Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

אי ביצוע מעקב רפואי בצבא

אחד מתחומי האחריות של צה"ל כלפי החיילים המשרתים בו הוא השמירה על בריאותם. לטובת משימה חשובה זו, נדרש מתן טיפול רפואי ברמה גבוהה. הענקת טיפול רפואי איכותי נשענת, מטבע הדברים, על יכולתה של המערכת הרפואית לבצע מעקב שוטף אחר מצבו הבריאותי של המטופל, ובפרט כאשר קיימת היסטוריה של בעיות בריאותיות ותלונות מצד המטופל על כאבים או ליקויים שונים.

 

אי ביצוע מעקב רפואי בצבא – היבט כללי

בהיבט זה, לא אמור להיות כל שוני בין הרפואה הציבורית לבין מערכת הרפואה בצבא. אולם הלכה למעשה, אי ביצוע מעקב רפואי בצבא הוא מחדל שמתרחש במקרים לא מעטים ומשפיע באופן חמור על מצבם הבריאותי של חיילים גם בטווח הארוך. היות ואי ביצוע מעקב רפואי בצבא מהווה מחדל חמור הנושא השלכות מרחיקות לכת על הנפגע גם אחרי שחרורו מהשירות הצבאי, החוק בישראל מאפשר להגיש תביעת פיצויים במקרים כאלו, כפי שנפרט במסגרת זו.

 

אי ביצוע מעקב רפואי בצבא הוא בגדר רשלנות רפואית

רשלנות רפואית היא כשל שניתן למנוע בהענקת עזרה רפואית לסוגיה, העלול להתרחש גם בשלב האבחון של ליקויים בריאותיים וגם בשלבי הטיפול בהם. רשלנות רפואית עלולה להופיע במגוון תצורות ובכללן: מחדל באבחון מחלה, מחדל בטיפול במחלה שאפשר היה לרפאה, ואף במניעת הישנות של מחלות, באמצעות מעקב רפואי הולם.

אי ביצוע מעקב רפואי בצבא – במה מדובר בעצם?

אי ביצוע מעקב רפואי בצבא הינו מחדל שבמסגרתו רופא צבאי כושל בטיפול במחלה של חייל, במניעת החמרה במצבו הרפואי או באבחון הישנותה של בעיה רפואית שדווחה בעבר, למרות שניתן היה לכאורה למנוע זאת על ידי ביצוע מעקב רפואי מסודר.


 

על ההשלכות של אי ביצוע מעקב רפואי בצבא

חיילים רבים נזקקים לקבלת טיפול רפואי במסגרת השירות הצבאי שלהם בצה"ל, נפגעים מאבחון באיחור או אי אבחון של בעיות בריאותיות שונות. לעתים הכשל באבחון ליקוי בריאותי חמור במועד הרלוונטי ניתן היה למניעה בקלות יתרה על ידי ביצוע מעקב רפואי שגרתי אחר המצב הבריאותי של המטופל, אך עקב מגבלות המערכת הצבאית, הדבר אינו מתקיים בפועל – מה שעשוי להוביל להשלכות הרות גורל עבור חייל.

 

נכות קבועה ואף מוות

בין ההשלכות היותר חמורות של אי ביצוע מעקב רפואי בצבא ניתן למנות: נכות קבועה ואף מוות.

 

מה מוביל לאי ביצוע מעקב רפואי בצבא?

אי ביצוע מעקב רפואי בצבא עלול לנבוע ממספר גורמים. ישנם מקרים אשר בהם מעקב אחר מצבו הבריאותי של חייל במערך הרפואה הצבאי אינו מתבצע מפאת מחסור בכוח אדם עם הכשרה רפואית הולמת. לעיתים במקרים "נופלים בין הכיסאות" מאחר וכוח עזר רפואי בצבא מורכב רובו ככולו חיילים צעירים יחסית בעלי ניסיון מקצועי מוגבל.

