Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

פנסיה נכי צה"ל – כל מה שחשוב לדעת

בדרך כלל כאשר שומעים על נושא הפנסיה, הכוונה הינה ליציאה לגמלאות בגיל הפרישה הקבוע בחוק. אולם נשאלת השאלה מה אמור לקרות מצב שבו אדם איבד את יכולתו לעבוד לפרנסתו במקצוע שבו הוא הוכשר לעסוק? לטובת מצבים כאלו בדיוק, קיימת פנסיית הנכות הידועה בעגה הביטוחית בתור ביטוח אובדן כושר עבודה.

במסגרת המדריך שלהלן נסביר אודות הפנסיה לנכי צה"ל ומשמעותו של ביטוח אובדן כושר עבודה עבור מי שנאלץ לפרוש מוקדם בשל נכות שנגרמה במסגרת שירותו הצבאי. חשוב לקרוא ולהכיר.

משרדנו אינו מייצג בתחום הפנסיה – המאמר מוגש כמידע לציבור בלבד

גיל הפרישה הכללי לגמלאות במדינת ישראל

בשנת 2004, אירע שינוי חשוב לעניין מועד היציאה לגמלאות הקבוע בחוק בישראל.
גיל הפרישה החוקי שונה בחקיקה כך שכיום הוא עומד על גיל 67 לגברים ועד גיל 62 לנשים, כאשר מזה זמן מה נידונה האפשרות של עדכון גיל הפרישה מעבודה לנשים בגיל 64.

השינויים בגיל הפנסיה

ישנן מגוון סיבות שהובילו להעלאת גיל הפרישה החוקי מעבודה במדינת ישראל, אולם הסיבה המרכזית לשינוי זה היא כמובן הסיבה הכלכלית. תשלומי קצבאות הפנסיה עולים כסף רב לקופת המדינה ככל שתוחלת החיים בישראל עולה, כך גם העוול הפיננסי של תשלום הקצבאות – עולה יחד עימה. דחיית גיל הפרישה החוקי מאפשר למדינה לחסוך סכומי כסף משמעותיים מדי שנה בשנה.

למה דווקא עכשיו?

הקדמה הטכנולוגית שבאה לידי ביטוי גם תמורות בתחום הרפואי, הובילה למצב של עלייה מתמדת בתוחלת החיים בישראל. גם המודעות לחשיבות השמירה על אורח חיים בריא יותר הובילה כשלעצמה לעלייה בתוחלת החיים. כתוצאה משינויים אלו, גיל הפטירה הממוצע עולה כל הזמן, קרי – הישראלים חיים במשך שנים ארוכות יותר.

 

גירעון אקטוארי

עקב כך נוצר מצב שבו נדרש המוסד לביטוח לאומי לעדכן את טבלאות התמותה בהתאם לנתונים הנוכחיים, על מנת שלא יווצר מצב של גירעון אקטוארי. גירעון אקטוארי הוא תרחיש שבו גורם מבטח מגיע למצב של אי יכולת לעמוד בתשלום הקצבאות לכל המבוטחים בזמן נתון. כדי שמוסדות השלטון לא יגיעו למצב כזה, בוצע המהלך האמור של הגדלת גיל הפרישה בהתאם לתוחלת החיים העדכנית.


 

באיזה גיל יוצאים נכי צה"ל לפנסיה?

מבחינת החוק במדינת ישראל, לא קיים כל הבדל בין גיל הפרישה של אזרח נכה צה"ל לבין גיל הפרישה של כל אזרח אחר היות ונכים שממשיכים לעבוד, יכולים במקרים רבים לעשות כן עד גיל הפרישה החוקי. לפיכך, גם במקרה של פנסיה לנכי צה"ל גיל הפרישה מעבודה על פי החוק כיום, עומד על גיל 67 עבור גברים בגיל 62 כשמדובר על נשים. החל מגיל זה, נכה צה"ל יהא זכאי לקבלת גמלת זקנה מהמוסד לביטוח לאומי לצד קצבה חודשית מקרן הפנסיה שלו, בדומה לכל פורש אחר בישראל.

