Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

פוסט טראומה – אחוזי נכות משרד הביטחון

אירועים קשים ומטלטלים, במיוחד כאלו שנחוו במסגרת שירות בצבא, במשטרה או בזרוע ביטחונית אחרת עשויים לגרום להופעתה של פוסט טראומה המזכה על פי חוק באחוזי נכות מטעם משרד הביטחון. כמות הסובלים מפוסט טראומה בגופים הצבאיים-ביטחוניים עולה בהרבה על כמות קביעות הנכות, מה שהופך את הסיוע המשפטי מעורך הדין לחיוני ביותר להתמודדות ומיצוי הזכויות. במאמר זה יפורט על פוסט טראומה – אחוזי נכות משרד הביטחון.

הפציעות שקופות – הצלקות נפשיות

אנחנו שומעים לא פעם על מקרים שבהם חייל, שוטרת, כבאי או אנשי הכוחות המיוחדים הפכו לנפגעי פוסט טראומה בעקבות העבודה או השירות אך לא קיבלו ממשרד הביטחון את אחוזי הנכות שמקנים להם פיצוי או קצבה חודשית.

נפגעי פוסט טראומה חווים פגיעה קשה בכל תחומי החיים ומתקשים להתפרנס כראוי, נוסף על הקושי להתמודד עם הוועדה הרפואית של משרד הביטחון שנחשבת למחמירה וכואבת במיוחד.

נושא הפוסט טראומה זוכה בעת האחרונה לתשומת לב משמעותית, בעיקר בקרב חיילים שהשתתפו בקרבות ולחימות בשטח ופצעיהם הנפשיים "שקופים" לעומת הפציעות הבולטות שבלתי ניתן לחלוק עליהן.

חיילים לשעבר מספרים עוד ועוד סיפורים קשים ומצערים לגבי ההתמודדות האישית שלהם עם אירועים נוראיים וטראגיים שחוו בשטח ומעידים על הקושי שבחיטוט נפש עמוק כל כך, רק במטרה לקבל ממשרד הביטחון הכרה מתאימה.

 

דרך קבלת אחוזי הנכות במשהב"ט

סימפטומים של פוסט טראומה מתעוררים לא רק בקרב אנשים ששירתו במערך הביטחוני, אלא גם בקרב מי שחווה טרגדיה אישית מסוימת כמו תאונת דרכים למשל. אלא שלהבדיל מיתר המצבים שבעטיים נגרמה הפוסט טראומה ומאפשרים לתבוע נכות כללית מהמוסד לביטוח הלאומי, פוסט טראומה בקרב משרתי הצבא וכוחות הביטחון מאפשרת לתבוע את משרד הביטחון בלבד.

הדרך לקבלת אחוזי הנכות עוברת דרך מומחה רפואי שקובע האם קיימת פוסט טראומה, האם היא קיימת לשירות ומהו בדיוק הקשר הישיר בין אותו אירוע ייחודי או אותם תנאי שירות מסוימים לבין הפוסט טראומה.

בשלב הבא, יידרש המבקש לעמוד בפני וועדה רפואית שתקבע את אחוזי הנכות על סמך שיעור הפגיעה שנגרמה.

מדובר בתהליך ארוך, מורכב ואף קשה מבחינה רגשית ולכן מומלץ להגיע אליו ערוכים ונכונים ככל האפשר.

הצעד הראשון הוא לאסוף את כל המסמכים הרפואיים מהשירות ומקופת החולים ולצרף תצהירים ועדויות של אנשים ששירתו איתכם או היו עדים לאירוע עצמו.

במקרים מסוימים יהיה צורך לצרף גם חוות דעת רפואית מקצועית.

עורך דין שמתלווה להליך ומייצג את התובע מול משרד הביטחון יוכל להגדיל את הסיכויים לקבלת אחוזי הנכות שהולמים את מצבו של הנפגע ולטפל בכל התהליך בשלמותו.

עורך הדין יוכל לגרום לכמה שפחות התעסקות בירוקרטית וחיטוט נפש מצידו של התובע, מה שמעיב ממילא על מצבו.

 

מהי פוסט טראומה?

