרחות. תנאי הלינה, התזונה והפעילות הגופנית שלהם משתנים מקצה לקצה. מי שלא מכין את עצמו לכך מבחינה נפשית, עשוי למצוא את עצמו בסטרס גדול. וכשלאותו סטרס מתווספים תנאי שירות צבאיים נוספים כגון ירי בנשק, שמירות, טרטורים, השפלות וכו', הם עלולים להוביל לפריצת דיכאון, אצל מי שהם בעלי אישיות רגישה.

מי שסבל לפני הגיוס מדיכאון, עשוי למצוא את עצמו שוב במצב כזה, כשייחשף לתנאי שירות של סטרס. גם במצב כזה יש להוכיח כמובן שהחמרת המצב נגרמה עקב תנאי הסטרס שבשירות.

בנוסף למעבר מהחיים האזרחיים לחיי הצבא, ייתכנו גם מעברים בתוך השירות עצמו, מעברי בסיס ומעברי תפקיד, שלא תמיד יהיו לשביעות רצונם של החיילים, והרי במוסד טוטלי כמו צבא, לא ממש מתחשבים ברצונם של החיילים וביכולותיהם. גם מעברים שכאלה, בנסיבות מסוימות, עלולים לגרום לדיכאון. יש כמובן צורך להוכיח שהדיכאון פרץ דווקא בסמוך לאותם מעברים, ולא קודם לכן, על מנת לקשור את הדיכאון לתנאי שירות אלה.

לפעמים תפקיד ותנאי שירות מסוימים,שאינם מתאימים ליכולותיו של החייל, עלולים לגרום לקשיי הסתגלות שילכו ויחמירו עד להתפתחות דיכאון. וכמובן, ישנו דיכאון שעלול להתפתח בעקבות חשיפה לאירוע דחק נפשי או טראומה כזו או אחרת בצבא, שאגב לא חייבים להיות צבאיים במהותם, אך עליהם להיות בעלי ממשות, ולא סתם לחץ טריויאלי. הצגת תנאי השירות בצורה המתאימה, היא מלאכה לא פשוטה, ולכן מצריכה התייעצות עם גורם מקצועי כמו עורך דין לתביעות נגד משרד הביטחון.

חייל שמרגיש שהוא בדיכאון, צריך לדווח על כך למפקדים שלו, אשר אמורים להפנות אותו לבדיקה אצל קב"ן. לפעמים, בשל מצבו הנפשי, החייל לא מסוגל לבקש את העזרה הנפשית ממפקדיו בעצמו. חשוב שתדעו כי גם המפקד, ואפילו חבריכם לשירות רשאים להתריע על מצבכם, ואם להתרשמותו של המפקד, מצבכם מצדיק הפנייה לקב"ן, הוא רשאי להפנות אתכם לקב"ן, גם אם אינכם מבקשים זאת. דבר נוסף שחשוב לדעת, הוא מקרה בו המפקד שם לב להתנהגותו המשתנה של החייל, או כשחיילים מעדכנים אותו בכך, והוא מצדו לא מפנה את החייל לטיפול, הרי שבכך הוא עובר על פקודות המטכ"ל בדבר הפניית חייל הנתון במצוקה לטיפול נפשי, ואם עקב אותו מחדל התפתח דיכאון ואולי מחלה נוספת, האחריות לכך צריכה להיות על הצבא. אלא שהוכחת הרשלנות או המחדל של המפקדים במקרה כזה – אינה פשוטה כלל וכלל, וגם במקרה כזה כמובן רצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה.

מקרי הרשלנות אינם נעצרים אצל הקב"ן, וייתכנו מקרים בהם הקב"ן איבחן מצוקה נפשית או דיכאון אצל החייל וגם הפנה אותו לפסיכיאטר צבאי, אך הפסיכיאטר הצבאי לא התרשם שהחייל נתון במצב נפשי כזה המצדיק טיפול. גם במקרה כזה יהיה אפשר לטעון אחר כך להתרשלות של מערכת בריאות הנפש הצה"לית, ולהגיש תביעה למשרד הביטחון בגין הנזק שנגרם בגללה.

לאחר בדיקת הפסיכיאטר הצבאי, ייתכן וייקבע שאינכם כשירים יותר לבצע את תפקידכם, ותועברו לתפקיד אחר. במקרים מסוימים ייקבע כי אינכם כשירים להמשיך בשירותכם בשום תפקיד, ואז תועמדו בוועדה רפואית שתוריד לכם את הפרופיל הרפואי שלכם, באופן זמני או קבוע, ותשוחררו מהשירות. חשוב להדגיש, כי גם אם התגייסתם ללא פרופיל נפשי וללא שום אבחנה נפשית, והשתחררתם עם אבחנה של דיכאון, או כל אבחנה נפשית אחרת, ופרופיל נפשי – עובדה זו לכשעצמה אינה מהווה הוכחה שהדיכאון נגרם עקב השירות הצבאי, ויש להוכיח שלקיתם במחלה בגלל תנאי השירות ששירתם בהם, ולא בגלל שום גורם אחר. וכפי שכבר הבנתם, זו משימה לא פשוטה.

