Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

רשלנות באבחון גידול בראש בצבא

פרשנות לקויה של הסימפטומים, טעות בזיהוי סוג הגידול וגם סיווג שגוי של הבעיה עלולים להצביע על רשלנות באבחון גידול בראש, מה שעשוי להתרחש גם במסגרת השירות הצבאי. במאמר הבא נפרט בנוגע לדרכי הזיהוי האפשריים של גידול מוחי ומה ייחשב כרשלנות באבחון המחלה.

 

בשורה שאיש לא רוצה לקבל

גידול, בין אם ממאיר ובין אם שפיר הוא תרחיש אימים שאיש לא רוצה להתבשר עליו. הלחץ גובר שבעתיים כאשר המקום שבו קיים גידול הוא הראש, כי מה חיוני יותר לתפקודו של הגוף כולו מאשר המוח שלנו? קבלת אבחנה על גידול בראש מותירה טראומה שחוזרת על עצמה שוב ושוב במחשבות ובשיחות על הנושא וכאילו זה לא מספיק, ייתכן והיא נגזרה מרשלנות רפואית פושעת.

והרי לפניכם מקרה לדוגמה כפי שפורסם בשנת 2018:
קצין שהתלונן במשך כשלוש שנים על תופעות רפואיות שונות סווג כחייל שסובל מחרדה עד שהתגלה כי הוא סובל מגידול של 6.5 ס"מ בראשו ומנזקים קשים ובלתי הפיכים כתוצאה מכך.

 

תלונה עקב ירידה בחדות הראייה

הקצין התלונן בפעם הראשונה למרפאה הצבאית עקב ירידה בחדות הראייה שלו. באותה הפנייה נרשם שהוא סובל מחרדה אבל ניתנה לו המלצה לבדיקת אופטומטריסט.
חודשיים לאחר מכן הוא נבדק ונאמר לו שהבדיקה תקינה למעט פזילה. סיכום הבדיקה ציין גם הוא שהחייל סובל מחרדה ולכן הומלץ לו להיפגש עם פסיכיאטר.

חולשה והפרעות תפקודיות

כמה שבועות מאוחר יותר הקצין סבל מחולשה וגם מהפרעות חוזרות בתפקוד המיני. במהלך השנה שלאחר מכן הוא קיבל תרופות לשיפור תפקודו המיני אך מבלי שאלו עזרו לשיפור מצבו, מה שגרם לרופאים לקבוע כי מדובר בבעיה פסיכולוגית.

רק שנתיים אחרי שהקצין השתחרר משירותו הצבאי והופנה ע"י פסיכיאטר לבדיקה במחלקה נוירו-כירורגית כשהוא סובל מבחילות והקאות, כאבי ראש, הזעה לילית, פגיעה בתפקוד המיני וירידה חמור המשקל נחשף הגידול בבדיקות CT ו-MRI. מאחר וגודלו של הגידול לא מאפשר כריתה, קיבל הנפגע טיפול תרופתי ופונה לניתוח להסרת 50%.

תוצאות הגידול שאובחן באיחור חמור ביותר הביאו את הקצין לשעבר לסבול מסוכרת, תסמינים נפשיים, פגיעות בראייה, בבלוטת התריס, בחוש הריח ובתפקוד המיני וכן מחולשה ברגליים וביד ימין.

 

הסימנים העיקריים לגידול

גידול מוחי מורכב ממסה כלשהי, כמו תאי כלי דם, רקמה או גרורה והוא מתרבה בתוך הגולגולת סמוך לרקמת המוח. התרחבות המסה מפעילה לחץ שגורם לכאבי ראש, סחרחורות וטשטוש בראיה.
בעיות נוספות שנגרמות הן מכיוון מערכת ההפרשה הגופנית (בעיה אנדוקרינית), שבמסגרתה קיימת הפרשת יתר או מיעוט בהפרשה של הורמונים מסוימים, מה שמביא את הגוף למצב ביתר או חוסר.

כמובן שמלבד הבעיות הפיזיולוגיות צריך לדבר גם על הרכיב הנפשי והאישי. תאי המוח מכילים את האישיות שלנו, את תמצית האופי שלנו וכל הפרעה בהם עשויה לגרום לשינוי התנהגותי גדול ואף מוקצן, מה שעשוי במקרים רבים לסווג את הגידול בראש קודם כל כמחלה נפשית.