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) משלבת בין סימפטומים נפשיים, פסיכולוגיים ופיזיולוגיים והיא מופיעה בדרך כלל בעקבות חשיפה לאירוע טראומטי או טראגי שנכללו בו מוות או סכנת חיים. הסובלים מפוסט טראומה נפגעים בשלל תחומי חיים ומתקשים לתפקד חברתית, זוגית, תעסוקתית ומשפחתית ברמות משתנות ובאופנים משתנים לגמרי.

אדם שסובל מפוסט טראומה עשוי לסבול בין היתר מעצבנות, נדודי שינה וסיוטים, פלאשבקים, רמות גבוהות מאוד של חרדה, רגשות אשמה, הימנעות מהנאות החיים, הסתגרות ועוד.

ההפרעה מורכבת, שכן ישנם נפגעים שמסוגלים להתנהל באופן תקין לחלוטין במקום העבודה, אבל מתקשים לטפח קשרים רומנטיים. במקרים אחרים למשל, ייתכן שלאותו אדם יהיו קשרים חברתיים מצוינים, אבל הוא סובל מהתפרצויות זעם שמקשות עליו להשתלב במקומות עבודה.

 

הכרה בפוסט טראומה במשרד הביטחון

נפגעים ששירתו כאנשי כוחות הביטחון וביניהם חיילים, שוטרים, מג"ב, מערך הכבאות, אנשי שב"כ ומוסד, סוהרים ועוד זכאים להגיש תביעה מתאימה לאגף השיקום במשרד הביטחון ולהיות מוכרים כנכי צה"ל.

ההליך דורש הוכחה לפוסט טראומה ולכן נדרשת הצגה של חוות דעת פסיכיאטרית המלווה בתיעוד לגבי ההשתתפות באירוע מטלטל וטראומטי, או הימצאות אישית בסכנת חיים. כמובן שהליכים שמיושמים כמה שיותר בסמוך לשירות יגדילו את הסיכויים להכרה בנכות, שכן הם עדיין מכילים תיעוד ועדויות עשירים יותר ואינם מתקשים להציג קשר רלוונטי לעבר.

כאשר הנפגע מגיש את התביעה בשלב מאוחר יותר, לא רק שההליך שהוא צפוי לעבור יהיה ארוך ומורכב יותר, אלא שהוא גם עשוי לצבור טראומות נוספות שלא קשורות לשירות שלו.

הכרה בפוסט טראומה בביטוח הלאומי

תאונות עבודה, פעולות איבה, תקיפה מינית ותאונות דרכים שגרמו להופעתה של פוסט טראומה עשויים לזכות בהכרה וזכויות מתאימות כחוק. כאשר מדובר בפגיעה בעבודה יש להגיש תביעה למחלקת עבודה בביטוח הלאומי ואם זו פגיעה אחרת, יש להגיש תביעה לנכות כללית.

באופן כללי תהליכי הביטוח הלאומי קצרים יותר מאלו של משרד הביטחון אך גם הם דורשים עמידה בפני וועדה רפואית שתקבע את שיעור הנכות. אם זוהי תאונת עבודה, ייבחן בדומה גם הקשר הסיבתי.

 

פוסט טראומה – אחוזי נכות ממשרד הביטחון

הוועדה הרפואית במשרד הביטחון יכולה לקבוע את שיעור הנכות החל מ-5% נכות ועד 100% (נכות מלאה), כשביניהם ניתן לקבוע את אחוזי הנכות הבאים: 10, 20, 30, 40, 50, 70.

כל אחוזי הנכות מ-5% ועד 20% מתייחסים להפרעה הקיימת במובן של הגבלת כושר התפקוד בלבד. קביעת 5% נכות מבטאים תפקוד תקין, 10% הגבלה קלה ו-20% נכות מציינים הגבלה בינונית.

התקנות של משרד הביטחון לא מגדירות הגבלה קלה או בינונית ולכן מי שיקבל את ההחלטה על כך זו הוועדה הרפואית בלבד ולכן קיימת חשיבות רבה לדרך שבה מוצגת חומרת הפגיעה התפקודית.

באחוזי הנכות הנמוכים חשוב להבהיר שמשולם מענק חד פעמי בלבד ורק עבור נכות ששיעורה בין 10%-19% (נפגעים שקיבלו 5% נכות אינם זכאים לדבר אך יכולים להגיש ערעור על ההחלטה ולעבור וועדה נוספת). גובה המענק המשולם הוא בין כ-50,000-190,000 ₪.

