Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

רשלנות רפואית בטיפול בחיילים בשירות קרבי

פריצת דיסק, פגיעה בשמיעה ופוסט טראומה הם רק מעט מהדוגמאות האפשריות לפגיעות שעמם מתמודדים חיילים בשירות קרבי.
רשלנות רפואית בטיפול בחיילים בשירות קרבי עשויה להתרחש באבחון מדויק של הפגיעה או המחלה, טיפול לקוי או היעדר טיפול, מתן טיפול תרופתי לקוי, שיהוי במענה הרפואי, חריגה מהסטנדרטים הרפואיים ועוד, מה שעשוי להקים עילה לתביעת פיצויים כנגד משרד הביטחון.

 

טיפול בחיילים בשירות קרבי

השירות הצבאי מזמן לחיילים הקרביים עומסים רבים בהיבט הפיזי ובהיבט הנפשי. רק לאחרונה עלה מחדש נושא ההכרה בנפגעי הנפש והקשיים שנערמים בפניהם בדרך לקבלת כספים ממשרד הביטחון, שבו דובר גם על ההבדל העמוק והטראגי שבין פציעה פיזית ניכרת וברורה לבין פציעה נפשית "שקופה" לחלוטין.

מאחר ושכיחותן של הפגיעות הבריאותיות בקרב חיילים קרביים גדולה במיוחד, מתרחשים לא פעם גם מקרי רשלנות רפואית שמקורם בטיפול לקוי או הימנעות מטיפול בחייל שניזוק. במקרים אלו חשוב לפנות לעורך דין המתמחה בתביעות רשלנות רפואית בצבא ומכיר היטב את אפשרויות התביעה ומדיניות המערכת הצבאית, כיצד להגיש תביעה מתאימה ולקבל פיצויים.

רשלנות רפואית בטיפול בפריקת כתף

 

הגורם לפריקת כתף

פריקה של הכתף מתרחשת עקב תנועה חדה שהייתה בה מעורבות של כוח התנגדות חיצוני. למשל חייל שמבצע אימון שטח ובמהלכו נופל כך שהכתף שלו זזה ממקומה. פריקת כתף שהתרחשה צפויה לגרום לפריקות חוזרות ורבות בעתיד, כל אחת מהן עשויה לעורר דלקת מקומית חריפה עד כדי השבתה פיזית של החייל והשלכות חמורות של דלקות וזיהומים גם באזורי גוף אחרים בהיעדר טיפול.

המשך באימון / לחימה

רשלנות במקרה זה תתבטא בחוסר מענה מיידי לפריקה כך שהחייל ממשיך באימון השגרתי או הלחימה, בלימת האפשרות לקבל טיפול רפואי מתאים במצב של פריקה חוזרת או בעת התפתחות דלקת, מתן טיפול תרופתי שגוי לחייל שסובל מפריקת כתף, אבחון שגוי של הבעיה מאחר והחייל מתלונן על כאבים באזור גופני אחר (הקרנה של הכאבים) ועוד.

 

רשלנות רפואית באבחון קרע במיניסקוס

המיניסקוס שומר על מפרק הברך ומתפקד כבולם זעזועים. הוא מורכב ממיניסקוס פנימי (לטראלי) וחיצוני (מדיאלי) ובעת סיבוב יתר או עומס קיצוני על הרגל, הלוחם עשוי לחוות בו קרע. פגיעת מיניסקוס גורמת לכאבים אקוטיים ובהיעדר טיפול מתאים תפגע באופן ממושך ואף צמית במפרק הברך כולו.

רשלנות רפואית לעניין זה תתבטא באבחון של הקרע על ידי הימנעות משליחת החייל לבדיקה רפואית, פענוח שגוי של בדיקת הרנטגן, מתן טיפול שגוי והימנעות מתלונות החייל (מתן משכך כאבים למשל ללא המשך בדיקה מתאימה).


רשלנות רפואית בטיפול בשבר בכף היד

 

עצם הרדיוס / הסירה

שבר הרדיוס או שבר בעצם הסירה (סקפוייד) נפוצים במיוחד אצל לוחמים ביחידות הצהליות ונגרמים כאשר החייל נופל כשידו מושטת קדימה. היקף הפגיעה בדרך כלל מתרחש מאוחר יותר, במצב שבו כבר צריך לנתח את היד הפגועה כדי לאחות כראוי את העצמות. בטווח הרחוק עשוי שבר שכזה לפגוע בתנועת כף היד וליצור כאבים משמעותיים לאורך כל החיים. פגיעה שכזו זכאית גם לאחוזי נכות.