 

רשלנות באבחון גידול בראש בצבא

מכיוון שטשטוש בראייה או סחרחורת יכולים לאפיין שפע של בעיות רפואיות שונות, סביר להניח שתלונות עקב גידול בראש יקבלו התייחסות שונה לחלוטין.
מבחינת הפרקטיקה הרפואית המקובלת, רק כאשר מטופל ששב פעם אחר פעם עם אותה התלונה על כאבי ראש או סימפטומים אופייניים יהיה צריך להפנות אותו לנוירולוג בהקדם.

 

בדיקה נירולוגית

בבדיקה הנוירולוגית אפשר להבין אם מצבו של החולה מצריך טיפול פסיכיאטרי או תרופתי או שחלילה מדובר בגידול מוחי.
רופא ששומע על תלונות חוזרות שכאלו אך עדיין לא מפנה הלאה את המטופל, עלול להיחשב כרופא שהתרשל בתפקידו וכמי שאחראי לפחות לחלק מהפרוגנוזה הסופית כתוצאה מהגידול.

 

הליך בדיקה לא תקין

אפשרות נוספת לרשלנות היא עקב שגיאה בביצוע הבדיקות. את הגידול המוחי כאמור ניתן לאתר באמצעות CT לראש והצוואר.בדיקת CT ראש לא מבוצעת סתם כך עקב הקרינה שבה, אך אדם שיש לו סימפטומים או מאפיינים שעשויים להעיד על גידול מוחי חייב לבצע בדיקה כזו. אם הוא לא יופנה אליה על ידי הרופא, הדבר עשוי להיחשב כרשלנות רפואית שפגעה באיתור הגידול בזמן.

 

אבחון לא נכון

גם אבחון הגידול עשוי לבטא רשלנות רפואית. קיימים כמה סוגי גידולים מוחיים שיש ביניהם הבדל כאשר קיים פער משמעותי בין גידולים שפירים שלוחצים על איברים וגורמים לתופעות לוואי מאוד ספציפיות לבין גידולים ממאירים שממשיכים להתרחב עד לשיבוש התפקוד המוחי ואף למוות.

ברור שטעות באבחון לכאן או לכאן תעורר תחושות רגשיות קשות ביותר ובמיוחד אצל אנשים שמתבשרים כך שעברו הקרנה לחינם או שהיו אמורים לקבל טיפול מציל או מאריך חיים ולא זכו לו בזמן.

כל אחת מהסיטואציות הללו עלולה להיחשב כרשלנות רפואית עוד במעמד ההתרחשות מול הרופאים. לכן חשוב לקבל הסבר מפורט מהרופאים ולחקור בעצמכם, להבין מהם הטיפולים האפשריים, הקשיים הקיימים ומהן דרכי ההתמודדות עם המחלה.

 

איסוף תיעוד רפואי לתביעת הרשלנות

אם חוויתם רשלנות רפואית שנוגעת לאבחון גידול בראש במסגרת הצבאית, חשוב להיערך בהתאם מבחינת איסוף התיעוד הרפואי.

הבדיקות והטיפולים הרפואיים שמבוצעים במקרים אלו הם רבים:
טיפולים בבית החולים ובאשפוז יום, בדיקות דם, אבחונים במרפאות חוץ, פגישות עם פסיכולוגים או פסיכיאטרים ועוד המון. כל אלו מלמדים על הרקע למחלה, על היחס למטופל והניסיונות לסייע לו.

התיעוד הרפואי מספק לגורמים חיצוניים תמונה טובה לגבי דרכי הפעולה של הגורמים המטפלים ומלמדת האם פעלו כפי שהיו אמורים לפעול.

 

הגשת תביעה נגד משהב"ט

תביעות נגד משרד הביטחון בעקבות רשלנות רפואית שהובילה לנזק או מחלה שנגרמו או הוחמרו במהלך השירות הצבאי מתרחשות מידי יום. חלק מהנזקים הגופניים נגרמו כתוצאה מתנאי השהות או הפעילות הצבאית בעוד שחלקם יתרחשו תוך כדי הצבא אך ללא קשר ישיר לטיב השירות הצבאי.

