Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

הגשת תביעה למשרד הביטחון לפיצויים בגין חייל שסובל מטראומה וחרדות

פגיעות בנפש הן לא דבר שנראה באופן פיזי ולכן לעיתים קשה להודות בהן ובהתאמה גם לטפל בהן. אך חיילים שסובלים מבעיות כאלו צריכים לא לוותר על הזכויות שלהם ועל הטיפול והסיוע שמגיע להם וזאת מתחיל בהליך הגשת תביעה למשרד הביטחון לפיצויים בגין חייל שסובל מטראומה וחרדות. אנחנו כאן לסייע לכם להבין יותר על ההליך, המשיכו לקרוא.

 

למדינה אחריות על חייליה

כחלק מהגיוס  לצבא ולכוחות הביטחון המדינה לוקחת אחריות על המגויסים. כל חייל אשר נפגע או חווה קשיים במהלך שירותו צריך לקבל מענה הולם מהמדינה לסיוע ולתמיכה, הן כלכלית והן רפואית. מתוך הבנה שלמדינה יש אחריות זאת חיילים אשר נפגעו במהלך או כתוצאה משירותם הצבאי, זכאים להגיש תביעה למשרד הביטחון בגין חייל שסובל מטראומה וחרדות, או מכל פגיעה פיזית או נפשית או אחרת ובהמשך לקבל את ההטבות והזכויות שמגיעות להם.

 

הגשת תביעה למשרד הביטחון לפיצויים בגין חייל שסובל מטראומה וחרדות

כפי שכתבנו לעיל, למדינה יש אחריות על חייליה אך על מנת לקבל את מה שמגיע לכם אתם חייבים לדרוש זאת על ידי הליך הגשת תביעה. מטרתה של הגשת התביעה היא לקבל הכרה בנכות ובהמשך לקבל שיעור אחוזי נכות שמותאם למצבכם. הגשת התביעה, ככל הליך בירוקרטי אחר במדינתנו, עשוי להיות מורכב ומייגע אך כאשר עוברים אותו עם איש מקצוע הוא יכול להפוך פשוט עד מדי.

 

תנאים לקבלת פיצויים ממשרד הביטחון

מטרת התביעה היא לקבל פיצויים ממשרד הביטחון בצורת מענקים או תגמולים חודשיים כדי להתמודד עם ההוצאות הכלכליות שהמצב דורש ועם הקושי לעבוד ולהשתכר באופן עצמאי. על מנת לקבל את הפיצויים נבחנת התביעה למשרד הביטחון בגין חייל שסובל מטראומה וחרדות מבחינת האם המקרה שבגינו היא הוגשה עומד בתנאים. אפשר להתייחס באופן כללי לשני תנאים עיקריים.

הוכחת המצב הנפשי

השלב הראשון וכנראה המורכב ביותר הוא להוכיח את חומרת ואת מאפייני המצב הנפשי שבגינו מוגשת התביעה. בגלל שמדובר בפגיעה נפשית שלרוב לא נראית בקלות לעין, ושעל פניו עם משחק טוב אפשר לזייף, קשה מאוד לשכנע את הועדה הרפואית בחומרת המצב ולעיתים אפילו באמיתתו. בשלב זה נרצה לשלב אנשי מקצוע אשר יבחנו את המצב הרפואי, הנפשי, של התובע ויתנו חוות דעת מקיפה שמראה ומשקפת בצורה מקצועית ומשכנעת.

הוכחת הקשר לצבא

המטרה של התביעה היא לא רק לקבל הכרה בנכות אלא לקבל פיצויים ממשרד הביטחון על החלק של הצבא במצב. לאור זאת, המטרה השנייה של הגשת תביעה למשרד הביטחון בגין חייל שסובל מחרדות וטראומה היא להוכיח את הקשר לשירות הצבאי ובעצם שהוא הגורם למצב. הוכחת נסיבות המקרה מזכות בפיצויים ולא רק בתגמולי נכות כמו שיקבל אדם שחווה פוסט טראומה מאירוע אזרחי שכביכול לא היה באחריות משרד הביטחון.

 

שלבים בהגשת ובדיקת התביעה

במידה ותחליטו להגיש תביעה למשרד הביטחון בגין טראומה וחרדות תצטרכו לעבור כמה שלבים כלליים אשר לכל אחד מהם הניואנסים והעקרונות שחשוב לשים לב אליהם ולהתכונן לקראתם. אמנם ניתן לערער על השלבים אך כדי לקדם את קבלת הזכויות שמגיעות לכם כדאי לנסות לקבל את הנדרש כבר בפעם הראשונה כדי לא להיגרר להליכים מורכבים.

