Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

זכויות נכי צה"ל

כל אדם שהוא יוצא שירות כוחות הביטחון או צבא ההגנה לישראל, ולקה בחבלה או מחלה במהלך שירותו או בעקבותיו, רשאי להגיש בקשה להכרה כנכה צה"ל. במידה ומשרד הביטחון מוצא לנכון להכיר בו כנכה צה"ל, הנפגע זכאי לפיצויים כספיים ולשורה ארוכה של הקלות והטבות.

 

כיצד מקבלים הכרה כנכי צה"ל?

ראשית כל, יש להגיש תביעת פיצויים לקצין התגמולים של משרד הביטחון. לשם ההכרה כנכה צה"ל, על הנפגע להוכיח קשר סיבתי בין שירותו בכוחות הביטחון לבין המחלה או הפגיעה בה לקה, בין אם היא נפשית, פיזית, כרונית או זמנית. כמו כן, על הפגיעה להיות קשה ורצינית, ולהשפיע על שילובו של הנפגע בחברה או בשוק העבודה.

אם קצין התגמולים מקבל את הבקשה, הנפגע יזומן להתייצבות בפני וועדה רפואית, המורכבת מרופאים ומנציגי משרד הביטחון. במידה והוכחה זכאותו של הנפגע לאחוזי נכות, הוא יוכר כנכה צה"ל וכזכאי לפיצויים והקלות.

 

משמעות אחוזי הנכות

אחוזי הנכות מהווים אינדיקציה מספרית שמדרגת את מידת הנכות עמה מתמודד הנפגע. הם נעים על הספקטרום שבין 0% ל- 100%, כש- 100% מהווים אינדיקציה לנכות מלאה ומוחלטת.

0 אחוזי נכות – אין זכאות לפיצויים.

1-9 אחוזי נכות – אחוזי נכות אלו מקנים לתובע הכרה בהיותו נכה צה"ל, אך הם לא מקנים פיצויים.

10-19 אחוזי נכות – אחוזי נכות אלו מקנים לתובע הכרה בהיותו נכה צה"ל ופיצויים חד פעמיים שסכומם גבוה.

20 אחוזי נכות, ומעלה – אחוזי נכות אלו מקנים לתובע הכרה בהיותו נכה צה"ל וקצבה חודשית.

אחוזי נכות מקנים הקלות והטבות סוציאליות וסבסוד טיפולים רפואיים מסוימים, ואלו מפורטים בהמשך.

פיצויים ומענקים חד פעמיים

הפיצויים מוענקים בהתאם לאחוזי הנכות שקיבל הנפגע, ומעניקים לו פיצויים חודשיים או חד פעמיים.

אחוז הנכות       סכום המענק החד-פעמי
10% 49,299.95 ₪
11% 62,766.14 ₪
12% 77,784.36 ₪
13% 91,980.92 ₪
14% 106,086.18  ₪
15% 119,826.26 ₪
16% 135,118.38  ₪
17% 149,771.42  ₪
18% 165,154.83  ₪
19% 186,472.49  ₪
אחוז הנכות   סכום הקצבה החודשית
20% 912.96 ₪
30% 1,369.44 ₪
40% 1,825.92  ₪
50% 2,282.41  ₪
60% 2,738.89 ₪
70% 3,195.37  ₪
80% 3,651.85 ₪
90% 4,108.33  ₪
100% 4,564.81  ₪
יותר מ- 100% 6,390.73 ₪

 

הטבות בתחום התחבורה

נכה צה"ל זכאי לקבל שני תווי חנייה עבור שני רכבים כל עוד הם משמשים אותו באופן קבוע, גם אם הם אינם בבעלותו. התו מקנה אפשרות לחנות במקומות חנייה המיועדים לנכים ומקומות חנייה שהחנייה אסורה בהם, בהתאם לכללים מסוימים. עבור מי שנמצא זכאי, הרשות המוניציפלית תקצה עבורו מקום חנייה בלעדי ליד ביתו, המותאם לצרכיו.

מקום חנייה זה יינתן בתנאי שהנכה זקוק לכיסא גלגלים ולרכב לשם התניידותו, וכמובן שאין בבעלותו מקום חנייה פרטי. תנאי מקדים לכך הוא היותו בעל 90 אחוזי נכות, אך בהתאם לשיקול דעתה של הרשות אליה משתייך, ניתן לקבל מקום חנייה מוקצה גם אם הוא בעל אחוזי נכות נמוכים מכך.


