Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

מחלות במהלך השירות הצבאי

יש אנשים שעם הגיוס, האות החביבה עליהם הופכת להיות "גימל", אותה אות שמסמלת את האישור המיוחל להשתחרר הביתה עקב מחלה, עד להחלמה. בדרגות חומרה קלות יותר, ניתן לקבל גם "בית", אישור המאפשר מנוחה בבסיס ופטור מפעילות.

השירות הצבאי ארוך וממושך ולכן זה רק טבעי שכל חייל וכל חיילת יקבלו במהלך שירותם "בית" או "גימל" עקב מחלה במהלך השירות הצבאי. השירות אף מזמן לחייל שלל סיטואציות ייחודיות ומאמצות העשויות להוביל לפציעות ולמחלות. במאמר זה נדון בזכויות החולה שחלה במהלך השירות הצבאי.

 

מה נחשב למחלה במהלך השירות הצבאי

כל פגיעה גופנית- חיצונית, פנימית, פיזית או נפשית תיחשב למחלה. זו יכולה להיות מחלה ניכרת לעין או כזו החבויה בפנים הגוף. המחלה יכולה להיגרם כתוצאה מחבלה, ממאמץ יתר, מלחץ נפשי או מהתפרצות אוטואימונית. הגדרת השירות הצבאי מתחילה בתקופה שבה מתקשר המועמד לשירות הביטחון עם צה"ל ומבצע משימות בפקודתה, עד לתום השירות הסדיר.

בנוגע לחיילים בשירות קבע נדרשים תנאים נוספים לצורך הכרה במחלתם.  על מנת לקבל הכרה כנפגע, מאת קצין התגמולים, יש להוכיח שהמחלה קרתה עקב השירות הצבאי. הקשר הסיבתי הוא שמבסס את האחריות של המדינה על מצבו של החייל.

 

האם השירות הצבאי כשלעצמו מהווה זרז להתפרצות מחלות?

חשוב לזכור שהשירות הצבאי מלחיץ ברמות משתנות. לחץ ידוע כגורם העשוי לגרום לפציעות שונות, בין אם בשל הסחת דעת ובין אם בשל התפרצות מחלות פנימיות.

בנוסף, נציין כי במהלך השירות הצבאי, החייל עשוי להיות חשוף למאמץ פיזי לא שגרתי, לקולות ירי, אש, שעות שינה מועטות, נסיעות מרובות, תזונה מוגבלת, עבודה מאומצת, סטרס ואחריות חשיפה לחומרים כימיים ועוד. מצבים אלו מובילים לעיתים להתפרצותן של מחלות רדומות, לפציעות ולמחלות.

איך מקבלים הכרה כנכה צה"ל בנוגע למחלה שנגרמה בשירות הצבאי?

תהליך ההכרה כנכה צה"ל עשוי להיות ארוך ומתיש. יש להגיש תביעה לקצין התגמולים שבמשרד הביטחון שבה תיבחו המחלה הנטענת והנסיבות שבה היא קרתה. יש להוכיח קשר סיבתי בין המחלה לבין השירות הצבאי. ישנם מקרים שבהם ההוכחה קלה כמו במקרה של חבלה כתוצאה מירי בעת פעילות מבצעית.

אבל, איך מוכיחים התקרחות כתוצאה מלחץ? איך מוכיחים דיכאון נפשי כתוצאה משחיקה במסגרת שירות שגרתי? לשם כך מומלץ להיעזר במומחים שיעזרו לך להציג את הסיפור שלך בצורה הנכונה ביותר תוך הבאת ראיות ומסמכים נחוצים.


 

השתתפתי בגיבוש ליחידה מובחרת ונפצעתי בעת הגיבוש. האם מגיעות לי זכויות?

בוודאי שכן. מועמדים לגיוס נכללים אף הם בקרב הקבוצה הזכאית לזכויות, הקלות והטבות. באופן דומה גם המשתתפים בקורסים קדם צבאיים, בימי גיבוש ואימונים. עליך להגיש תביעה לזכאות אל מול קצין התגמולים במשרד הביטחון, ובהתאמה, ייקבעו זכויותיך.

 

לאחרונה החמירה אצלי פציעה שקרתה בצבא. מצבי הידרדר. מהן זכויותיי?

ככל שמחלתך החלה בשירות הצבאי ועקב השירות הצבאי, ניתן לעשות הערכת מצב מחודשת. נצטרך לבדוק בצורה יסודית מה היתה הפציעה בצבא, כיצד היא תועדה בזמן אמת וכמה זמן חלף מאז אותו אירוע. לאחר בחינת כל הנסיבות, נוכל להעריך מהם סיכוייך להיות מוכר כנכה צה"ל.

 

לסיכום

במקרה של מחלה שהתרחשה בשירות הצבאי ועקב השירות הצבאי, אפשר לנסות ולקבל הכרה כנכה צה"ל. מדובר בתהליך המתבצע אל מול קצין התגמולים שבאגף השיקום במשרד הביטחון. אנחנו, במשרד עורכי דין מאיר גרינברג ושות', עתירי ניסיון בתביעות אל מול משרד הביטחון. נשמח לייעץ לך ולדון באפשרויות העומדות בפניך. אנחנו נעזור לך למצות את הזכויות. באחריות.

מחלות במהלך השירות הצבאי
מחלות במהלך השירות הצבאי
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>