Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

טבלת תגמולים נכי צה"ל

כל חייל שלקה במחלה או ספג חבלה בעקבות שירותי הצבאי, רשאי לתבוע את משרד הביטחון על מנת לקבל הכרה כנכה צה"ל ולזכות באחוזי נכות, פיצויים כספיים והקלות נוספות. לשם כך, עליו להוכיח כי הפגיעה שחווה היא תולדה של השירות הצבאי, בין אם היא נפשית או גופנית. הליך תביעת משרד הביטחון הוא הליך לא פשוט, אך במידה והתביעה תתקבל, הדבר עשוי לזכות בתגמולים או פיצוי כספי גבוה. כל הפרטים במאמר הבא.

כיצד מקבלים הכרה כנכה צה"ל?

לשם קבלת ההכרה כנכה צה"ל, על החייל כשלב ראשון להגיש תביעה לקצין התגמולים של משרד הביטחון. בתביעה זו, עליו להוכיח כי בעקבות השירות הצבאי הוא סובל ממחלה או חבלה המעיבה על חיי היומיום ומצדיקה קבלת אחוזי נכות. פגיעה פעוטה לא תצדיק קבלת אחוזי נכות – על הפגיעה להיות משמעותית, ואפילו לפגום ביכולתו של החייל להתפרנס, להתנייד או להשתלב בחברה.

על החייל להוכיח את הקשר הסיבתי שבין השירות הצבאי לבין הפגיעה שחווה – הכוונה לכך היא הוכחת אחריות הצבא לפגיעה שנגרמה. לשם כך, על החייל להצטייד במסמכים רבים: עליו להביא כל תימוכין רפואי המוכיח את נכותו כמו מסמכי אשפוז ואסמכתאות רפואיות. כמו כן, עליו להציג הוכחות שיקשרו בין השירות הצבאי לשם הפגיעה, ולכן עליו לספק רישומים צבאיים המעידים על התפרצות או החמרת הפגיעה, חוות דעת רפואיות ופסיכולוגיות ועדויות נוספות.

אם יקבל קצין התגמולים את התביעה, יזומן החייל לוועדה רפואית. הוועדה הרפואית כוללת נציג אחד ברוב המקרים, שהוא גם בעל מומחיות לתחום הרפואי שבגינו החייל תובע פיצויים. בוועדה תינתן לחייל האפשרות לפרוש את טענותיו ולהציג מדוע הוא זכאי לפיצויים מצה"ל ולהציג את מסמכיו. אם ירצה בכך, יוכל החייל להביא עורך דין משרד הביטחון מטעמו לשם ייצוגו בוועדה.

עד שישים ימים לאחר הוועדה תתקבל הכרעה. לתובע יינתנו אחוזי נכות על הספקטרום שבין 0% ל- 100%, שמייצגים את מידת נכותו של התובע ואת יכולתו לתפקד כאדם מן השורה:

0% אחוזי נכות – אין זכאות לפיצויים.

1%-9% אחוזי נכות – אחוזי נכות אלו מקנים לתובע הכרה בהיותו נכה צה"ל, אך הם לא מקנים פיצויים.

10%-19% אחוזי נכות – אחוזי נכות אלו מקנים לתובע הכרה בהיותו נכה צה"ל ופיצויים חד פעמיים שסכומם גבוה.

20% אחוזי נכות, ומעלה – אחוזי נכות אלו מקנים לתובע הכרה בהיותו נכה צה"ל וקצבה חודשית. כמו כן, הם מקנים לתובע הקלות והטבות סוציאליות וסבסוד טיפולים רפואיים מסוימים.

אם לאדם יש יותר מפגיעה אחת, הפגיעה החמורה יותר תקבל את כל אחוזי הנכות המגיעה לה, בעוד הפגיעה המשנית תקבל את אחוזי הנכות המגיעים לה באופן יחסי מן האחוזים שנותרו לאחר החסרת אחוזי הנכות של הפגיעה המרכזית מ- 100. לדוגמא: הפגיעה המרכזית, שוויה 40 אחוזי נכות והפגיעה המשנית מצדיקה קבלת 15 אחוזי נכות. לכן, אחוזי הנכות הסופיים המגיעים על הפגיעה המשנית, יחושבו מתוך סך כולל של 60 אחוזים – לאחר שהופחתו ארבעים האחוזים של הפגיעה המרכזית מהמאה אחוזים הראשוניים. כלומר – הפגיעה המשנית מצדיקה קבלת 9 אחוזי נכות, כך שהסך הכולל של אחוזי הנכות שיינתן הוא 49 אחוזים.

