Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא

הצבא במדינת ישראל מצופה לדאוג לבריאותם ולרווחתם של חייליו, וכנגזר מכך – לספק להם טיפול רפואי ראוי ואיכותי. אי לכך, כל החוקים החלים על אנשי המקצוע בתחום הבריאות בעניין רשלנות רפואית באזרחות, תקפים גם כשמדובר לרופאים וצוותי רפואה בצבא.

רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא היא מחדל חמור שעלולות להיות לו השלכות מרחיקות לכת על נפגעיו גם לאחר שחרורם משירות צבאי. לכן החוק מאפשר למי שנפגע במקרה של רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא להגיש תביעת נזיקין בגינה, כפי שנסביר בהרחבה במדריך זה.

 

מהי רשלנות רפואית ובאיזה אופן היא עשויה להתבטא?

רשלנות רפואית הינה כשל בר מניעה במתן סיוע רפואי לסוגיו, אשר עלול להתרחש הן בשלב האבחון של ליקוי בריאותי מדווח והן בשלב הטיפול בו. הרשלנות הרפואית עשויה לבוא לידי ביטוי כמחדל באבחון מחלות, מחדל בטיפול במחלה שניתן לרפא, וכן במניעת הישנותה של מחלה, לאחר שמטופל נרפא ממנה, לכאורה.

 

מהי רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא?

רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא היא מחדל אשר במסגרתו רופאים צבאיים כושלים באבחון מחלתו של חייל, או מאבחנים אותה בצורה שגויה, או במועד מאוחר מדי, למרות היכולת לאבחן את המחלה בשלב מוקדם יותר. בכל אחד מהמצבים הללו של רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא עלולים שלל גורמים להוביל לכשל אבחוני, כשם שיוסבר בשורות הבאות.

על ההשלכות של רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא

חיילים רבים הנזקקים לטיפול רפואי במהלך שירותם בצבא, נפגעים מאבחון שגוי, אבחון מאוחר או היעדר אבחון של ליקויים בריאותיים שונים. לעיתים מדובר על כשל באבחון בעיה בריאותית רצינית אשר אבחון לקוי או מאוחר מדי שלה, עשוי לגרום להשלכות מרחיקות לכת וקשות כמו נכות ואף סכנה לחייו של החייל.

 

באילו תרחישים רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא עלולה לקרות?

עם המקרים שעשויים להיות מזוהים כרשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא, ניתן למנות את המחדלים להלן:

  • אי הפניה לרופא מומחה
  • אבחון מאוחר של מחלה
  • אי הפניה לבדיקות רפואיות נחוצות
  • הליך אבחון רשלני
  • הימנעות מביצוע מעקב אחר מצבו הרפואי של המטופל
  • פגיעה במטופל וחריגה מתקנות חוק זכויות החולה (תשנ"ו 1996)


 

מה מוביל לרשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא?

רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא יכולים להיות מספר גורמים תורמים. ישנם מקרים שבהם רשלנות רפואית במנגנוני הרפואה הצבאיים נובעת מחוסר בכוח אדם בעל הכשרה רפואית ראויה, ולעיתים הדבר נובע מ"עייפות החומר" של צוותי הרפואה הצבאיים, אשר נדרשים לעמוד בעומסי עבודה כבדים ובלתי פוסקים למרפאות הצבאיות.

 

חוסר ניסיון בענף

ישנם מקרים רבים שבהם רופאים בצבא אינם בעל ניסיון ענף דיה, היות והם לא רופאים מומחים מנוסים אשר עברו התמחות ממושכת בתחום מוגדר, אלא רופאים יחסית צעירים שהם בוגרי עתודה טריים שטרם צברו ניסיון מקצועי עשיר. יתר על כן, ברוב מרפאות הצבא בעלי הסמכות המקצועית הגבוהה ביותר הם בדרך כלל פרמדיקים וחובשים צבאיים ולכן ישנה סבירות יחסית גבוהה לאבחון שגוי של מחלות.

 

במקרים אחרים

במקרים אחרים, רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא נובע מהעדר ציוד רפואי מתקדם למרפאות הצבאיות. כמו כן, למרפאות הצבאיות, ובפרט באלו שנמצאות בבסיסים קרביים, חסרים במקרים רבים הכלים המקצועיים והידע הנחוץ למתן טיפול רפואי ברמה שמספקות המסגרות הרפואיות באזרחות, כדוגמת בתי החולים הציבוריים.

 

רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא כתוצר של מחסור במשאבים

הקושי של צוותי הרפואה בצבא לספק לחיילים מענה איכותי ואישי לבעיותיהם הבריאותיות, ולהפנות את הטיפול לגורמי הרפואה המתקדמים יותר לפי הצורך, מוביל לעתים קרובות לסחבת מסוכנת באבחון מחלות וליקויים בריאותיים, עיכוב במתן טיפול הולם לבעיותיהם הבריאותיות של חיילי צה"ל.

 

מה אומר החוק בנוגע לרשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא?

החוק בישראל קובע שרשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא תוגדר ככזו אך ורק במידה והפגיעה במצבו הבריאותי של התובע אירעה במסגרת השירות הצבאי שלו או כפועל יוצא של תנאי השירות של החייל. כדי שתובע בתביעת רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא, מקבל הכרה בזכאותו לאחוזי נכות, הוא נדרש להגיש לוועדה הרפואית שאחראית לבחינת תביעות.

