Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

רשלנות רפואית בצבא סרטן השד

רשלנות רפואית בצבא סרטן השד עשויה להתבטא באינספור דרכים ותחנות, משלב הפנייה הראשונית לרופא היחידה וכלה במהלך הטיפול או הניתוח שנועדו להתמודדות עם המחלה. כיצד מתבטאת רשלנות רפואית במקרים אלו? כיצד תובעים את הצבא בגין רשלנות ונזקים שנגרמו? ועל כמה פיצויים צפויה לעמוד התביעה? במאמר זה תמצאו את כל המידע הרלוונטי.

 

גילוי המחלה התעכב, החיילת נאלצה לכריתת שד

א' הייתה חיילת צעירה בקבע ששירתה בבסיס סגור בדרום הארץ. לאחר שהחלה לחוש בגוש מוזר בשד הימני, היא ניגשה לרופא היחידה וביקשה להיבדק, שם קיבלה הפניה לרופא כירורג צבאי – רופא מומחה שההמתנה אליו אורכת מספר חודשים לכל הפחות.

כדי להימנע מהמתנה כה ממושכת ניסתה א' לפנות דרך הצבא גם למרפאות שד בבתי החולים השונים שעובדים עם צה"ל ומקבלים פניות מחיילות אך נאמר לה שעליה בראש ובראשונה להמתין לממצאי הבדיקה הכירורגית. ארבעה ימים בלבד לפני הבדיקה נוצר קשר עם א' ממרפאת הכירורג לגבי היעדרותו הממושכת של הרופא עקב מחלה ונאמר לה שתור חדש ייקבע בהקדם לרופא המחליף, מה שבפועל עיכב את הבדיקה בחודש נוסף.

לרוע מזלה כשכבר ניגשה לרופא בתאריך הבדיקה התבררו חששותיה. א' אובחנה כחולה בסרטן השד ונאלצה לעבור בסופו של דבר ניתוח לכריתת שד ושחזור חלקי.

 

תחלואת סרטן השד

על פי ההערכות, כאלף נשים בישראל נפטרות מסרטן השד מידי שנה ומהוות סטטיסטית אחת לכל תשע נשים במדינה. מדובר במחלה הממאירה הנפוצה ביותר בעולם המערבי, שנמנית עם אחד מסוגי הסרטן האלימים והקטלניים ביותר.

גילוי המחלה בשלבים פרה-סרטני

גילוי המחלה בשלבים מוקדמים (פרה-סרטני) צפוי להעמיד את אחוזי השרידות על 99%. אחוזים אלו יפחתו ככל שיתרחש איחור באבחון הגידול ומצב שבו מופיעות גרורות באזור הצלעות כבר מעמיד את אחוזי השרידות על 50% בלבד.
אם הסרטן לא אובחן וגרורותיו כבר הגיעו לאזורים מרוחקים כמו הכבד והעצמות, פוחת אחוז השרידות לכדי 16% בלבד.

 

הסיכוי להצלחה בגילוי מוקדם של המחלה

לאור כל אלו, קיימת חשיבות קריטית לאבחון מוקדם של המחלה. גילוי סרטן השד בשלבים מוקדמים מעלה את סיכויי הצלחת ההתרפאות בכ-90%. בהתאמה, כל איחור ולו קטן באבחון סרטן השד עקב רשלנות רפואית מצמצם את סיכויי ההחלמה ועשוי להביא גם לסכנת חיים ממשית.


 

חשיבות האבחון המוקדם

תהליך האבחון של סרטן השד נפתח כאשר מבחינים בממצא חשוד בשד או כאשר מבוצעת בדיקת ממוגרפיה שתצביע על ממצא שכזה. ממצאים אלו אינם רק גושים בשדיים, אלא גם שינויים בגודל או צורתם וצבעם של השדיים, פטמה הנמשכת פנימה או כל סימן חריג אחר באחד השדיים.

חשוב לציין שבדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים לאיתור סרטן השד כלולה בסל הבריאות הממלכתי לכל אישה מגיל 50, כאשר נשים בעלות גורמי סיכון, נשאות של המחלה או גנטיקה של סרטן השד יקבלו זכאות לבדיקה זו החל מגיל 40.