 

הטבות בתחום הדיור

משרד הבינוי והשיכון ומשרד הביטחון מציעים סיוע בהתאמת דירתו של הנכה לתנאיו החדשים. לשם כך, על הנכה להיות בעל תנועה או תפקוד מוגבלים בעקבות פגיעה במערכת העצבית, חבלה או מחלה מסוימת, או שהוא מוכרח להתנייד באמצעות קביים, כיסא גלגלים ועוד. הסיוע יכול להתבטא בהרחבת דרכי מעבר, התקנת מעלונים, התאמת חדר האמבטיה והשירותים למצבו הפיזי של הנכה וכן הלאה. במידה שחלה הרעה במצבו של הנכה, ניתן לבקש התאמה נוספת לדירתו. הסיוע יינתן באמצעות מענקים או הלוואות בתנאים נוחים, בהתאם למצבו של הנכה.

 

הטבות מימון לימודים

כאשר נכה צה"ל הוא בעל 20 אחוזי נכות ומעלה (או 10 אחוזים ומעלה אם קיבל הכרה לפני 1996) הוא זכאי למימון לימודיו, אם הוא זקוק להשתלמות מקצועית לצורך משרתו, או שהוא חסר מקצוע מלכתחילה או בשל פציעתו. המימון כולל את שכר הלימוד, דמי ההרשמה, קורסי השלמה שהנכה זקוק להם לשם קבלה.

במידה שהסטודנט אינו עובד והוא לומד בתכנית לימודית מלאה, הוא יהיה זכאי לדמי מחייה. מלבד זאת, הסטודנט יקבל מענק שנתי בסך כמה מאות שקלים לשם מימון ספרים וציוד לימודי. המימון יינתן רק עבור מוסדות המוכרים על ידי משרד הביטחון, כולל לימודים בחו"ל.

 

הקלות כלליות

נכה צה"ל העונה לקריטריונים מסוימים זכאי להנחות בחשבון המים, החשמל, עמלות הבנקים, מס הכנסה וארנונה. בנוסף, במידה שהנכה זקוק לטיפול סיעודי במשרה מלאה, יקבל היתר להעסקת עובד זר לשם סיוע צמוד.

פטורים מתשלום במקומות ציבוריים למלווה או פטור מהמתנה יכולים להינתן לנכה צה"ל המתמודד עם קשיים נפשיים. הטבות נוספות יכולות להתבטא בהנחות בבתי עסק מטעם ארגון נכי צה"ל, הנחות בכניסה לאתרים ומוזיאונים ועוד.

 

כפי שניתן לראות, המדינה מציעה סיוע רחב עבור נכי צה"ל שזכו להכרה ממשרד הביטחון. הסיוע הכספי וההקלות יכולים להקל מאוד על חייכם, והפיצויים יכולים להסתכם בסכומים גבוהים, ועל כן אנו ממליצים בחום שלא לדחות את הגשת התביעה אלא לגשת לכך מיד.

אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם משרדנו, על מנת שנסייע לכם לקבל את הזכויות המגיעות לכם. בידינו ניסיון של למעלה מ- 70 שנים בתחומים אלה, ונשמח לעמוד לשירותכם וללוות אתכם בכל שלב ושלב, על מנת שתוכלו לקבל הקלות והטבות שיקלו על חייכם ויאפשרו לכם להמשיך בשגרה ככל שאפשר.

זכויות נכי צה"ל, כשמן כן הן, ניתנות לנכי צה"ל. על מנת להיות מוכר כנכה צה"ל צריך משרד הביטחון, בפרט קצין התגמולים, לאשר הכרה בנכות ויתרה מכך, לאשר שאכן הנכות נגרמה כתוצאה משירותו הצבאי של האדם.

ישנו מגוון רחב של זכויות שניתנות לנכי צה"ל, כל זכות ניתנת בהתאם לקריטריונים ולתנאים מסוימים. באופן כללי, רוב הזכויות מחולקות על פי שיעור אחוזי הנכות לו זכאי האדם אשר תובע לקבלן. ברור כי ככל ששיעור אחוזי הנכות גבוה יותר, כך יהיה הוא זכאי לקבל יותר זכויות.

חשוב לדעת שבהחלט כן! מעבר לזכות לקבל מענק כספי לאחר הכרה בנכות וכן קצבה חודשית בהתאם לשיעור אחוזי הנכות שנקבעו. ישנן זכויות לדוגמא בתחום הדיור והלימודים. באם קיבלתם הכרה בנכות צה"ל או שאתם חושבים שמגיעה לכם הכרה לחצו כאן לדעת בדיוק מה מגיע לכם ואיך לקבל זאת.

על מנת להיות זכאים לזכויות נכי צה"ל, ראשית יש לקבל הכרה ממשרד הביטחון בנכות כתוצאה משירות צבאי. כמו כן, על מנת לקבל את ההכרה נדרש האדם להגיש תביעה למשרד הביטחון ובה פירוט אודות מצבו הרפואי וכן הקשר של המצב לשירותו הצבאי.

זכויות נכי צה''ל
זכויות נכי צה"ל
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>