Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

ליווי משפטי לנכה צה"ל בוועדות רפואיות (מחוזית ועליונה)

שירות צבאי או שירות במערכת הביטחון מביא עימו אתגרים פיזיים ונפשיים רבים. לצערנו במקרים רבים פעילות מבצעית, אימונים ופעילות שגרתית עשויה להסתיים בפציעה משמעותית, בגרימת מחלה או בהחמרה של מחלה קיימת.

בכל אחד מהמקרים הללו עשוי הנפגע להיות זכאי למעמד של נכה צה"ל ולקבל פיצוי או קצבה חודשית. הליך ההכרה בנכות הינו ארוך ובירוקרטי כשבמרכזו עומדת הוועדה הרפואית. מומלץ מאוד להגיע עם ליווי משפטי לנכה צה"ל לוועדות הרפואיות (מחוזית ועליונה).

 

מי מוגדר כנכה צה"ל ומשרד הביטחון?

בכדי לעמוד בהגדרה של נכה צה"ל יש להראות קשר נסיבתי בין הפציעה או המחלה לבין השירות הצבאי (או השירות במשרד הביטחון). הפגיעה יכולה להתרחש כחלק מפעילות מבצעית, פעילות בט"ש, אימון ואף בדרך אל הבסיס.

לפיכך, כל חייל, ללא קשר לדרגתו או לתפקידו, אשר נפצע או נפגע במהלך שירותו הצבאי עשוי להיות זכה להכרה בתור נכה צה"ל. חשוב לשים לב, כי גם החמרה במחלה קיימת או התפרצות של מחלות מסוימות עשויות לזכות בהכרה ופיצויים.

 

מי יכול לפנות לוועדה רפואית לנכי צה"ל

הוועדה הרפואית אינה השלב הראשון בתהליך, בוועדה הרפואית נקבע אחוז הנכות של נכה צה"ל. בטרם ההגעה לוועדה הרפואית יש להגיש בקשה לקצין התגמולים אשר צריך להכיר במגיש התביעה כנכה צה"ל.

מהי הועדה הרפואית לנכי צה"ל?

לצורך קבלת אחוזי הנכות או הגדלתם בשל החמרה, נדרש מגיש הבקשה לעמוד בפני וועדה רפואית אשר תבחן את המקרה לעומקו, תבדוק את המסמכים הרפואיים כמו גם תבצע בדיקה פיזית למבקש הבקשה לצורך אישור מצבו הרפואי וקביעת אחוזי הנכות.

ישנן שתי וועדות רפואיות במשרד הביטחון שתפקידן לבחון את נכי צה"ל אשר מגישים בקשה לאחוזי נכות. הוועדה המחוזית והוועדה העליונה.


 

הועדה המחוזית

הוועדה המחוזית הינה הוועדה הראשונה אליה פונה נכה צה"ל לצורך קבלת אחוזי נכות. תפקידה של הוועדה המחוזית הינו לבחון ולקבוע את דרגת הנכות של מגיש הבקשה. בין אם מדובר על בקשה חדשה, בקשה לבחינה של החמרת מצב או במקרים שהייתה נכות זמנית.

 

הועדה העליונה

לעומת הוועדה המחוזית, אשר בה יידרשו בייצוג כל נכי צה"ל, הוועדה העליונה מיועדת לצורך הגשת ערעורים על החלטות הוועדה המחוזית.

 

מתי נכה צה"ל נדרש בייצוג בוועדות רפואיות?

החוק מאפשר לכל אדם להגיע עם מלווה לוועדה הרפואית. נוסף לכך, החוק מאפשר לכל אדם החפץ בכך להיות מיוצג על ידי עו"ד במהלך הוועדה הרפואית. אומנם אין חובה להגיע עם ייצוג משפטי, אך מומלץ מאוד לבצע את כל הליך הגשת הבקשה ובפרט את שלב הוועדה הרפואית בליווי של עו"ד המתמחה בתחום ובהליכים במשרד הביטחון.

 

מה נדרש להביא לוועדה הרפואית

הוועדה הרפואית בוחנת את המצב הרפואי של הנכה ואת ההשפעה של המצב על יכולת התפקוד היומיומית שלו. על כן, יש להגיש לוועדה כל מידע רפואי אשר יכול לתרום להבנה של הרופאים על מצבו הרפואי של הנכה. מומלץ להתייעץ עם עו"ד עוד בטרם הגשת המסמכים, וזאת בכדי לקבל חוות דעת על המסמכים החסרים ואף על בדיקות נוספות נדרשות.

 

מדוע חשוב להגיע עם ייצוג לוועדה הרפואית?

בוועדה הרפואית יושבים רופאים (כשלפחות אחד מהם נדרש להיות מומחה בתחום הפגיעה של הנכה) ומזכיר. מטרתם העיקרית הינה לבחון את מצבו של הנכה ולוודא כי הוא אינו מנסה לעקוץ את המערכת.

נוסף לכך, ההליך עצמו בוועדה אינו פשוט, פיזית ונפשית. במקרים רבים עבור נכי צה"ל מדובר באירוע קשה ורגשי מאוד. כאשר נכה צה"ל מגיע עם ייצוג לוועדה הרפואית, הוא מגיע עם גורם אובייקטיבי אשר דואג בראש ובראשונה לאינטרסים שלו. גורם אשר מכיר את ההתנהלות, יודע אילו מסמכים נדרשים ויודע לשמור על זכויותיו של הנכה לאורך כל ההליך.

 

לחצו למעבר למאמר מקיף בנושא ייצוג נכי צה"ל בתביעות מול משרד הביטחון

ייצוג נכי צהל בוועדות רפואיות (מחוזית ועליונה)
ייצוג נכי צהל בוועדות רפואיות (מחוזית ועליונה)
Picture of אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר
אודות המחבר - עורך דין משרד הבטחון יעקב אמיר

עורך דין משרד הביטחון יעקב אמיר עוסק מאז שנת 2000 בתחום הייצוג של נכי צה"ל ומשפחות שכולות. בוגר תואר LLB במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים משנת 2004. נשוי ואב לשלושה ילדים. מאמין במתן ייעוץ מקצועי, יחס אישי ואנושי, ושכר טרחה הוגן בהתאם להיקף התביעה.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>