Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 117 ביקורות
×
js_loader

אחוזי נכות בצה"ל מעניקים תגמול חודשי משמעותי בצד הטבות ומעניקים כפי שמגיעים בהתאם לחוק וזכויותיהם של ציבור הנכים. יחד עם זאת, הדרך לקביעת אחוזי הנכות איננה פשוטה והיא דורשת היערכות מוקדמת, היכרות מעמיקה עם שיטת התגמולים הצבאית וסיוע משפטי מאת עורך דין המתמחה בתביעות משרד הביטחון. המשיכו לקרוא עוד על 40% נכות צה"ל ויותר וגלו את זכויותיכם.

 

תהליך ההכרה בנכות וקביעת שיעור הנכות

אחוזי הנכות במשרד הביטחון נקבעים לאחר שהנפגע עובר תהליך יחסית מורכב מול וועדה רפואית שתעמוד פעם אחת על הקשר בין הפגיעה לנזק שנגרם ופעם שניה על חומרת הפגיעה עצמה. רק לאחר מכן התובע יוכל לקבל הכרה כנכה צה"ל ואת ההטבות המגיעות לו בעקבות מצבו.

התהליך נפתח עם הגשת התביעה והכרה בה מטעם קצין התגמולים (הוכחת הקשר הסיבתי). לאחר מכן התובע יקבל זימון לוועדה רפואית בעניינו, המורכבת מרופא אחד לפחות ומזכיר וועדה, שתפקידו לנהל את הוועדה עצמה ולכתוב פרוטוקול לדיון שבוצע במסגרתה.

לאחר שהתובע יציג את המקרה בין אם בכוחות עצמו ובין אם מכוח עורך דינו, הוא יוזמן לעבור בדיקה (במעמד הוועדה) שתעריך את מצבו הנוכחי ותעמוד על אחוזי הנכות המתאימים למקרה.

מכיוון שהקביעה מתרחשת על סמך אותה בדיקה יחד עם כל התיעוד הרפואי, אפשר לראות ברופא כ"שמאי" שבודק את הקושי התפקודי, המגבלות ובעיות נוספות שמתקיימות החל מרגע הפגיעה.

 

דרך החישוב של אחוזי הנכות

אחוזי הנכות בישראל נקבעים על סמך תקנות שמתייחסות למחלות ולפגימות על פי הסוג ובתוכן מפורטות דרגות נכות שיינתנו תחת כל מקרה פרטני של אותה הבעיה הרפואית. יחד עם זאת, דרגת הנכות מחושבת כשקלול שבו נאספות כל הבעיות הרפואיות הנוגעות לפגיעה והנזק שנגרמו.

נוכל להמחיש את שיטת השקלול לחישוב אחוזי הנכות באמצעות דוגמה: חייל שנפגע כתוצאה ממטען חבלה ונקבע כי הוא סובל מפגיעה קשה באוזן הפנימית (החלק הוסטיבולרי) המעניקה לו 40% נכות ומפגיעה באפו שגרמה להפרעות נשימה ואבדן חוש הטעם והריח המעניקה 30% נכות.

במצב כזה, דרגת הנכות הגבוהה קרי פגיעת האוזן תישאר בעינה. דרגת הנכות הנמוכה קרי הפגיעה באף תחושב מתוך האחוז הנותר (דהיינו מתוך 60% "פנויים").

במקרים שבהם קיימת פגימות כפולה כך ששני איברים זוגיים במערכת התנועה והיציבה נפגעו, הוועדה תוכל לבצע פעולת שקלול הנקראת "קומולציה", המחברת את דרגת הנכות בשיעור של 40% עם זו של ה-30% לכדי 70% נכות.

 

הכנה לוועדה הרפואית

חשוב לעבור את הוועדה ובכלל את התהליך רק לאחר שמתגבשת תמונת מצב מלאה של המצב הרפואי העדכני, לרבות היכרות עם התהליך כולו והכנה אליו מבחינה משפטית.