איסוף מידע רפואי והמלצות

במקרים נפשיים, כנראה שיותר ממקרים פיזיים, הוכחת המצב הרפואי וחומרתו הם לא פשוטים. כחלק מהליך ההכנה לתביעה התובע צריך לאסוף מידע רפואי מקצועי בצורת חוות דעת של הרופאים ואנשי המקצוע המטפלים והן של מומחים אשר יוכלו לתת חוות דעת ייעודית. לשלב זה יש חשיבות רבה בהמשך בוועדה הרפואית ויכול להיות לחוות דעת אחת משקל מכריע בתוצאות התביעה.

התייעצות עם איש מקצוע מטעם משרד הביטחון

כחלק מגיבוש התמונה הכללית על מצבו של התובע לאחר הגשת תביעה התביעה שלו תועבר לאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש אשר ממונה על ידי משרד הביטחון. הרעיון הוא לקבל חוות דעת מאדם אובייקטיבי אשר ממונה על ידי המדינה ולו יש חוות דעת מכריעה. כמובן שהוא גם לוקח בחשבון את כל הטפסים והמידע הרפואי שהוגש לו. במקרים חריגים שבהם ברור מחוות הדעת הראשוניות כי מדובר בפוסט טראומה וברור חומרתה, משרד הביטחון יכול להחליט לוותר על שלב זה ולהכריע בדבר התביעה.

מעבר וועדה רפואית

בשלב לשלב זה מגיעים במידה ואכן נמצא טעם בתביעה ונמצא כי אכן יש לצבא אחריות במצבו הנפשי של החייל ובעצם בפגיעה בתפקוד שלו. מטרתו של שלב הוועדה הרפואית הוא להחליט בדבר גובה שיעור אחוזי הנכות שמגיע לחייל. בשלב זה בוחנים יותר לעומק את מצבו הרפואי כדי לקבל את ההחלטה וגם לה יש משקל רב בדבר גובה הפיצויים והתגמולים שעתיד החייל לקבל.

 

ערעור על החלטת משרד הביטחון

לא תמיד ההחלטה של משרד הביטחון תואמת את מצבו הרפואי של התובע ולעיתים נעשה עוול בהחלטת התביעה כדוגמת בהחלטת חוות דעת של המומחה או בהחלטת הוועדה הרפואית. על שלבים אלו זכאי התובע לערער על מנת לנסות לשנות את ההחלטה ולקבל את מה שבאמת מגיע לו. אם עוד לא שילבתם איש מקצוע בהליך זה הוא זמן מעולה בגלל שבעצם קיבלתם הזדמנות נוספת לדרוש את הזכויות שלכם.

במידה ואתם מרגישים קשיים נפשיים בעקבות שירותכם הצבאי כדוגמת טראומה וחרדות אתם אינכם צריכים להתמודד עם זה לבד ויתרה מכך, מגיעות לכם זכויות רבות מהמדינה. קבלת הזכויות מותנית בהגשת תביעה למשרד הביטחון וכן מעבר כמה שלבים. אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר בכל עת כדי שנסייע לכם לנהל את התביעה ולוודא שאתם מקבלים כל מה שמגיע לכם בצורה המיטבית והיעילה ביותר.

הגשת התביעה מתבצעת למשרד הביטחון והיא צריכה לכלול פירוט אודות המצב וכן אודות הקשר הנסיבתי שלו לשירותו הצבאי של התובע. לא מספיק להראות שיש פגיעה נפשית אלא נדרש גם להראות שלצבא יש אחריות במה שהוביל למצב הנפשי הזה. 

כל תביעה מזכה בזכויות אחרות על פי פירוט המקרה והמצב אך בגדול המטרה היא לדרוש פיצויים ממשרד הביטחון על ההשלכות של מה שעבר החייל בצבא. יתרה מהפיצויים, במידה ויש הכרה בנכות צריך התובע לקבל גם תגמולים חודשיים – תגמולי נכות.

בגלל שרוצים להראות ולשכנע ששירותו הצבאי של התובע גרם לו לפגיעה נפשית נדרש להראות שאכן יש פגיעה כזאת בצורת חרדות וטראומה או כל פגיעה נפשית אחרת שבגינה תובעים. בשלב זה צריך להציג חוות דעת רפואיות של אנשי מקצוע מומחים שמפרטים אודות המצב. 

חשוב לדעת שבהחלט כן. אם קיבלתם תשובה שלילית ממשרד הביטחון בדבר התביעה שהגשתם זכותכם לערער על החלטתו, גם בשלב הועדה הרפואית וגם עוד מוקדם יותר בדבר החלטת הקשר הנסיבתי. 

הגשת תביעה למשרד הביטחון לפיצויים בגין חייל שסובל מטראומה וחרדות
הגשת תביעה למשרד הביטחון לפיצויים בגין חייל שסובל מטראומה וחרדות
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>