Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

נכות מוסבת לפי תקנה 9 בוועדה הרפואית במשרד הביטחון

אם הגעתם לקרוא את המאמר הזה, סימן שאתם כבר נכי צה"ל מוכרים עם אחוזי נכות בגין פגימה אחת או יותר. ייתכן שגם שמעתם את המושג "נכות מוסבת" שנקבעת לפי תקנה 9 הידועה.

מאמר זה אינו בסגנון "דע את זכויותיך" והוא גם לא עוסק באיך להגיש בקשה לוועדה רפואית חוזרת עקב החמרת מצב, ולא באיך לקבל תגמול מיוחד כזה או אחר. בנושאים אלו נכתב הרבה, כולל באתרנו (ואתם מוזמנים לקרוא את המאמרים בנושא זה), ורבים מכם אני מאמין גם התנסו בהגשת בקשה לוועדה רפואית חוזרת, ועשו זאת בעצמם או עם עורך דין משרד הביטחון. במאמר זה אני רוצה לדבר איתכם על הנכות שלא ידעתם שמגיעה לכם.

 

אחוזי הנכות שמגיעים לכם ממשרד הביטחון

ישנה נכות שכנראה מגיעה לכם, ולא רק שלא ידעתם שהיא מגיעה לכם, אלא שאם הייתם יודעים עליה ודורשים ומקבלים אותה, לא מעט מכם היה מעגל את אחוזי הנכות שלו כלפי מעלה מ 19% ל 20% או מ 49% ל 50%. המשמעות העיקרית של תוספת אחד אחוז נכות היא לא התוספת של כמה שקלים לתגמול החודשי, אלא הרבה מעבר לזה.

אם ניקח לדוגמה את המקרה של נכה שיש לו 49% נכות, ובדרך פשוטה יחסית היה יכול להעלות אותם ל 50%, הרי שהוא היה יכול לקבל רכב רפואי עם כל ההוצאות, ומדובר בהטבה משמעותית מאוד.

ובנוסף, הנכה היה יכול להגיש בקשה לתגמול "נצרך", במידה והוא היה עומד בכל הקריטריונים, שאחד מהם הוא שיש לו מינימום 50% נכות. תגמול "נצרך" למי שלא יודע, הוא תגמול מיוחד הניתן בנוסף על התגמול הבסיסי וסכומו עשוי להגיע לכ 10,000 ש"ח בחודש, תלוי בסטטוס של הנכה (רווק או נשוי, עם ילדים או בלי).

אז אותו נכה, שרק אחוז נכות אחד הפריד בינו ובין רכב רפואי או תגמול נצרך, הפסיד עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים לאורך השנים, חי חיי צמצום, הוציא הוצאות גדולות על נסיעות וכו', וכל זה רק בגלל שלא ידע שמגיעים לו עוד אחוזי נכות, שמהווים תוספת משמעותית מבחינת זכויות והטבות.

יוער כי לאחר שהנכה מגיש את הבקשה לוועדה רפואית חוזרת, נבדק בוועדה הרפואית, וזו מעלה את אחוזי נכותו, הוא לא מקבל את התגמול באופן רטרואקטיבי, אלא רק מיום הגשת הבקשה.

כנ"ל לגבי ההטבות והזכויות הנלוות לאחוזי נכותו החדשים, גם אותם יקבל רק מיום הגשת הבקשה. אבל אין מה "לבכות על חלב שנשפך" ואפשר להתנחם בעובדה שמאותו יום (בו הועלו אחוזי הנכות) והלאה אפשר להתחיל לחיות "כמו שראוי". אם גם לכם יש אחוזי נכות בשיעור שאינו עגול ואינכם בטוחים אם מגיעים לכם אחוזי נכות נוספים, אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו ולקבוע פגישת ייעוץ ללא תשלום וללא כל התחייבות מצדכם. כדאי שתעשו זאת כדי שלא "תבכו על חלב שנשפך".


 

נכות מוסבת: הנכות שמגיעה לכם ולא ידעתם

אז מה יכולה להיות אותה נכות שמגיעה לכם ולא ידעתם על קיומה? אני מדבר על נכות שבכלל לא חשבתם שמגיעה לכם, כמו למשל עבור צלקת ניתוחית שנגרמה לכם לאחר ניתוח שעברתם בקשר לנכות המוכרת שלכם, כאבי ראש, וכל מיני תופעות לוואי שנגרמות או מהנכויות המוכרות שלכם או כתוצאה מהטיפול התרופתי שאתם נוטלים בשל הנכויות המוכרות שלכם. לצערנו, יש לא מעט תרופות שגורמות לתופעות לוואי שליליות, חלקן חולפות וחלקן נותרות באופן קבוע, גם אם הפסקתם את הטיפול התרופתי.