לוועדה יש להביא את כל התיעוד הרפואי הרלוונטי והמעודכן – פענוחים, תוצאות, הדמיות, אישורים ומרשמים. למעשה כל תיעוד רפואי שילמד על המצב הרפואי הקיים ויאפשר לוועדה להבין אותו ואת המגבלות, הקשיים התפקודיים והפגיעה בשגרה היומית שנובעים ממנו.

בנוסף יש להצטייד בתעודת זהות או רישיון נהיגה ובמקרים מסוימים גם בביגוד מתאים כפי שהזימון לוועדה דורש לצורך בדיקה גופנית.

ההמלצה של משרדנו היא לערוך רשימה מסודרת של כל הדברים מהם התובע סובל כתוצאה מהנכות הקיימת ולפרט אותם לכשיתבקש לעשות זאת במעמד הוועדה.


ערעור על אחוזי הנכות

אם קביעת אחוזי הנכות בוועדה של משרד הביטחון לא היו משביעי רצון, קיימת הזכות לערער עליה בפני הועדה הרפואית העליונה בתוך 45 ימים. צריך לקחת בחשבון שקביעת הוועדה העליונה היא קביעה מחייבת ולא יהיה ניתן לערער עליה פעם נוספת, למעט במקרים חריגים מאוד שבהם עלתה שאלה משפטית עוד ממעמד הוועדה הרפואית במשרד הביטחון והיא תנוהל בבית משפט מחוזי.

40 אחוזי נכות בצה"ל יושגו רק עם עורך דין!

אחוז הנכות במשרד הביטחון מהווה ערך מספרי קריטי, שכן הוא זה שקובע את גובה התגמול וההטבות שישולמו לנפגע. מאחר והתהליך עצמו פשוט להסבר אך קשה ומורכב מאוד במציאות, חשוב לקבל ליווי מקצועי מעורך דין שמתמחה בתביעות מול משרד הביטחון ומכיר היטב את פעילותן וגישתן של הוועדות הרפואיות, את התקנות, את אחוזי הנכות הנקבעים במשרד הביטחון והתנהלותו בכלל.

כפי שציינו, לתהליך ההכרה בנכות חובה להגיע מוכנים היטב, לדעת במדויק מהי הבעיה הרפואית הקיימת וכיצד היא מפריעה להתנהלות היומיומית, לדעת להסביר את הדברים הללו בצורה טובה ומאורגנת ולהפריד בין מצב של עיקר ותפל ברמת הטיעונים.

צריך לזכור שרופאי הוועדה הם רופאים בכירים עתירי ניסיון וידע ולכן יזהו מיד את "מספרי הסיפורים" שמפריזים במצבם או טוענים טענות באופן בלתי מוצדק ולעומתם את הנפגעים שטענותיהם רלוונטיות ותואמות את הניירת הרפואית.

ולכן ההתנהלות המקצועית והנכונה בתוך חדר הוועדה היא קריטית, הן לביטחון האישי מול הוועדה והן להצגת הטענות מולה כך שיקבעו אחוזי הנכות המקסימליים שהולמים את הפגיעה.

 

למי מגיע תגמול חודשי?

התשלום החודשי בגין אחוזי נכות ניתן החל מ-20% נכות ומעלה והוא ישולם באופן רטרואקטיבי מיום השחרור מהצבא כאשר התביעה הוגשה עד שנה אחת מיום השחרור. תובעים שהגישו את התביעה אחרי שנה מיום השחרור יהיו זכאים להנחה עבור התקופה שהתרחשה מיום הגשתה.

גובה התגמול בפועל לנכי משרד הביטחון נקבע במכפלת דרגת הנכות בשכר הקובע, שעומד להיום על 4,937 ₪ ומתעדכן מעת לעת. כיצד זה מחושב? נניח לדוגמה ששיעור הנכות שנקבע לאדם מסוים עומד על 40%.

בהכפלת השכר הקובע ייקבע כי הוא יקבל 1,975 ₪ וזה יהיה גובה התגמול שלו (4,937 * 40%).

נכים בעלי דרגת נכות מיוחדת ששיעורה למעלה מ-100% זכאים לקבלת תוספת של 40% לתגמול החודשי שמגיע להם בעבור דרגה של 100% נכות. נכים שגילם מעל 55 והם לא מקבלים תגמול מיוחד (תג"ם) או תגמול נצרך זכאים גם הם לתוספת זו.