 

האם קיימים מקרים שבהם נכי צה"ל זכאים לצאת לפנסיה מוקדמת?

במקרים מסוימים נכי צה"ל רשאים לצאת לפנסיה מוקדמת, כאשר אגף השיקום במשרד הביטחון החליט לאפשר לנכה צה"ל יציאה מוקדמת לגמלאות בעקבות התדרדרות בתפקוד הפיזי או ירידה במצבו הקוגניטיבי של הנכה כתוצר של נכותו שהוכרה במשרד הביטחון.

 

פנסיה נכי צה"ל על פי הוראת אגף השיקום

במסגרת הוראת אגף השיקום מספר 85.05, אשר מטפלת בנושא של פנסיה לנכי צה"ל בגיל מבוגר, מפורטים מקרים שונים בהם נכי צה"ל זכאים לפרוש לפנסיה בגיל מוקדם מגיל הפרישה החוקי, וגובה הגמלה לה יהיו זכאים במועד צאתם לגמלאות. עם זאת חשוב להבין כי לא מדובר על קביעה גורפת שחלה על כל מקרי הנכות.

 

עד איזה גיל משולמת פנסיית נכות לנכי צה"ל ומתי היא נפסקת?

נכה צה"ל שנמצא זכאי לקבלת קצבת נכות, יקבל אותה עד הגיעו לגיל הפרישה לפנסיה.
לאחר הפרישה, קצבת הנכות תוחלף בגמלת פנסיה רגילה מחושבת על פי הצבירה, טבלאות תוחלת החיים בארץ, והמדיניות של קרן הפנסיה בה העמית חסך.

 

על פנסיית נכות לנכי צה"ל במקרי אובדן כושר עבודה מלא

במקרים של אובדן כושר עבודה מלא של נכה צה"ל, קרן פנסיית הנכות תהיה חייבת להמשיך להפריש כספים לקרן הפנסיה הרגילה של נכה צה"ל, כך שבהגיעו לגיל הפרישה הקבוע בחוק, יהיה זמין למבוטח סכום שיספיק לקבלת גמלת פנסיה ראויה. שיעור התשלומים שיופקדו לקרן הפנסיה של נכי צה"ל יהיה תואם בהיקפו לסכומים שהיו מועברים בידי המעסיק והעובד במתכונת העסקה רגילה.

 

בין קרנות הפנסיה

בין קרנות הפנסיה ישנן כאלו שמאפשרות להעלות את סכום ההפקדות בשיעור של 2% מדי שנה על מנת לדמות את העלייה במדד המחירים לצרכן ותמורות צפויות בשיעורי השכר. עם זאת, אלו הם תנאים שאינם בהכרח זמינים בכל קרן.

 

כיצד מחושב שיעור קצבת הנכות מקרן פנסיה לנכי צה"ל?

שיעור קצבת הנכות נכי צה"ל מקבלים מקרנות הפנסיה שבהן הם מבוטחים, מחושבים בצורה דומה לתחשיב המתבצע עבור כל נכה אחר, מלבד ההיבט של הפחתת סכומי התשלומים אותם נכי צה"ל זכאים לקבל באמצעות אגף השיקום במשרד הביטחון.

 

נכות שנגרמה במסגרת השירות הצבאי

היה ואדם מתמודד עם נכות שנגרמה לו במסגרת השירות הצבאי שלו, אשר בעקבותיה הוא זכאי לקבלת תשלומים מסוגים שונים מאגף השיקום של משרד הביטחון, קרן הפנסיה שלו רשאית לבצע קיזוז של התשלומים ששולמו למבוטח ממשרד הביטחון מתוך קצבת הנכות של הפנסיה (על פי הנחיות הקרן וההוראות בתקנון שלה). לכן כאשר נכי צה"ל מגישים תביעה לקבלת קצבת נכות מקרן הפנסיה שלהם, חשוב לנסות ולמצות את ההליכים מול אגף השיקום של משרד הביטחון במלואם. זאת לשם קבלת מלוא התשלומים שמגיעים לנכה צה"ל בגין נכותו, לרבות ערעור על החלטות הנוגעות להכרה בזכאותו והיקפה.