בדיקת הממוגרפיה היא בדיקת רנטגן שלפעמים תלווה גם בבדיקת MRI כדי לקבל הבנה טובה יותר של הממצא החשוד, או שינויים שעשויים לאותת על מחלה ממאירה פעילה.

 

הליך הבדיקה לאיתור סרטן שד

בדיקות שהעלו חשד לממצא סרטני בשד יובילו לביצוע ביופסיה שבה דוגמים את הגידול ושולחים אותו לאפיון במעבדה פתולוגית. מסקנות הבדיקה ילמדו האם זהו אכן גידול סרטני ואם כן מהו סוגו ומהו הטיפול שעשוי להתאים לו.

 

רשלנות רפואית לעניין סרטן השד

מאחר וסרטן השד נחשב למחלה נפוצה מאוד בעולם המערבי, קיים גם אחוז יחסית גבוה של תביעות בגין רשלנות רפואית באבחון או בטיפול בסרטן מסוג זה. רשלנות תתבטא כאן דרך מספר רב של גורמים – החל מרופא המשפחה והגניקולוג, דרך טכנאי המעבדה ועד לגורם המטפל או הרופא המנתח במקרה של כריתת שד.

בכל אחת מהתחנות הללו עשויים להתרחש אבחון מאוחר מידי של המחלה, אי הפניה לבדיקות הרלוונטיות על אף קיומו של חשד סביר, פענוח שגוי של הממצאים, היעדר מעקב אחר הממצאים או התאמה לקויה של הטיפול הרפואי. כל אחת מהסיטואציות האלה עשויה להקים עילה לתביעת רשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית בצבא – סיבות ואפשרויות

באופן כללי ניתן לומר שכל נזק בריאותי שנגרם לחיילת או חייל כתוצאה מאבחון או טיפול רפואי לקויים עשוי להתברר כרשלנות רפואית.

 

שגיאות משמעותיות בבדיקות רפואיות בצבא

בעולם הצבאי מתרחשות טעויות רבות ולמרבה הצער גם שכיחות באבחון הרפואי. הדבר מתרחש כתוצאה משיבוץ סמכויות רפואיות שונות במערכת הצבאית מאלו שמוסמכות לטיפולים או בדיקות מסוימות בעולם הרפואה האזרחי, תחלופה גבוהה של רופאים, היעדר זמינות, טרטור מרופא אחד לאחר במקום ריכוז הטיפול אצל גורם אחד, דיחוי במענה רפואי ועוד.

בעיות אלו מתרחשות במיוחד בקרב חיילים שמשרתים בבסיסים מרוחקים או ביחידות השדה ונעדרים כל קרבה פיזית טובה לבתי החולים, מכונים או מרפאות שבהם קיים ציוד מתאים כמו מכשור הדמיה, שירותי מעבדה רלוונטיים ועוד.

 

הסבירות הנמוכה למחלה אצל גברים

כל אלו מקשים על האבחון הרפואי של סרטן השד בקרב חיילות במועד מוקדם ועלולים לסכן משמעותית אחוז גדול מהנשים המשרתות בצה"ל. חשוב לציין שמחלת סרטן השד איננה פוסחת על גברים ולכן גם הם עשויים לסבול מרשלנות רפואית חמורה פי כמה וכמה (עקב סבירות נמוכה יותר למחלה זו בקרב גברים) שנוגעת לאבחון ולטיפול בסרטן שד.

 

אפשרויות התביעה הקיימות

תביעת רשלנות רפואית בצבא עקב סרטן השד מתאפשרת דרך תביעה אזרחית על פי פקודת הנזיקין או באמצעות תביעה נגד משרד הביטחון בהתאם לחוקי התגמולים. לא תתקבל אפשרות לכפל פיצויים כך שחיילת שברצונה לתבוע תצטרך לבחור אחד מהמסלולים.

חשוב לציין שלא תמיד תתאפשר בחירה בין השניים: חיילת שטופלה בבית חולים ציבורי לא תוכל לתבוע אזרחית וזאת בשל פטור של המדינה מתביעות נזיקין של חיילים שנפגעו בשירותם הצבאי.