 

טופס בקשה

טופס בקשה מגובה באישורים רפואיים הנוגעים למצבו ובעדויות בכתב של מפקדיו או של אנשים אחרים אשר היו עדים לפגיעתו במסגרת השירות ולהתנהלותו מול גורמי רפואה בצבא. יש לציין כי כאשר עסקינן במקרי רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא, במקרים מסוימים חלה תקופת התיישנות של שלוש שנים אשר לאחריה אין אפשרות שתביעת נזיקין בגין רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא תתקבל.

 

כיצד ניתן לקבל פיצוי במקרים של רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא

כדי לקבל פיצוי בגין רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא, יש להגיש תביעת פיצויים כנגד משרד הביטחון באמצעות הגשת תביעה לקצין התגמולים. על מנת שהתביעה תתקבל, התובע נדרש להוכיח כאמור את קיומו של קשר סיבתי ודאי בין הטיפול הרפואי אותו קיבל במסגרת השירות הצבאי שלו (או העדרו) ובין ההחמרה במצבו הבריאותי.

 

חשוב להכיר

לצורך העניין, חייל שחלה בסרטן העור עשוי לטעון שהנגע הסרטני הראשוני לא אובחן כראוי אם בכלל, במסגרת הבדיקות הרפואיות שנערכו לו במרפאות הצבאיות. מצב כזה עשוי לשמש כעילה להגשת תביעת נזיקין בגין רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא.

 

חוות דעת מומחה בהגשת תביעה בגין רשלנות רפואית

כדי שתביעה בגין רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא תתקבל, נדרשת חוות דעת של רופא מומחה, שנועדה להוכיח את הטענה בפגיעה בבריאותו של התובע אכן נגרמה לו במסגרת שירותו הצבאי. יתר על כן, מטרת חוות הדעת הרפואית היא להוכיח את קיומו של קשר סיבתי עובדתי בין כשל באבחון מחלתו של החייל לבין הנזק שנגרם לו.

 

חשיבותו של סיוע משפטי מקצועי בתביעת נזיקין מול משרד הביטחון

היות וההתנהלות מול משרד הביטחון רצופת אתגרים ביורוקרטיים ומצריכה היכרות של הגורמים הפועלים במערכת, רצוי מאוד לפנות לקבלת סיוע משפטי מקצועי מטעם עורך דין המתמחה בהגשת תביעות רשלנות רפואית למשרד הביטחון. הוכחת קיומו של קשר סיבתי כאמור לעיל, היא משימה מורכבת מטבעה, ולכן על מנת שתוכלו לחסוך מעצמכם את עוגמת הנפש נלוות להליך זה, ליווי משפטי מקצועי של עורך דין משרד הביטחון הוא הפתרון עבורכם.

 

לוחמים בצה"ל חשופים יותר לרשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא

לוחמים בצבא נוטים להיות חשופים יותר לרשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא. זאת משום שבמקרים רבים מרפאות השטח אינן מצוידות בכלים המתאימים לביצוע בדיקות רפואיות מקצועיות. יתרה מכך, היות ובין החיילים ישנם גם כאלו שעושים מאמץ לקבלת "גימלים" על מנת להתנער מאחריותם, ישנה נטיה טבעית של המפקדים בצה"ל שלא לעודד את פקודיהם לפנות לאבחונים ובדיקות גם כאשר ניכר כי הם סובלים מבעיות רפואיות במסגרת השירות.

 

נפגעתם מרשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא? כך עליכם לפעול

היה ונפגעתם מרשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא, כדאי לפנות לקבלת סיוע משפטי של עורך דין מנוסה המתמחה בהגשת תביעות רשלנות רפואית למשרד הביטחון. בעזרת ליווי משפטי ממשרד עורכי דין עתיר ניסיון בהתנהלות מול גורמי משרד הביטחון והצבא ניתן לקצר את ההליך המשפטי ולקבל פיצוי הולם בגין פגיעה בבריאותכם בסבירות גבוהה.

רשלנות רפואית באופן כללי היא מצב בו איש צוות רפואי העניק שירות, אבחון, טיפול וכיוצא בזה בצורה רשלנית. כלומר לא נקט בזהירות מספקת וגרם לפציעה, פגיעה או החמרה במצב אשר היה ניתן למנוע עם מחשבה נוספת או הזהירות הנדרשת להליך.

ישנן מחלות אשר אבחון מוקדם שלהן יכול ממש להציל חיים, או לפחות למנוע החמרה כך שהמצב עוד בשליטה ובר טיפול. רשלנות רפואית באבחון יכולה לגרום לכך שלא נמנע מצב רפואי חמור למרות שהיה יכול להימנע.

רשלנות רפואית באבחון בצבא יכולה לבוא לידי ביטוי במקרה שבו מתבצע אבחון מאוחר למצב עקב אי הפניה בזמן או איחור בהגעה להפניה. כמו כן, יכול להיות שהרשלנות לא נבעה מתזמון אלא מהליך רשלני או פגיעה של ממש במטופל. חוויתם אחד מאלו או חוויה דומה? לחצו כאן והתייעצו על הליך תביעה בגין כך.

החוק בישראל מעגן את מקרי הרשלנות הרפואית כך שאדם אשר היה קורבן לרשלנות רפואית בצבא, וכן שהוא יכול להוכיח זאת, זכאי להכרה בכך ולקבלת פיצויים עקב הפגיעה שחווה כתוצאה מההתנהגות הרשלנית שנהג בו הצוות הרפואי הצבאי.

רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא
רשלנות רפואית באבחון מחלה בצבא
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>