נכים שהגיעו לגיל פרישתם קרי נשים שגילן 62 ומעלה או גברים שגילם 67 ומעלה זכאים לתוספת של 10% מהתגמול החודשי שניתן להם. כמו כן, קיימים תגמולים נוספים שיינתנו במקרה של נכה נצרך, חוסר פרנסה, היעדר האפשרות לשיקום, פרישה מוקדמת והצורך בטיפולים רפואיים מיוחדים.

 

למי מגיע מענק נכות?

נכים שדרגת הנכות שנקבעה להם היא בין 10%-19% זכאים למענק חד פעמי שמכיל בין 108-215 חודשי תגמול בהתאם לשיעור הנכות המסוים שנקבע (אחוזי הנכות 10% ו-19% מציינים את מספרים מוחלטים אלו). כיצד זה עובד? למשל נכה צה"ל שנקבעו לו 15% נכות, אזי התגמול שלו יהיה של 15% מגובה השכר הקובע (4,937 ₪ נכון לכתיבת שורות אלו), כפול 175.

חשוב לציין שמענק נכות מתקבל כל עוד לא הוגש ערעור בגין החלטות הוועדה הרפואית. אם מדובר בנכות זמנית ולא צמיתה, קצין התגמולים יוכל לאפשר תשלום מקדמה על חשבון המענק שתסייע להתמודד עם ההוצאות הרפואיות והנלוות עד להחלטה בנוגע לנכות.

 

תגמולים לגמלאים שהוכרו כנכי צה"ל

אנשי קבע, משטרה, שב"ס, שב"כ, מוסד ומשמר הכנסת הזכאים לתגמול בהתאם לחוק הנכים ונכותם היא 34% ומטה, יוכלו לבחור האם לקבל קצבת פרישה מלאה או קצבת נכות.

אם בחרו בקצבת פרישה מלאה הם יהיו זכאים ל-25% מהתגמול הבסיסי בהתאם לשיעור הנכות. נכים שדרגת נכותם היא 35% ומעלה, זכאים לקבל גם את קצבת הפרישה וגם תגמול מלא.

 

לסיכום

40 אחוזי נכות בצה"ל מקנים תגמול חודשי לפי חוק הנכים ומסוגלים לסייע כלכלית לנכים ובני משפחתם. מכיוון שחשיבות שיעור הנכות שתיקבע ברורה, מומלץ להיערך לוועדה הרפואית מול עורך דין בקיא ומנוסה מאוד מול אגף השיקום במשרד הביטחון ולהסתייע בו כבר משלב ההתייעצות טרם הגשת התביעה.

40% נכות צה"ל ניתנים לאדם אשר מוכר על ידי משרד הביטחון כבעל נכות כתוצאה מפעילות שנערכה כחלק משירותו הצבאי. לכל אדם אשר מוכר כנכה צה"ל ניתן שיעור אחוזי נכות אשר אמור לשקף את חומרת הפגיעה בשגרה ובתפקוד שלו.

חישוב שיעור אחוזי הנכות אשר נכה צה"ל מקבל מתחשב בכל מיני קריטריונים המעוגנים בחוק, באם אתם לא בטוחים שקיבלתם מה שמגיע לכם, לחצו כאן ליצור איתנו קשר על מנת שנוכל לבחון אתה מקרה ולספק לכם חוות דעת מקצועית המותאמת אליכם.

התשובה היא כן, אך מומלץ לבצע את הערעור עם סיוע של עורך דין משרד הביטחון. לאחר קביעת הוועדה רפואית יינתנו לך 45 ימים להגיש ערעור עם הסבר מספק על סיבת הערעור.

אחוזי הנכות מהווים מעין את "כרטיס הביקור" של נכה צה"ל. שיעור אחוזי הנכות מצביע על חומרת הנכות והפגיעה שחווה האדם ובהתאם אליהם נקבעים הפיצויים והתגמולים אשר יקבל האדם בהמשך חייו תחת שיעור אחוזי נכות זה.

40% נכות צה''ל
40% נכות צה"ל
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 117 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>