 

התעלמות מתלונות על כאב

רשלנות רפואית בנושא זה אם כך תתבטא במצב שבו התרחשה התעלמות מתלונות החייל או שניתן לו טיפול בסיסי ביותר כמו משכך כאבים ותו לא. אם החייל סובל מפגיעה מובחנת ועדיין לא מקבל טיפול מתאים, עשויה להיווצר לו פגיעה צמיתה עקב רשלנות רפואית חמורה ביותר.

 

רשלנות רפואית בטיפול בשברי קרסול

שבר בקרסול נגרם כתוצאה מחבלה קשה ומאופיין בקושי בהליכה ונפיחות ניכרת. את שבר זה מאבחנים על ידי רנטגן והטיפול בו מתרחש באמצעות ניתוח קיבוע. רשלנות רפואית שתתבטא בעיכוב שליחת החייל לביצוע רנטגן, אבחון שגוי של הרנטגן או סיכול פנייתו של החייל לניתוח שנקבע לו עלולה ליצור בטווח הרחוק קושי ומגבלה בטווח תנועת הקרסול, דבר שאף מקנה אחוזי נכות.

 

רשלנות רפואית באבחון פריצת דיסק

פריצות ובלטים הם מצבים אופייניים שמתרחשים במסגרת השירות הצבאי כתוצאה מעומס ממושך שהחייל הקרבי נושא על גבו או עקב חבלה כלשהי שנגרמה לו. כאן יהיה צורך להוכיח קשר מפורש בין הנזק שנגרם לחייל לבין שירותו הצבאי ואופי השירות, שבמסגרתם התרחשה רשלנות רפואית שגרמה להחמרת הנזק.

מאחר ופריצת הדיסק נגרמת לעתים גם בשל ניוון טבעי של הגוף, חשוב שעורך דין מומחה יבדוק את סיכויי תביעת הרשלנות ויצביע על הקשר המדויק שבין גרימת הרשלנות לנזק החמור שנגרם לחייל בעקבות פריצת דיסק שלא אותרה או טופלה בזמן.

 

רשלנות רפואית בטיפול בפגיעה בשמיעה

רעשי ירייה, רימונים או כלים צבאיים שונים חושפים את החיילים הקרביים לירידה חמורה בשמיעה לרבות התחרשות חלקית או מלאה, טנטון באוזניים ועוד נזקים שונים ורבים. רשלנות במקרה זה מתבטאת לא פעם באי הפניה לטיפול למרות תלונות החייל, ניסיונות לבדיקה פנימית ביחידה ללא שליחתו לרופא מומחה, שגיאה באבחון חומרת הפגיעה או היעדר הניסיונות לבלום הידרדרות על ידי טיפול רפואי מתאים.

 

רשלנות רפואית בשירות קרבי – פוסט טראומה

הפרעה פוסט טראומטית היא נושא טעון ומורכב מאחר שהוא מכיל התמודדות אישית עם טרגדיות וסיטואציות מטלטלות קשות שמקשות על התפקוד היומיומי בהווה ובעתיד. חיילים קרביים נדרשים ללחימה אקטיבית שכוללת בין היתר מקרים של כאב, מוות ופחד משמעותיים ביותר שמצלקים נפשית ומשפיעים על נפשו של אדם כה צעיר.

רק אם הפוסט טראומה התעוררה עוד במהלך השירות הצבאי ולא זכתה לטיפול הולם כך שנגרם נזק נוסף לנפגע, היא תיחשב כרשלנות רפואית. כל עוד מדובר באבחון פוסט טראומה שנקבע לאחר השירות הצבאי, יהיה ניתן לדרוש הכרה במצב מטעם משרד הביטחון ולקבל קצבה מתאימה.

עניין נוסף שחשוב להדגיש הוא שלהבדיל מתביעות אחרות שמוגשות בגין רשלנות רפואית, תביעות שעוסקות בפוסט טראומה אינן ברות התיישנות, מאחר וההפרעה עשויה להתעורר גם שנים אחרי השירות הצבאי.

