Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 117 ביקורות
×
js_loader

תאונת דרכים בצבא

חיילים וחיילות שנפגעו בתאונת דרכים בצבא רשאים להגיש תביעת פיצויים בגין הפגיעה שספגו. תביעות אלו שונות במהותן מתביעת נכות חוץ צבאית ולכן חשוב להכיר את הנהלים להגשתן וההתנהלות הנדרשת מהנפגעים לשם מימוש מלא של זכויותיהם. על כך במדריך שלפניכם.

 

תנאי הזכאות להגשת תביעת פיצויים בעקבות תאונת דרכים בצבא

חוק תגמולים ושיקום בישראל קובע כי רק חיילים המשרתים בשירות סדיר, חיילים בשירות קבע, או חיילי מילואים, רשאים להגיש למשרד הביטחון תביעה בגין תאונת דרכים בצבא. זאת בהתקיים אחד התנאים הבאים:

  1. התובע נחבל במסגרת תאונת דרכים שהתרחשה במהלך שירותו בצבא או בדרך לבסיס שלו או למשימה אחרת שנדרש לבצע במסגרת שירותו, או בדרכו חזרה מהם.
  2. התובע נפגע במהלך תקופת שירותו או בעקבות תנאי השירות שלו – למשל, במקרה של נהג צבאי.
  3. התובע נפגע במסגרת תאונת דרכים שהתרחשה בדרך לבסיס שלו או בדרכו חזרה מהבסיס לביתו.
  4. התובע נפגע בתאונת דרכים בזמן חופשה מהצבא.

 

הסייגים לעניין הזכאות לפיצוי בגין תאונת דרכים בצבא

קבלת פיצויים בגין תאונת דרכים בשירות הצבאי, מותנית בעמידה במספר תנאי סף מחייבים ובהם:

  1. התובע שהה מחוץ לבסיסו באישור, כלומר הוא לא עזב את הבסיס במסגרת נפקדות או עריקות.
  2. התובע לא סטה מהמסלול הקבוע שלו בין הבסיס לביתו למטרה שאין לה כל קשר לשירותו בצבא.
  3. אם תאונת הדרכים אירעה בזמן שהתובע היה בחופשה מהשירות, היא תוכר כתאונת דרכים במהלך השירות בצבא רק אם התרחשה כאשר החייל היה בדרכו מהבסיס ליעד החופשה שלו או בדרכו לבסיס מיעד החופשה. בהקשר להכרה בתאונות דרכים בצבא בזמן חופשות, חשוב לדעת שהחוק איננו מכסה חיילים בקבע ובמילואים, מאחר וכאשר הם יוצאים לחופשה בביתם, ביטוח משרד הביטחון, אינו מכסה אותם. במקרה כזה, תהיה להם אפשרות להגיש תביעה רק כנגד חברת הביטוח המבטחת אותם בפוליסת ביטוח פרטית (אם יש כזו) או למוסד לביטוח לאומי (בכפוף לתנאים מסוימים).

למי מגישים תביעה על תאונת דרכים בצבא?

הגשת תביעות פיצויים בעקבות תאונת דרכים צבאית היא נושא מעט מורכב מפאת האחריות שמוטלת על גורמים שונים בהקשר לתאונות אלו. חיילי צה"ל שנפגעו במסגרת תאונת דרכים במהלך שירותם, רשאים לתבוע פיצויים הן ממשרד הביטחון והן מחברת הביטוח. אולם על מנת לממש את הזכאות לפיצוי כספי כהלכה, יש להבין מה המשמעות הנלווית להגשת התביעה לכל אחד מהגורמים האפשריים.


הגשת תביעה לחברת הביטוח המבטחת את הרכב האזרחי

כאשר חייל מעורב בתאונת דרכים עם רכב אזרחי לא חלה עליו החובה להוכיח כי הנהג הפוגע אחראי לתאונה. בדומה לתאונות דרכים באזרחות, גם בתאונת דרכים במהלך השירות הצבאי חברת הביטוח שדרכה נרכש ביטוח החובה של הרכב נדרשת לשאת באחריות לתשלום הפיצויים לנפגע בתאונה (זאת למעט מקרים יוצאי דופן). להגשת תביעת פיצויים כנגד חברת הביטוח יש כמה יתרונות וחסרונות שחשוב לתת עליהם את הדעת:

היתרונות בהגשת התביעה לחברת הביטוח:

  1. אין צורך בהוכחת אשם בתאונה
  2. הפיצויים משולמים על כל דרגת נכות
  3. בעלי דרגות בכירות בצבא יכולים לקבל פיצויים גבוהים שהולמים את שכרם.

החסרונות בהגשת התביעה לחברת הביטוח:

  1. ההמתנה לפיצויים מחברת הביטוח היא ארוכה.
  2. חברת הביטוח לא מעניקה לנפגעי תאונות דרכים בצבא הטבות נוספות.
  3. מדובר בפיצוי חד פעמי

 

הגשת תביעה למשרד הביטחון בעקבות תאונות דרכים בצבא

חייל שנפגע בתאונת דרכים בצה"ל יכול כאמור לבחור אם להגיש את תביעתו לחברת הביטוח של הרכב המבוטח בביטוח חובה או למשרד הביטחון. במידה ועסקינן בתאונת דרכים הקשורה לפעילות הצבאית (גם אם מדובר על תאונה שהתרחשה במסגרת הנסיעה לבסיס בלבד), ישנה אפשרות להגיש את תביעה לטיפול משרד הביטחון.

