Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
js_loader

זכויותיהם של נכי צה״ל – דיון בועדת החוץ והביטחון

נכי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה הן שתי אוכלוסיות שנוצרו בין השאר בעקבות המציאות הביטחונית המורכבת בה אנחנו חיים. במטרה לתמוך ולסייע בהתמודדות היומיומית לה נדרשות אוכלוסיות אלו, המדינה מעניקה להן מגוון זכויות והטבות שונות. עם זאת, וכפי שעולה מהמאמר שלפניכם, המבוסס על דיון שהתקיים בוועדת חוץ וביטחון בהשתתפות עו"ד יעקב אמיר ממשרד גרינברג ושות' – קיימים עדיין פערים סביב מדיניות משרד הביטחון ותקנות הביטוח הלאומי בנוגע להטבות המגיעות לנכי צה"ל אל מול נפגעי פעולות איבה.

ועדת החוץ והביטחון: זכויותיהם של נכי צה״ל בדרגות נכות 10%- 19%

לנכי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה מגיעות זכויות והטבות שונות, שנועדו לאפשר להם להתמודד עם המציאות המורכבת אליה נקלעו ובעיקר, להקל עליהם את ההתמודדות עם העול הכלכלי הנלווה למצב. אך עוד לפני שנרד לעומקם של דברים, בכדי להבין את שורש הבעיה והפערים הקיימים, נבקש להציג את עיקרי הדברים שהועלו בכנסת בוועדת החוץ והביטחון על ידי עו"ד משרד הביטחון אמיר יעקב ממשרד עו"ד גרינברג, המייצג נכי צה"ל ומשפחות שכולות.

בסופו של דבר, ועל אף ההגדרות המשפטיות השונות, נכי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה הן אוכלוסיות דומות במהותן, עם חוקים, הוראות וזכויות מאוד דומות. זאת למעט תחום אחד, מהותי בעיקרו ונשוא הדיון בוועדת החוץ והביטחון – נושא ההשתתפות עצמית בטיפולים הרפואיים.

טיפולים רפואיים מסובסדים הם בין הזכויות וההטבות המהותיות המגיעות לנכי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, הנדרשים לטיפולים אלו הן בפן הפיזי והן בפן הנפשי, בכדי לנסות ולשמור על שגרת חיים נורמטיבית ככל האפשר. אך בעוד שנפגעי פעולות האיבה זכאים לקבלת סבסוד מלא של הטיפולים הרפואיים הללו, ללא תלות באחוזי הנכות הרפואית שנקבעו להם על ידי הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי, הרי שעבור אוכלוסיית נכי צה"ל, נקבעו תנאים מוקדמים.

כך, הזכות לקבלת טיפולים רפואיים בסבסוד מלא עבור נכי צה"ל נגזרת מדרגות אחוזי הנכות שנקבעו להם:

  • עד 10%: אין זכאות.
  • 10% – 19%: קבלת מענק חד פעמי בתשלום אחד או כמקדמה במקרה של אחוזי נכות זמניים (סכום המקדמה יחושב לפי סכום מקסימלי של כ – 550 ₪ לחודש כפול מספר חודשי הנכות הזמנית שנקבעה).
  • 20% ומעלה: קצבה חודשית קבועה וזכאות לקבלת החזר מלא בגין השתתפות עצמית.

החזר השתתפות עצמית בגין טיפולים רפואיים – מה המשמעות של תנאי הזכאות שנקבעו לנכי צה"ל?

בראש ובראשונה, קביעת תנאי זכאות להחזר השתתפות עצמית בגין טיפולים רפואיים עבור נכי צה"ל, מהווה אפליה לא מוצדקת לעומת זכויותיהם של נפגעי פעולות איבה לקבלת החזרי השתתפות עצמית, הזכאים לקבל החזרים אפילו אם נקבעו להם אחוזי נכות בודדים (ובתנאי כי רופא מטעם ביטוח לאומי אישר את סכום ההשתתפות העצמית).

מלבד עניין האפליה הלא מוצדקת, חשוב להבין כי כל תהליכי מיצוי הזכויות הרפואיות וקבלת ההחזרים מול משרד הביטחון וביטוח לאומי, הם תהליכים בירוקרטיים סבוכים ומתישים, ההופכים למאתגרים במיוחד עבור אנשים הנמצאים במצב של נכות רפואית.

כך, בעוד שנפגעי פעולות האיבה יכולים לקבל את התרופות המגיעות להם עד לביתם וללא התעסקות בירוקרטית מיותרת עם נושא ההחזרים, הרי שנכי צה"ל נדרשים לעבור מסכת ייסורים של ממש, המתחילה בהמתנה לרשימת תורים בלתי נגמרת וממשיכה במרדף אחר הזכאות לקבלת החזרים בגין השתתפות עצמית.

כדאי לציין, כי החזרים אלו יכולים להסתכם לכדי סכומים משמעותיים, במיוחד אם מדובר בטיפולים הכרוכים בבריאות הנפש, כך שבנוסף על הפערים בתנאי הזכאות, הרי שנוצרים גם פערים כלכליים, היכולים להפוך במהירות לנטל כלכלי על נכי צה"ל ומשפחותיהם.

למה חשוב להיעזר בשירותיו של עו"ד משרד הביטחון?