 

במקרים אחרים

במקרים אחרים, הדבר עשוי לנבוע דווקא מעומסי עבודה כבדים בלתי מידתיים במרפאות הצבא. ישנם גם מקרים אשר בהם אי ביצוע מעקב רפואי בצבא נובע מהיעדרו של ציוד רפואי מתקדם במרפאות הצה"ליות, ובפרט באילו הנמצאות בבסיסים הקרביים – שם חסרים ברבים מהמקרים האמצעים המקצועיים והידע הנדרש למתן טיפול רפואי וביצוע מעקב שוטף ברמה המתאפשרת במסגרת הרפואה האזרחית.

 

אי ביצוע מעקב רפואי בצבא כתוצר של מחסור במשאבים

לאור המחסור בכוח אדם מיומן ומנוסה במערכת הרפואה הצבאית, לצד ציוד רפואי זמין ומתקדם, חווים גורמי הרפואה במערכת הצבאית קושי ניכר, לפרקים, בהתמודדות עם עומסי העבודה ומתן טיפול רפואי איכותי, עקבי ואישי לחיילי צה"ל הסובלים מליקויים בריאותיים המחייבים מעקב.
במצב כזה בעיות רפואיות שניתן היה להתמודד עימן על נקלה בעזרת גילוי מוקדם, עלולות להפוך למחלה או פציעה מורכבת שעשויה להוביל לסיבוכים.

 

לוחמים בצה"ל חשופים יותר לאי ביצוע מעקב רפואי בצבא

לוחמים בצבא נוטים להיות חשופים יותר לפגיעות בריאותיות בעקבות אי ביצוע מעקב רפואי בצבא. זאת משום שבמקרים רבים מרפאות השטח לא מצוידות בכלים מתאימים לביצוע בדיקות רפואיות מקצועיות וכך מקרים שונים של ליקויים בריאותיים עלולים "ליפול בין הכסאות".

 

מה אומר החוק בנוגע לאי ביצוע מעקב רפואי בצבא?

החוק בישראל קובע שאי ביצוע מעקב רפואי בצבא מוגדר בחזקת רשלנות רפואית בצבא במידה וניתן להוכיח כי הפגיעה בבריאותו של הנפגע אירעה במהלך שירותו הצבאי שלו או כתוצר של תנאי השירות שלו. על מנת שהתובע בתביעת רשלנות רפואית בגין אי ביצוע מעקב רפואי בצבא, יכול לקבל הכרה בזכאותו לפיצויים, יהיה עליו להגיש לוועדה הרפואית העוסקת בבחינת תביעות.

 

בקשה בצירוף אישורים רפואיים רלוונטיים

בקשה בצירוף אישורים רפואיים רלוונטיים ועדויות בכתב של מפקדיו וגורמים אחרים שהיו עדים למצבו הרפואי והטיפול בו (או היעדרו) מול מנגנוני הרפואה בצבא. חשוב לציין שכאשר מדובר על אי ביצוע מעקב רפואי בצבא, במקרים מסוימים עלולה לחול תקופת התיישנות של 3 שנים על המקרה, שלאחריה לא תהיה אפשרות להגיש תביעת פיצויים בגין אי ביצוע מעקב רפואי בצבא.

 

כיצד ניתן לקבל פיצוי במקרים של אי ביצוע מעקב רפואי בצבא

על מנת לקבל פיצויים בגין אי ביצוע מעקב רפואי בצבא, יש להגיש תביעת נזיקין נגד משרד הביטחון על ידי הגשה של תביעה לקצין התגמולים. כדי שהתביעה תתקבל, התובע יאלץ להוכיח את קיומו של הקשר הסיבתי העובדתי (כפי שהוסבר מעלה) בין רמת הטיפול הרפואי שסופק לו (או שלא) במסגרת שירותו הצבאי לבין ההרעה שחווה במצבו הרפואי.

 

לטובת העניין

לטובת העניין, חייל שחלה בסרטן העור עשוי לטעון שדיווח על הנגע הסרטני במסגרת שירותו הצבאי אך עקב אי ביצוע מעקב רפואי בצבא, הנגע מתפשט והפך לגידול ממאיר שמחייב טיפול אונקולוגי מורכב. במצב כזה עשויה להיות לחייל עילה להגשת תביעת פיצויים בשל אי ביצוע מעקב רפואי בצבא.