גם במקרה בו הנפגע שהה בחופשה מהצבא, על פי חוק חיילים בחופשה הוא רשאי להגיש תביעת פיצויים ממשרד הביטחון. אולם לפני שפועלים, חשוב להכיר את היתרונות והחסרונות המגיעים עם בחירה בדרך הפעולה הזאת:

היתרונות בהגשת התביעה למשרד הביטחון:

  1. הליך מזורז ביחס לתביעת ביטוח אזרחית.
  2. אפשרות לקבלת פיצוי חודשי מתחדש לבעלי 20% נכות ומעלה.
  3. אפשרות לקבלת פיצויים מוגדלים במקרה של החמרת המצב של הנפגע בעתיד.
  4. זכאות לקבלת הטבות נלוות מלבד הפיצויים הכספיים, למשל הנחת ארנונה, הטבות בשכר לימוד במוסדות אקדמיים, הנחות מיסוי, סיוע במימון רכב, מימון חלקי של שירותי רפואה משלימה, ועוד – על פי אחוזי הנכות שנקבעו לנפגע.

החסרונות בהגשת התביעה למשרד הביטחון:

  1. הפיצויים משולמים רק עבור דרגת נכות של 10% ויותר או 20% נכות במקרה בו תאונת הדרכים התרחשה כשהחייל שהה בחופשה מהצבא.
  2. הקצבה אינה נקבעת כנגזרת של גובה שכר הנפגע. לכן בעלי דרגות בכירות בצבא מקבלים למעשה את אותם התגמולים כמו חיילים בעמדות זוטרות שנפגעו בתאונת דרכים שהתרחשה במהלך שירותם הצבאי.

 

באיזה מסלול תביעה עדיף לבחור במקרה של תאונת דרכים בצבא?

בין אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים שנגרמה כפועל יוצא של תנאי השירות שלכם בצבא ובין שתאונת הדרכים קרתה כשהייתם בחופשה מהצבא או מחוץ למסגרת מילוי תפקידכם, דעו שהחוק מאפשר לכם להגיש תביעת פיצויים על פגיעתכם. כאמור לעיל, לבחירה בכל אחד ממסלולי התביעה ישנם יתרונות וחסרונות מסוימים.

לכן על מנת שתוכלו לבחור במסלול התביעה שיניב לכם את הפיצויים הגבוהים ביותר ומכלול הזכויות המשתלם ביותר, צריך לבצע הערכת מצב מדויקת עד כמה שמתאפשר. בין היתר, תידרשו לאמוד את סיכויי ההצלחה בהגשת תביעת ביטוח אזרחית ביחס לסיכויים לקבלת פיצויים ממשרד הביטחון.

בנוסף, יהיה עליכם להעריך את דרגת הנכות שתקבע לכם במסגרת התביעה מול כל אחד מהגורמים הללו, כמו גם היקף הפיצוי שתוכלו לקבל מכל אחד מהם. הדרך הטובה ביותר בה שתוכלו לקבל החלטה מושכלת, אם כן, היא על ידי פנייה לסיוע משפטי מקצועי מטעם עורך דין משרד הביטחון.

 

שאלות ותשובות בנושא תאונת דרכים בצבא

להלן כמה שאלות ותשובות שעולות לעיתים קרובות לגבי תאונת דרכים צבא:

חיילים בשירות סדיר, בקבע ובמילואים, רשאים כולם להגיש תביעת פיצויים בגין תאונות דרכים בצבא. אולם חוק התגמולים והשיקום קובע שרק חיילים שנפגעו במהלך שירותם הצבאי או בעקבותיו (למשל נהגים צבאיים), רשאים לקבל פיצוי ממשרד הביטחון בשל פגיעתם.

ניתן להגיש תביעת פיצויים בעקבות תאונות דרכים בצה"ל הן לחברת הביטוח המבטחת את הרכב האזרחי והן למשרד הביטחון.

תביעת פיצויים על תאונות דרכים בצבא ניתן להגיש לאורך כל השירות הצבאי. כלומר חיילים רשאים להגיש תביעת פיצויים גם אם היו מעורבים בתאונת דרכים הקשורה באימון או פעילות מבצעית במילואים, גם בגין תאונה שאירעה על המסלול בין הבסיס לביתו של החייל וגם במידה והתאונה קרתה בדרכו של החייל לבסיס בו הוא משרת. כולל הגשת תביעות בעקבות תאונת דרכים שהתרחשה כשהחייל נסע בטרמפ במהלך שירותו.

להתייעצות משפטית לאחר תאונת דרכים בצבא כדאי לפנות לעו"ד תביעות משרד הביטחון שיוכל לייעץ לכם לאיזה גורם הכי כדאי להגיש את התביעה ולוודא כי תקבלו את מירב הזכויות המגיעות לכם.

תאונת דרכים בצבא
תאונת דרכים בצבא
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 117 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>