אם כן קיימת אפשרות לתביעה אזרחית, התובעת זכאית לפיצוי חד פעמי כולל. אם תתבע מכוח התגמולים לעומת זאת (תביעה נגד צה"ל) היא תוכל לקבל תגמול חודשי למשך חייה, למעט במקרים שבהם משרד הביטחון יבקש לספק פיצוי חד פעמי עקב נזק מזערי בלבד. כמו כן, תביעה אזרחית לא ניתנת לפתיחה מחדש כך שאם תתרחש החמרה במצב הרפואי, לא יתחדש דיון בנושא.

 

רופא כירורג, אנדוקרינולוג או רופא נשים?

חיילים שתובעים פיצוי בגין רשלנות רפואית נדרשים להציג גם חוות דעת מרופא מתמחה. רופא מומחה בתביעות סרטן השד עשוי להיות כירורג, אנדוקרינולוג או במקרים מסוימים רופא נשים. עליו לקבוע כי הטיפול שניתן לחיילת חרג מאמות המידה המקובלות ומאופן הטיפול הסביר שיש לספק במקרים אלו.

 

עורך דין רשלנות רפואית בצבא

כל חיילת שנותרה עם פגיעה בריאותית או נזק גופני כתוצאה מרשלנות עקב סרטן שד רשאית לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בתביעות רשלנות רפואית. תביעת רשלנות רפואית היא עניין סבוך ומורכב פי כמה וכמה כאשר מדובר בתביעה מול הצבא שיש להכיר את מדיניותו וחוקיו הפנימיים, מה שדורש עורך דין שניחן הן בכישורים אישיים טובים לעניין הרשלנות ויש לו ניסיון בניהול הליכי תביעה כנגד המערכת הצבאית.

 

גובה הפיצויים

אחת השאלות המרכזיות לעניין תביעת הרשלנות הרפואית היא גובה הפיצויים המתקבל בעת זכייה בתביעה. כמובן שגובה הפיצויים משתנה בהתאם לסוג הרשלנות וחומרתה וכן לפי מידת הנזק שהותירה אותה הרשלנות, אך בתביעות שנוגעות לסרטן השד ניתן לשער שמדובר במאות אלפי שקלים לכל הפחות.

לאור העובדה כי סרטן הוא מחלה מאוד מסוכנת, במקרים בהם לא מאבחנים אותו בזמן או לא מטפלים בו כראוי יכולה להיות התדרדרות להחמרה רצינית כדוגמת כריתת שד או אפילו חס וחלילה מוות. כמו כן, סרטן הדש הוא אחד מהמחלות אשר גילוי מוקדם משפיע מאוד על סיכויי ההחלמה והמשך הטיפול ולכן רשלנות רפואית במחלה זאת היא קריטית מאוד.

חשוב לדעת שלא כך הדבר. ישנם מקרים בהם אמנם הייתה החמרה במצב, אך אם היא כזאת שלא היה ניתן למנוע, או שנגרם נזק במהלך טיפול שלא היה ניתן למנוע על ידי ביצוע ההליך על ידי אדם אחר לדוגמא, לא תהיה זאת רשלנות רפואית למרות שהאחריות לנזק היא של איש הצוות הרפואי שנהג כך. לא בטוחה האם המקרה שלך הוא רשלנות? לחצי כאן לייעוץ עם איש מקצוע.

תהליך האבחון של סרטן השד יכול להיות עוד בשלבים מאוד ראשוניים של המחלה. לאור העובדה שניתן לאתר את הסרטן עוד בתחילתו וממש להציל חיים או למנוע כריתה, מומלץ לכל אישה להיבדק אחת לשנה החל מגיל 25 לאיתור ובדיקה האם יש סרטן השד בגופה.

רשלנות רפואית סרטן השד יכולה לבוא לידי ביטוי בכל מיני דרכים, בין היתר באי אבחון של המחלה למרות שהיה ניתן לעלות עליה מוקדם יותר ממה שהיא התגלתה, או לחילופין אי הפנייה לבדיקות המשך אשר יכלו לגלות ממצאים חדשים או לשפוך עוד אור על המצב שיכל למנוע החמרה בעתיד.

רשלנות רפואית בצבא סרטן השד
רשלנות רפואית בצבא סרטן השד
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>