בתחום התביעות צריך להכיר היטב את מכלול החוקים והתקנות הקיימים, למשל חוק הנכים ותקנות הנכים, חוק חבלה בחופשה, חוק משפחות חיילים שנספו במערכה ועוד.
התחום כולל בין היתר פסקי דין שקובעים את ההלכות הספציפיות למחלות או לתרחישים שונים – גם אותם יש צורך להכיר לעומק ולהתבסס עליהם במידת הצורך בהליכי התביעה והוועדות הרפואיות.

את כל אלו יוכל לבצע כראוי ובמקצועיות רק עורך דין שמתמחה בתביעות נגד משרד הביטחון ומייצג חיילים וחיילות שחוו רשלנות רפואית במסגרת הצבאית.

 

פנייה לעורך דין מתאים

 

עורך דין מתאים

צריך להביא בחשבון שההתנהלות הצבאית מסורבלת ומורכבת, הן ברמת המענה הרפואי שחיילים לעתים מקבלים והן ברמת הוכחת הנזקים שנגרמו להם בשלב מאוחר יותר.

ההתנהלות כאן היא מול שלל ממשקים שונים שיש לפעול מולם:
מחלקת התביעות, אגף השיקום, היחידה לוועדות רפואיות, הפרקליטות הצבאית ועוד. כל מחלקה פועלת בדרכים מסוימות ומכילה יחסי גומלין מסוימים עם מחלקות אחרות.

 

ניסיון מול המערכת הצבאית

את המכלול הזה יוכל להבין רק גורם שיש לו ניסיון רב במפגש עם המערכת הצבאית וחוקיה ויודע כיצד פועלים הדברים מבפנים כדי למצות את זכויותיהם של נפגעי הרשלנות, להקל על התהליך המשפטי הקשה ולהביא לתוצאות משביעות רצון.

אם ידוע לכם שהגורמים הרפואיים בצבא התרשלו באבחון גידול ראש, חשוב לפנות בהקדם לעורך דין שמגיע מתחום נזקי הגוף ויודע כיצד לפעול מול המערכת הצבאית, להגיש תביעה מתאימה ולצרף חוות דעת רפואית שתתמוך בטענות התביעה ותשכנע את קצין התגמולים והוועדות הרפואיות בדבר קשר בין ההתרשלות לנזקים שנגרמו לחייל או החיילת.

 

עורך דין מיומן שמכיר היטב את המערכת ופועל בתוכה עם הצלחות לאורך שנים יוכל לעמוד על זכויותיכם ולדרוש פיצוי שישיג את הצדק שאתם ראויים לו.

על מנת שמקרה יקבל כותרת של רשלנות רפואית בצבא צריכים להתקיים שני תנאים. ראשית, הטיפול, האבחון או כל שירות אחר שניתן על ידי איש צוות רפואי היה צריך להיות כזה שלא ניתן בזהירות מספקת ותוך מתן תשומת לב מספקת, וכתוצאה מכך נגרם נזק למטופל. כמו כן, המקרה צריך להיות במסגרת צבאית.

באם אתם סבורים כי הייתם קורבן לרשלנות רפואית בצבא, בהקשר גידול בראש או בכל מקרה רפואי אחר, אתם זכאים לקבל פיצוי מהצבא. כמו כן, אם נותרתם עם נכות כתוצאה מהרשלנות, אתם גם זכאים להכרה כנכי צה"ל אשר מזכה אתכם בזכויות נוספות כדוגמת קצבת נכות.

לאור העובדה כי בראש שלנו יש את המוח ואיברים אשר אחרים על החושים כדוגמת העיניים או האוזניים, פגיעה בחושים או בתפקוד באופן כללי בהחלט יכולה להצביע על גידול בראש. לצורך העניין, באם אתם מתלוננים על כאבים חדים וחמורים בראש, הצבא צריך לקחת זאת ברצינות ולספק לכם טיפול הולם.

מקרים של בדיקות לא תקינות או עיכוב במתן בדיקה לחייל עשויים להיות רשלנות רפואית באבחון גידול בראש בצבא. באם גילו לכם גידול בראש במסגרת אזרחית ומסתמן שהיה ניתן לאבחן זאת עוד קודם במסגרת צבאית, לחצו כאן ליצור איתנו קשר, כנראה שמגיעות לכם זכויות שאתם פשוט לא מנצלים.

 

רשלנות באבחון גידול בראש בצבא
רשלנות באבחון גידול בראש בצבא
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>