 

כיצד מגישים תביעה למשרד הביטחון בגין דיכאון בצבא

כמו בכל מחלה אחרת, על מנת שייקבע שהדיכאון נגרם או הוחמר בזמן ועקב השירות, יש להגיש למשרד הביטחון בקשה להכרת זכות, שהיא התביעה. יודגש כבר כעת כי מדובר בתביעה משפטית לכל דבר, ולכן חשוב לדעת כיצד לנסח את התביעה ואת הגורמים לדיכאון, בין אם מדובר בגורמי מתח ישירים שמקורם בתנאי השירות, ובין אם מדובר בגורמים עקיפים כמו מחדל ורשלנות של גורמי הפיקוד והרפואה הצה"ליים. מאחר ודיכאון הוא מחלה שמתפתחת באיטיות ובהדרגה, ולא תמיד יודעים לשים את האצבע על מועד התחלת המחלה, נתון שהוא חשוב בתביעה, רצוי לתמוך את התביעה בעדויות בכתב של חברים לשירות וניתן גם לצרף עדויות של בני המשפחה הקרובים שהיו עדים לשינוי שחל בהתנהגותו של החייל ויכולים לפרט את הלחצים הצבאיים שעליהם דיבר החייל.

כפי שהוסבר לעיל, יש חשיבות לפרט בפני הקב"ן את הלחצים שחוויתם בשירות, שכן מסמכים אלו הנם בעלי חשיבות בתביעה וכמובן יש לצרף אותם לתביעה. מהמסמכים הללו ניתן להתרשם מהמקור להתפתחות הבעיה בזמן אמת. יודגש כי מסמכים רפואיים נתפסים כמסמכים אובייקטיביים, ולכן אם הלחצים שחוויתם בשירות מפורטים בהם, זה בהחלט יכול לעזור לכם בהוכחת התביעה. אם לצערכם, אין באותם מסמכים פירוט של מה שחוויתם וייתכן וגרם לכם לדיכאון, זה עלול להקשות על הוכחת התביעה. ואם חלילה יש באותם מסמכים רפואיים דווקא גורמי מתח אזרחיים, כגון לחצים הנובעים עקב קשיים כלכליים בבית או מצב בריאותי של אחד מבני המשפחה או סתם כי החברה עזבה אתכם, כמובן שגם זה עשוי להקשות על הוכחת טענתכם שהגורם לדיכאון שלכם הוא השירות.

לאור המורכבות של תביעה שכזו, כמובן שרצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתביעות נגד משרד הביטחון כבר בשלב הראשוני.

מי שבוחן את התביעה ומחליט האם לקבל או לדחות אותה הוא קצין התגמולים. אם קצין התגמולים החליט לקבל את התביעה, תופנו לבדיקה בוועדה רפואית, בה יבחנו את רמת הפגיעה שנגרמה לכם, ובהתאם לכך, תיקבע דרגת הנכות שלכם. כמובן שרצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתביעות נגד משרד הביטחון גם בשלב השני של וועדה רפואית, על מנת להשיג את התוצאה המקסימלית עבורכם, שכן היקף הפיצוי, השיקום וההטבות להם תהיו זכאים, תלוי בגובה אחוזי הנכות שייקבעו לכם. לפירוט התגמולים להם אתם זכאים, אתם מוזמנים לקרוא את המאמר בנושא זה.

 

מה עושים במקרה שקצין התגמולים דחה את התביעה?

במידה ותביעתכם נדחתה, ניתן לערער על ההחלטה הזו לוועדת הערעורים שיושבת בתוך בית משפט השלום (כל אחד לפי אזור מגוריו). בשלב הערעור יש צורך בנוסף לתצהירים שהוגשו בשלב התביעה, גם להגיש חוות דעת רפואית של פסיכיאטר פרטי, בה הוא יפרט את הקשר הסיבתי הרפואי בין המחלה לשירות. בנוסף לכך, יש כמובן צורך להוכיח גם את הקשר הסיבתי המשפטי. זו מלאכה ששמורה לעורך דין לתביעות נגד משרד הביטחון. משרד עורכי דין גרינברג עוסק בתחום התביעות מול משרד הביטחון כבר שנים רבות, והוא בעל ניסיון רב בתביעות בכלל, ובתביעות הנוגעות לפגיעות נפשיות כולל דיכאון עקב שירות צבאי. אתם מוזמנים לפנות אלינו לקבלת סיוע וליווי משפטי ברמה הגבוהה ביותר.

בהחלט יכול להיות קשר בין דיכאון לשירות צבאי, לאור כול מיני סיבות כדוגמת כניסה למסגרת חדשה, התנהלות במצבי לחץ ואווירה של סטרס, וכן גם התנסות בפעולות שיכולות להיות לא פשוטות עבור חיילים כדוגמת ירייה בנשק.

באם אתם מרגישים דיכאון במסגרת השירות הצבאי שלכם לחצו כאן לקבלת מידע כיצד לפעול בנושא. יכול להיות להגיש תביעה על מנת לקבל הכרה במצב שלכם ובאחריות שיש לצבא בכך.

כמובן, דיכאון הוא מצב רפואי ועל כן, באם איש מקצוע נהג בכם בצורה רשלנית שהביאה לפגיעה בתפקוד או במצב שלכם, בהחלט ניתן לתבוע בגין כך ובמקרים מסוימים לקבל פיצוי.

כדי לקבל הכרה בדיכאון בצבא נדרש להגיש תביעה למשרד הביטחון ובה פירוט של המצב שאתם חשים. מומלץ להיעזר באיש מקצוע בשלב זה על מנת לקבל סיוע מקצועי ומיטבי בהליך.

דיכאון בצבא
דיכאון בצבא
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>