דוגמה לכך יכולה להיות למשל: השמנה, פגיעה בכבד, כאבי ראש, הפרעות בלעיסה, צרבות, אולקוס, פגיעות אורולוגיות או בתחום המיני, פגיעות נפשיות וכו'. פגימות אלו נקראות פגימות מוסבות, ואחוזי הנכות בגינן יכולים להיקבע מ 1% והלאה.

במקרים הפשוטים גם תוספת של 1% נכות יכולה לשנות את המצב מקצה לקצה. במקרים החמורים, יכולות להתפתח מחלות קשות, שאחוזי הנכות בגינן יכולים להיקבע אפילו בשיעור גבוה יותר מהנכות המוכרת שגרמה להן.

דוגמאות למקרים בהם נתקלתי: מחלת סוכרת שמתפתחת כתוצאה מטיפול תרופתי שהנכה נוטל עקב מחלה נפשית ממנה הוא סובל; או מחלת הסרטן, שיכולה להתפתח כתוצאה מעישון כבד שנובע עקב מחלה נפשית קשה. אחוזי הנכות במקרים אלו יכולים להיקבע בשיעור של עשרות אחוזים.

על מנת לקבל הכרה בנכויות המוסבות, יש צורך תחילה לקשור את הנכויות המוסבות לנכויות המוכרות או לטיפול הניתן בגינן. מדובר בקשר סיבתי רפואי שאינו פשוט, אבל בהחלט אפשרי. קשר זה אמור להיות מבוסס על חוות דעת רפואית של מומחה רפואי מתאים שיקבע זאת בהסתמך על מאמרים וספרות רפואית מכובדת ומתאימה. משרדנו עובד עם טובי המומחים הרפואיים בארץ בכל תחום ותחום.

 

לסיכום

אם אתם נכי צה"ל מוכרים עם אחוזי נכות לא עגולים, בשיעור 19% או 49% נכות, בהחלט שווה לכם לבדוק עם עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות' איך אפשר להעלות את אחוזי הנכות כך שתקבלו את מה שמגיע לכם.

נכות מוסבת היא נכות אשר מוכרת בעקבות פגיעה או ביטוי של פגיעה שהוא לדוגמא תוצאת לוואי של פגיעה אחרת. לדוגמא צלקת, כוויה, השמנה או פגיעה באיברים פנימיים עקב טיפולים רפואיים. נכות מוסבת יכולה להיות מוכרת גם בשיעור אחוזי נכות נמוך כדוגמת אחוז אחד, אך התווספותה לשיעור אחוזי הנכות שכבר קיים מהווה הבדל גדול.

על מנת לקבל הכרה בגין נכות מוסבת, בדומה להכרה ממשרד הביטחון בכל נכות אחרת, נדרש התובע לקשר את הנכות לנכות שכבר קיימת אצלו על מנת שתחשב כמוסבת. כל זאת כחלק מהגשת תביעה אשר מטרתה לקבל הכרה בנכות וכן לקבל הכרה בכך שהיא מוסבת לנכות אחרת.

ראשית כל, אדם אשר קיבל שיעור אחוזי נכות כמעט עגול, כדוגמת 49 אחוזי נכות או 19 אחוזי נכות, מומלץ לנסות לקבל הכרה בנכות מוסבת על מנת לעבור למדרגה הבאה של שיעור אחוזי הנכות ולקבל זכויות רחבות יותר ואף שיפור בזכויות הקיימות כדוגמת היקף הפיצוי או הקצבה. אך גם לאנשים עם שיעור אחוזי נכות לא כפי שנכתב לעיל כדאי לבדוק זאת.

שימו לב שלא! למרות שהכרה בנכות מזכה בקצבאות ובפיצוי רטרואקטיבי, כאשר מדובר בהכרה בנכות מוסבת לא כך הדבר. על כן כדאי להגיש תביעה כמה שיותר מוקדם כדי לא לפספס את מה שמגיע לכם. חושבים שאתם זכאים להכרה בנכות? לחצו כאן ליצירת קשר עם מומחה בתחום.

נכות מוסבת לפי תקנה 9 בוועדה הרפואית במשרד הביטחון
נכות מוסבת לפי תקנה 9 בוועדה הרפואית במשרד הביטחון
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>