 

תביעות רשלנות רפואית בקרב חיילים קרביים

 

רפואה צבאית – פרטית

באופן כללי, כל תביעת רשלנות רפואית אמורה להוכיח קשר סיבתי בין ההתרשלות לבין הנזק שנגרם. כך לדוגמה, חייל שמתלונן כבר שבועות ארוכים על קשיים בתנועתיות הכתף אך רופא היחידה טוען שמשכך כאבים ומנוחה ביחידה יפתרו את הבעיה ובבדיקת רופא פרטית מתגלה כי הכתף נפרקה וכעת היא גם סובלת מזיהום שמביא עמו שורה של בעיות נוספות.

 

תיעוד הפניות

בכל מצב שכזה חשוב שכל הממצאים הרפואיים, התלונות, ההפניות, המרשמים והפגיעות יהיו מתועדים בצורה מדויקת. חשוב למלא דו"ח פציעה בסמוך לכל אירוע פציעה שהתרחש לחייל ולהחתים עליו את המפקדים הישירים. חשוב שלחייל יישאר העתק מדו"ח זה ובמידת האפשר העתקים גם של יתר המסמכים הרפואיים (מה שיקל מאוחר יותר על איסוף התיעוד הרפואי).

 

תביעת משרד הביטחון

כמובן שמלבד תיק תביעת הפיצויים בגין הרשלנות שנגרמה יהיה אפשר להגיש תביעה למשרד הביטחון ולדרוש הכרה כנכי צה"ל. תביעות אלו אורכות פרקי זמן ארוכים של שנים ולכן סכום הפיצויים צפוי לכסות על הוצאות שונות בתקופת הביניים.

 

ייצוג משפטי מול הצבא בתביעות רשלנות רפואית בטיפול בחיילים בשירות קרבי

משרד עורכי דין גרינברג ושות' מתמחה בתביעות משרד הביטחון ומייצג את כל אנשי כוחות הביטחון עד למיצוי זכויותיהם מול משרד הביטחון וקצין התגמולים, וועדות רפואיות, והמוסד לביטוח הלאומי. אם עברתם אירוע רשלנות רפואית כחיילים קרביים ונגרם לכם נזק מאותה הרשלנות תוכלו לקבל ייעוץ, ליווי וייצוג מתאימים כדי להגיש תביעה למשרד הביטחון ולהכיר בנכות שנגרמה לכם.

חיילים בשירות קרבי חשופים למצבים גופניים אשר מביאים אותם לקיצון. פציעות ופגיעות שחווים חיילים קרביים בגופם הן נפוצות מאוד ולעיתים הם אינם מקבלים טיפול הולם ואפילו ממשיכים עם האימונים או השגרה הקרבית מבלי שהם יודעים, או מבלי שהם שמים על כך דגש, שהם מחמירים את המצב הרפואי שלהם.

רשלנות רפואית בטיפול בחיילים קרביים יכולה לבוא לידי ביטוי לדוגמא בפציעות שלא מקבלות טיפול הולם או לא מקבלות טיפול כלל. לדוגמא במקרה של פריקת כתף בשטח או באבחון של פציעה. כלומר חייל שחש כאבים אך נתקל בזלזול מצד מפקדיו ולא נשלח לבדיקות או לקבלת אבחון אשר ימצא מה יש לו. במקרים אלו הפציעה מחמירה למרות שהיא ניתן למנוע אותה.

חיילים קרביים אשר חוו רשלנות רפואית תוך טיפול בכאב או בפציעה שחשו, מגיע להם פיצוי ממשרד הביטחון לאור העובדה כי לצבא יש אחריות לנזק שנגרם להם. על מנת לקבל את הפיצוי יש להגיש תביעה למשרד הביטחון, לקצין התגמולים. לא בטוחים מאיפה להתחיל? לחצו כאן וצרו איתנו קשר.

רשלנויות רפואיות נפוצות שקיימות הן לדוגמא טיפול לא הולם לפציעות ברגליים אשר מאוד נפוצות אצל קרביים, אבחון לא נכון של שבר או המשך מאמץ למרות כאבים. כמו כן, טיפול בחיילים עם פוסט טראומה הוא נושא טעון בצבא כך שחיילים לא תמיד מקבלים מענה מספק לטיפול בכך.

רשלנות רפואית בטיפול בחיילים בשירות קרבי
רשלנות רפואית בטיפול בחיילים בשירות קרבי
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>