 

על הצורך בחוות דעת מומחה בהגשת תביעה

כדי שתביעה בשל אי ביצוע מעקב רפואי בצבא תתקבל, נחוצה במקרים רבים חוות דעת רפואית מטעם מומחה, שתכליתה הינה להוכיח את טענת התביעה כי הפגיעה בבריאות התובע אכן אירעה במסגרת שירותו בצבא. יתרה מכך, מטרתה של חוות הדעת הרפואית הינה להוכיח שמתקיים קשר סיבתי מוכח בין אי ביצוע מעקב רפואי בצבא לבין הנזקים שנגרמו לו.

 

אי ביצוע מעקב רפואי בצבא מהווה עילה להגשת תביעת פיצויים למשרד הביטחון

אף שאי ביצוע מעקב רפואי בצבא מהווה עילה להגשת תביעת פיצויים למשרד הביטחון, חשוב להיות ערוכים לשלל האתגרים הביורוקרטים שמזמנת האינטראקציה עם משרד הביטחון בנושא זה. לכן מומלץ מאוד לקבל סיוע משפטי מקצועי של עורך דין המתמחה בהגשת תביעות רשלנות רפואית למשרד הביטחון.

סיוע של עורך דין רשלנות רפואית בצבא יכול לקצר מאוד תהליכים עבור נפגעי אי ביצוע מעקב רפואי בצבא ולסייע בקבלת פיצויים בתוך פרק זמן סביר.

 

בריאותכם נפגעה בעקבות אי ביצוע מעקב רפואי בצבא? כך תפעלו!

היה ונפגעתם מאי ביצוע מעקב רפואי בצבא, כדאי לפנות לקבלת סיוע משפטי של עורך דין מנוסה המתמחה בהגשת תביעות רשלנות רפואית למשרד הביטחון. בעזרת ליווי משפטי של משרד עורכי דין עם ניסיון ענף בהתנהלות מול גורמי משרד הביטחון והמערכת הצבאית, ניתן לשפר את הסיכויים לכך שבית המשפט יפסוק פיצויים לטובת התובע.

במסגרת שירותו הצבאי של חייל הוא אמור לקבל שירות רפואי במסגרת הצבאית בכול נושא שבו הוא צריך טיפול רפואי. בדומה לאזרחות, כאשר המערכת הרפואית הצבאית לא מבצעת מעקב רפואי כאשר זאת נדרש, מדובר באי מעקב רפואי בצבא ולעיתים זאת יכול לגרום להחמרה במצבו הרפואי של החייל.

חשוב לדעת שאכן כן, למרות שמדובר במסגרת צבאית שאמורה לתת מענה לקהל מאוד גדול תוך המשך ניהול שגרתו הצבאית של החייל, אין זה אמור לפגוע במעקב הרפואי שמגיע לו. באם אי ביצוע המעקב גרם להחמרה במצבו הרפואי כדוגמת אי גילוי משהו שהיה ניתן למנוע בזמן, תהיה זאת רשלנות רפואית.

אי ביצוע מעקב רפואי יכולה להביא לפגיעה עקב איחור באבחון או אפילו אי אבחון של מצבים רפואיים חמורים. במקרים בהם מתפספס אבחון של מקרה רפואי חמור, כדוגמת סרטן, יכול אי המעקב להביא לכדי פגיעה חמורה כדוגמת נכות קבועה אצל החייל.

בשל כך שמדובר ברשלנות רפואית במסגרת מתן שירות רפואי צבאי, יכול חייל אשר היה חשוף לאי ביצוע מעקב רפואי במסגרת הצבא לתבוע בגין כך תוך מטרה להיות מוכר כקורבן לרשלנות רפואית ולהיות זכאי לפיצויים.

 

אי ביצוע מעקב רפואי בצבא
אי ביצוע מעקב רפואי בצבא
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>