Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

דיכאון וחרדות בצבא: הגיע הזמן לדבר על זה

כל מי שביקר פעם במשרד צבאי, ודאי הבחין בטבלת ייאוש לספירת הימים שנותרו עד לשחרורם של אנשי המשרד, מהשירות הצבאי. המעבר מחיי החופש והדרור שבאזרחות אל המסגרת הממסדית והברורה בצבא, מעוררת דיכאון וחרדה ברמות משתנות. אבל יש מי שאצלם, "אני בדיכאון", אומר הרבה יותר מ"אני בבאסה". יש מי שאצלם, חרדה, אינה חשש קל אלא תופעה גופנית מלחיצה ומשתקת.

במאמר זה, נעסוק בדיכאון ובחרדות בצבא ונבדוק מהן הזכויות המגיעות לחייל או לחיילת הסובלים מכך.

 

מהו דיכאון, מהי חרדה

דיכאון היא מחלה נפשית שיש לה ביטוי פיזי ונפשי. הסיבה לדיכאון יכולה לנבוע מכמה מקורות שונים: מקורות מולדים כגון מאפיינים הורמונליים, נוירולוגיים ותורשתיים או מקורות שתלויים נסיבות השונות: אירועים טרגיים כמו פטירתו של אדם קרוב, קשיים יום יומיים ועוד.  הסובל ממנה ירגיש כמה מהתסמינים הבאים:

  • תחושת דאון
  • אובדן עניין
  • עייפות
  • דכדוך
  • קשיי שינה
  • שינויים בתיאבון
  • חוסר אנרגיה
  • קשיי ריכוז
  • תחושת אשמה

דיכאון וחרדה הם זוג מנצח שהולך במקרים רבים יחד. הדיכאון עשוי להוביל לחרדה והחרדה עשויה להוביל לדיכאון. האדם החרד סובל ממחשבות ותרחישים המעוררים אצלו אימה ופאניקה של ממש. בנוסף לתסמינים שצוינו בעניין הדיכאון, הסובל מחרדה עשוי לסבול גם מ:

  • קוצר נשימה
  • דפיקות מואצות
  • רעידות
  • הזעה מוגברת
  • חולשה
  • כאבים בחזה

 

ככל שהתסמינים הללו נמשכים מספר שבועות, חשוב ללכת ולהיבדק. הרופא המטפל יבדוק הן את המצב הנפשי והן את המצב הפיזי של המטופל.

 

שני דברים על דיכאון ועל חרדה בשירות הצבאי

  1. השירות הצבאי רצוף בטריגרים, בסטרס, בלחץ מתמיד, בנסיבות שעשויות לגרום לדיכאון ולחרדה כמעט אצל כל אחד. הריחוק מהבית, השיבוץ במקום שלא נתון לבחירתך האישית, היציאה מאזור הנוחות, ההימצאות במסגרת חברתית חדשה והכל קורה בבת אחת. ועוד לא הזכרנו את הפחד האובייקטיבי שמתעורר אצל כל לוחם ולוחמת.  כל אלו- הם מצע נוח ומזמין לתחושות של דכאון וחרדה.
  2. השירות הצבאי הוא חוויה מטלטלת לכולם. לכאורה, הסביבה עוברת את אותו הדבר ולכולם גם קשה, אבל נראה שכולם מסביבך מתמודדים עם המצב היטב. להרגיש דיכאון וחרדה במצב זה, עשוי להעצים את תחושת הערך העצמי הנמוך, להוביל לבושה ולרצון להסתגרות ולהסתרה. כל אלו, רק ידרדרו את המצב הנפשי עוד יותר.


 

אני חושב שאני סובל מחרדה אבל לא בטוח. מה עליי לעשות?

אל תזניח את הנושא ופנה לקבלת אבחנה ועזרה מקצועית. ניתן לפנות לקצין בריאות הנפש ביחידה (קב"ן) או לגורמי טיפול חיצוניים. דיכאון וחרדה בייתכן ואף תוכר כנכה צה"ל, דבר אשר יש לו השלכות משמעותיות על זכויותיך.

 

השירות הצבאי שלי התחיל בקלות ובשמחה אבל עכשיו פתאום אני מרגיש דכאון וחרדה. זה הגיוני?

בהחלט. דיכאון וחרדה בצבא עשויים להופיע בכל אחד משלבי השירות. זה יכול להיות כתוצאה מנסיבות שהשתנו, מחשיפה לאירוע מעורר (טריגר) או דווקא משחיקה וקושי להתמיד בנסיבות השגרתיות. שירות משמים בתפקיד שאינך מרגיש בו משמעותי עשוי לעורר דכאון וחרדה כמו שירות בתפקיד קרבי ומלחיץ.  נפש האדם משתנה ללא הרף ומגיבה בהתאם לנסיבות.

 

היו לי חרדות כבר בתיכון. התגייסתי מיד אחרי הבגרויות ומצבי הנפשי רק הלך והחמיר. האם יש לי עילת תביעה?

צה"ל אחראי על המצב הבריאותי של החיילים בתקופת השירות. ככל שהמחלה החמירה במהלך השירות ועקב השירות, צה"ל אחראי לפצותך בגין ההחמרה.

 

מה הן הזכויות המגיעות לי כנכה צה"ל?

ככל שתוכר על ידי קצין התגמולים במשרד הביטחון כנכה צה"ל, יעמדו לרשותך זכויות רבות, הקלות והטבות בשלל תחומים.

 

לסיכום

דכאון וחרדה בשירות הצבאי הן תופעה משמעותית שעשויה לגרום לקושי של ממש בתפקודי החיים של החייל, אף לאחר השחרור. ככל שאתה מזדהה עם שנכתב במאמר זה, אתה מוזמן להתייעץ עם עורך דין משרד הביטחון במשרדנו, ולברר מהן הזכויות המגיעות לך.

דיכאון וחרדות בצבא: הגיע הזמן לדבר על זה
דיכאון וחרדות בצבא: הגיע הזמן לדבר על זה
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>