 

למה חשוב לשים לב בהקשר של פנסיית נכות לנכי צה"ל?

בהקשר זה מן הראוי להזכיר כי גם אם מבוטח לא דאג להגיש תביעה למשרד הביטחון בדבר נכות הנובעת לכאורה מפגיעה שאירעה בהקשר לשירותו הצבאי, או לחילופין – לא דאג לערער על החלטת משרד הביטחון שלא לאשר לו פיצויים, הטבות כספיות שונות או תשלום גמלת נכות, קרן הפנסיה עדיין רשאית על פי חוק לקזז מתוך קצבת הנכות המשולמת דרכה למבוטח הנכה, את הסכום שאותו מבוטח יכול לקבל במידה תביעת הנכות שלו או הערעור שלו מול משרד הביטחון היו מתקבלות במלואן.

 

פנסיה נכי צה"ל – כך תוכלו למצות את זכויותיכם מול משרד הביטחון וקרנות הפנסיה

תביעות נכות המוגשות למשרד הביטחון הן הליכים משפטיים מורכבים מעצם מהותם. מורכבות זו נעשית גדולה אף יותר כאשר נלקח בחשבון המפגש בין פנסיית הנכות של נכי צה"ל לבין זכויותיהם כמבוטחים במוסד לביטוח לאומי ובקרנות הפנסיה. לכן מומלץ ביותר להסתייע בשירותיו הטובים של עורך דין המתמחה בתביעות נכות מול משרד הביטחון על מנת להבין מהי הדרך הטובה ביותר למיצוי מלוא הזכויות לנכי צה"ל גם בקשר לקצבת הנכות המשולמת במקרה של אובדן כושר עבודה מלא לאורך החיים, וגם בקשר לקצבת זקנה וגמלת פנסיה המשולמות בגיל הפרישה.

יציאה לפנסיה של נכי צה"ל לא שונה מיציאה לפנסיה של כל אדם אחר במדינה. על כן עדיין יהיה גיל הפרישה 67 לגברים ו-62 לנשים. כמו כן, ישנם מקרים בהם רשאי נכה צה"ל לצאת לפנסיה מוקדמת על פי החלטה של וועדת השיקום במשרד הביטחון.

אדם אשר הוכר כנכה צה"ל זכאי לקבל קצבה חודשית קבועה אשר מסייעת לו להתמודד עם מצבו. מרגע יציאתו לפנסיה, במקום לקבל קצבת נכה צה"ל הוא עובר לקבל קצבה מקרן הפנסיה. לא בטוחים מה מגיע לכם לאחר היציאה לפנסיה? לחצו כאן להתמודדות עם מומחה.

פנסיה היא מעין קופת חיסכון אשר עובד מפריש אליה כסף במהלך שנות העבודה שלו. הכסף מועבר לגוף מוסדי אשר משקיע את הסכום על מנת שיצבור תשואה ויגדל. קבלת הכספים מקרן הפנסיה ניתנת כקצבה לאחר שיוצא העובד לפנסיה ובתנאי שעבר את גיל הפרישה המעוגן בחוק.

על מנת שאדם יהיה מוכר כנכה צה"ל הוא צריך כמובן להיות בעל נכות שנגרמה כתוצאה משירותו הצבאי, אך יתרה מכך, עליו להגיש תביעה למשרד הביטחון אשר תוכיח כי הוא אכן חווה נכות וכי אכן יש קשר סיבתי בין הנכות לבין השירות הצבאי.

פנסיה נכי צה''ל - כל מה שחשוב לדעת
פנסיה נכי צה"ל – כל מה שחשוב לדעת
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>