מלבד עצם העובדה כי מיצוי הזכויות הרפואיות המגיעות לנכי צה"ל כרוך בהגשת תביעה נגד משרד הביטחון, תביעה המהווה הליך משפטי לכל דבר ועניין ודורשת מאיתנו להיערך אליה בהתאם ולהיעזר בגורם מקצועי מוסמך ומנוסה בתחום – עורך דין משרד הביטחון, בשולי הדיון שהתקיים בוועדת חוץ וביטחון בכנסת, צוינו האתגרים השונים והקשיים הבירוקרטיים הכרוכים בהגשת תביעה כנגד משרד הביטחון.

הליך התביעה כנגד משרד הביטחון למימוש הזכויות הרפואיות המגיעות לנכי צה"ל, מורכב ממספר פרוצדורות, שכל אחת מהן מחייבת היכרות מעמיקה והבנה יסודית, שמכוחן ניתן יהיה לטעון ולבסס תשתית ראייתית לביסוס עילת התביעה:

הליך משפטי

תביעת זכויות רפואיות כנגד משרד הביטחון שייכת לתחום הנזיקין, אך בשונה מתביעות נזיקין מעולם האזרחות, כאן עלינו להבחין בתאונות ופציעות ייחודיות לתנאי השירות הצבאיים ולהכיר את פסקי הדין הרלוונטיים, כמו גם חוקים ותקנות ספציפיים, כמו חוק הנכים, חוק חבלה בחופשה ועוד.

ועדה רפואית של ביטוח לאומי

כפי שניתן להבין מנושא הדיון שהתקיים בוועדת חוץ וביטחון, לאחוזי הנכות הרפואית שנקבעו לנכי צה"ל קיים תפקיד מהותי ומרכזי בקביעת הזכויות הרפואיות המגיעות לנכי צה"ל, כשאחוזי הנכות הללו נקבעים במסגרת הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי.

לא מעט אנשים נוטים לחשוב כי אין לנו כל השפעה על תהליך קבלת החלטות הוועדה הרפואית וקביעת אחוזי הנכות הרפואית, אך למעשה, באמצעות היערכות מוקדמת וייצוג של עורך דין מקצועי בתחום, ניתן למקסם את סיכויי מיצוי אחוזי הנכות המגיעים לכם ובעת הצורך, אף לערער על החלטות הוועדה.

הליך התביעה

אם לא די בהליכים שעברנו עד כה, הרי שגם הליך התביעה עצמה נחשב להליך מורכב ומסורבל, כשמלבד ההתנהלות מול מחלקת התביעות, עלינו להתנהל מול גופים נוספים במסגרת הליך התביעה – היחידה לוועדות רפואיות, אגף השיקום במשרד הביטחון ועורכי הדין מטעם הפרקליטות (מייצגים את משרד הביטחון).  

המאמצים המתמשכים לגישור על הפערים סביב מדיניות משרד הביטחון ותקנות הביטוח הלאומי

הגורם המרכזי האחראי על קביעת מסגרת הסדרי הטיפולים הרפואיים לנכי צה"ל הוא אגף השיקום של משרד הביטחון, שנציגיו השתתפו אף הם בדיון בוועדת חוץ וביטחון בנושא זכויותיהם של נכי צה"ל אל מול נפגעי פעולות האיבה ומסרו כי אגף השיקום פועל בהתאם להוראות החוק ובמסגרת חוק הנכים, הקובע כי הטיפול הרפואי לנכי צה"ל בעלי אחוזי נכות של עד 20% יהיה תחת קופות החולים ובמסגרת סל הבריאות, כשמשרד הביטחון מעביר תקציבים בהתאם לגידול אוכלוסיית נכי צה"ל ולפי מלוא עלות הטיפולים הנדרשים.

בסופו של דבר, חילופי האשמות אלו אינם מעניינים את האדם הנכה המעוניין לקבל לכל הפחות את אותן הזכויות המגיעות לנפגעי פעולות האיבה, אך הדיון בוועדת חוץ וביטחון בנושא הפערים בזכויות המגיעות לנפגעי פעולות האיבה לעומת נכי צה"ל, מהווה נקודת ציון משמעותית בדרך לגישור הפערים והבטחת נגישות שווה להטבות רפואיות לחיילים נכים ומשרד עורכי דין אמיר יעקב גרינברג ימשיך לפעול ולעקוב מקרוב אחר הנושא, עד לתיקון וצמצום הפערים. 

 

לסיכום

נכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה אלו אוכלוסיות שנוצרו כתוצאה מהמציאות הביטחונית המורכבת בה אנחנו חיים ועל אף שמדובר בסופו של דבר באוכלוסיות זהות מבחינת הזכויות וההטבות המגיעות להם מטעם המדינה, אנו רואים עדיין פערים מסוימים, כמו למשל בתנאים המוקדמים שנקבעו לנכי צה"ל לקבלת החזרים על טיפולים רפואיים לעומת נפגעי פעולות איבה הזכאים לקבלת החזרים מלאים ללא תלות באחוזי הנכות שנקבעו להם.

פערים אלו היוו את נושא הדיון בכנסת במסגרת ועדת חוץ וביטחון בהשתתפות עורך דין אמיר יעקב ממשרד גרינברג, המייצג נכי צה"ל ומשפחות שכולות. אנו מבטיחים להמשיך לפעול ולעקוב מקרוב אחר הנושא עד לצמצום הפערים והשוואת זכויותיהם של נכי צה"ל.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 116 ביקורות
×
js_loader
a2
עורך דין משרד הביטחון גרינברג ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>