 

טבלת התגמולים

כאמור, אחוזי הנכות השונים מקנים פיצויים שונים:

 

סכומי המענקים החד-פעמיים:

להלן טבלה המפרטת את גובה המענק החד פעמי שניתן למי שנקבעו להם בין 10% ל 19% נכות לצמיתות (סכומים אלו נכונים ל 1.1.2020 ומתעדכנים מדי שנה):

 

10 50,830.20 ש"ח
11 64,713.75 ש"ח
12 80,198.76 ש"ח
13 94,835.20 ש"ח
14 109,379.06 ש"ח
15 123,544.75 ש"ח
16 139,312.40 ש"ח
17 154,419.30 ש"ח
18 170,279.16 ש"ח
19 192,259.45 ש"ח

 

סכומי הקצבאות החודשיות:

20% אחוזי נכות, ומעלה – אחוזי נכות אלו מקנים לתובע הכרה בהיותו נכה צה"ל וקצבה חודשית. כמו כן, הם מקנים לתובע הקלות והטבות סוציאליות וסבסוד טיפולים רפואיים מסוימים. כל אחוז נכות (מעל 20%) שווה כ 47 ש"ח (נכון ל 1.1.2020). כך למשל 20% נכות מזכים בתגמול חודשי של כ 940 ש"ח. 30% נכות מזכים בתגמול חודשי של כ 1410 ש"ח. 100% נכות מזכים בתגמול חודשי של כ 4700 ש"ח.

החשיבות בתביעה היא אינה רק בקבלת אחוזי הנכות והפיצויים: חייל שקיבל הכרה כנכה צה"ל רשאי לגשת מדי חצי שנה לוועדות הרפואיות אם ברצונו לטעון כי חלה החמרה במצבו הרפואי, ואחוזי הנכות הנוכחיים אינם תואמים את מצבו הגופני. חשוב לזכור – כמו שהוועדה הרפואית רשאית להעלות את אחוזי הנכות, כך היא רשאית גם להפחיתם.

חשוב לדעת כי לאחר שלוש שנים מיום השחרור, תחול התיישנות על עילת התביעה, מלבד מקרים חריגים. לכן, חשוב לא להתמהמה, ולנקוט מידית בכל האמצעים לשם הגשת התביעה.

 

פיצויים נוספים

בהתאם למצבם הרפואי, לניידותם ולמצבם הכלכלי, נכי צה"ל שונים יהיו זכאים להטבות נוספות, וביניהן הקלות במיסים, התאמת הדירה לאדם בכיסא גלגלים, קבלת אישור לשם העסקת עובד סיעוד, מימון לימודים אקדמיים, קבלת תו נכה וחניית נכים אישית וכן הלאה.

 

כפי שניתן לראות, תביעת משרד הביטחון וקבלת אחוזי נכות יכולה לשנות את חייכם מהקצה אל הקצה: הפיצויים הכלכליים, ההכרה בנכות וההטבות הסוציאליות יקלו משמעותית על חיי היומיום שלכם ויאפשרו לכם השתלבות מהירה בחברה, על אף הקשיים הרפואיים.

עם זאת, הליך התביעה הוא אינו הליך פשוט, והוא מצריך מאמץ רב ובירוקרטיה רבה. לשם ייעול ההליך והגדלת הסיכויים לקבלת פיצויים גבוהים יותר, אנו ממליצים לשכור את שירותיו של עורך דין מיומן בתחום על מנת שינהל עבורכם את התביעה. בידינו ניסיון של למעלה מ- 70 שנים בתחום זה. אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם משרדנו כדי שנוכל ללוות אתכם ולהבטיח כי תקבלו את הזכויות והפיצויים המגיעים לכם.

טבלת התגמולים של משרד הביטחון מפרטת על הזכויות המגיעות לאדם שהוכר כנכה צה"ל בהתאם לשיעור אחוזי הנכות שניתנו. לדוגמא אילו פיצויים, קצבאות והטבות מגיעות לו בהתאם לשיעור אחוזי הנכות שקיבל.

על פי הטבלה גובה המענקים החד פעמיים שיינתנו למי שתקבע לו נכות בשיעור אחוזי נכות בטווח שבין 10 אחוזים ל-19 אחוזים נעים החל מ-50,830.20 ₪ עבור שיעור של 10 אחוזי נכות לבין 192,259.45 ₪ עבור שיעור של 19 אחוזי נכות.

אדם אשר קיבל נכות בשיעור של 0 אחוזים איננו זכאי כלל לפיצויים אודות מצבו. כמובן שעל החלטה זאת ניתן לערער ואם אתם אכן רוצים להגיש ערעור אנחנו מזמינים אתכם ללחוץ כאן לקבלת פרטים נוספים.

באם לאדם יש כמה פגיעות כך ששיעור אחוזי הנכות שונה ביניהן, הוא יהיה זכאי לקבל הכרה בשיעור אחוזי הנכות הגבוה ביותר מבין כל הפגיעות שקיבל הכרה בגינן. כלומר הזכויות יחושבו לו על פי שיעור אחוזי הנכות הגבוה מביניהן.

טבלת תגמולים נכי צה''ל
טבלת תגמולים נכי צה"ל
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>