החל מ-20% ומעלה משולמת קצבה חודשית לנכה ואיתה גם הטבות ומענקים רבים. הכרה ב-20% נכות מזכה בסכום חודשי של כ-950 ₪.

אחוזי נכות בין 30%-70% מתייחסים לפגיעה קיימת בתפקוד שמלווה בהפרעות פסיכיאטריות שונות כמו למשל קשיי ריכוז או סף גירוי נמוך. אחוזים אלו ניתנים על סמך קביעה רפואית ובדיקת הוועדה שתתרשם מהאדם שלפניה ולכן צריך לדעת כיצד מתייחסים כראוי להפרעות שנמצאות בסעיפי הנכות ולהציג את התיעוד הרפואי לכך.

גובה הקצבה לנפגעים ששיעור נכותם עומדת על 30% הוא כ-1,400 ₪. נפגעים בעלי 50% נכות יקבלו כ-2,350 ₪.

כמו כן, חשוב לציין כל קושי קיים בחייכם: אם ניתקתם קשר עם חברים, נוטים לריבים רבים עם בני הזוג, מתלקחים מהר, קיימת פגיעה בזיכרון או כל דבר אחר – עליכם לציין זאת ולהוסיף כל דבר שמפריע לכם.

המטרה היא להתרשם ממצבכם בטווח זמנים של כמה דקות לכל היותר ולכן חשוב להגיע מוכנים לפרוט את כל הנסיבות והקשיים ובמידת הצורך להעלות אותם על הדף.

100% נכות הם כאמור דרגת הנכות הגבוהה ביותר לפוסט טראומה ובכלל. דרגה זו משתייכת למצב חמור במיוחד שבו קיימת אי מסוגלות לתפקד עצמאית וקיים צורך באשפוז או סיוע יום-יומי קבוע.

 

השתחררתם וסובלים מפוסט טראומה? פנו אלינו בהקדם!

הליכי תביעות והכרה בנכות מול משרד הביטחון ידועים כמורכבים טכנית ורגשית, על אחת כמה וכמה בקרב נפגעי פוסט טראומה. וכאן טמון יתרונו וכוחו של עורך הדין, משום שהוא מכיר היטב ולעומק את החוקים, הפסיקה, העדכונים של משרד הביטחון והוא צבר מיומנות בטיפול בתביעות מסוג זה, כך שיוכל לספק את כל הזכויות שמגיעות לנפגע ולאפשר לו להתרכז בטיפול האישי שלו.

באם אתם חווים תסמינים של פוסט טראומה, ויתרה מכך אם עברתם אבחון וטיפול עקב כך, במידה ותעמדו בכל התאנים אשר זכאים לקבל הכרה מהמדינה וכחלק מכך גם אחוזי נכות אשר יזכו אתכם בקבלת פיצויים ותגמולים מהמדינה כדי להתמודד עם המצב.

אם אתם חווים פוסט טראומה לאחר שירותם הצבאי, או שירותכם האזרחי בהקשר משרד הביטחון, דעו כי אתם לא לבד בהליכים מול משרד הביטחון, וכי יש מי שילחם על הזכויות שלכם. לחצו כאן לקבלת מידע נוסף וליצור עמנו קשר עוד היום.

בדומה למקרים אחרים של נכות מצה"ל, על מנת לקבל הכרה כנכה צה"ל על רקע פוסט טראומה, יידרש האדם להגיש תביעה למשרד הביטחון אשר במסגרתה יזומן לוועדה רפואית בה יפרט אודות המקרה שלו, תוך מתן המלצות רפואיות ובסופה, יוחלט בדבר ההכרה והן בדבר אחוזי הנכות.

אמנם פוסט טראומה אינו מותיר תסמינים פיזיים שניתן לראות בעין חיצונית כל כך בקלות, אך כיום, הודות לעבודה ציבורית מאומצת, ניתן לקבל הכרה כנכה צה"ל עקב פוסט טראומה.

פוסט טראומה - אחוזי נכות משרד הביטחון
פוסט טראומה – אחוזי נכות משרד הביטחון
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>